Full version: Platan
jegi
Har just fått nys om att det finns en platan (Platanus x acerifolia ’Stockholm’) som är härdig till zon 3-4. Det är något som jag bara måste ha.
Det enda ställe jag sett som för det är Tönnerfors plantskola i Halmstad, men dom ägnar sig bara åt partihandel. Nån som vet om man kan få tag på det nån annanstans?
Big Gardener
Den finns ingen annanstans. Sorten är varumärkesskyddad av TÖNNERSJÖ plantskola utanför Halmstad och får endast förökas och säljas av dem. Det är dock inte helt omöjligt att komma över den. Om din lokala plantskola skulle vilja köpa in den är det naturligtvis möjligt. Utöva påtryckningar på dem om du är riktigt intresserad.

Du bör/måste dock se till att sorten du köper är just en stockholmsplatan. Den skall vara märkt med namnet och att den kommer från Tönnersjö plantskola. Många plantskolor säger tyvärr att de har sorten men säljer vanlig platan istället under falskt namn.
jegi
Tack för svaret. Tönnersjö var det visst ja.
Var under dagen i kontakt med dem och det går tydligen bra att handla enstaka träd också.
Nu blir det ju en slant förstås, i synnerhet som det minsta dom säljer har en stamdiameter på 10 cm.
Frågan är om man ska beställa en nu eller vänta till våren?
En annan fråga är om man törs chansa på en barrotad planta nu på hösten?
Tacksam för synpunkter.
Normalt brukar vi ha tjäle i backen i november.
Big Gardener
Jag är ganska övertygad om att du inte kommer kunna köpa en barrotad planta. Det är träd med klump du kan komma över och jag rekommenderar absolut vårplantering.

Jo det kan bli en dyr historia. Om du inte kan hämta den själv kommer du att få betala frakt, ev. emballage och moms på allt.
jegi
Jodå, jag erbjöds en barrotad planta. Den skulle dessutom vara 30% billigare. Och vid ev höstplantering var min tanke att det inte skulle vara lika viktigt med jordklump.
Fast eftersom det blir en slant så chansar jag nog inte på en höstplantering utan spar till våren. Iofs blir det väl lite chansning ändå med en platan i zon 4.
Big Gardener
Ok. Jag misstror dig inte om den informationen du fått, men eftersom jag har mycket tillförlitlig "inside-information" (jag är sambo med en av säljarna på Tönnersjö) smile.gif så vet jag att du inte kommer kunna köpa Stockholmsplatan som barrotsplanta och det av två skäl:

1. Platanen är ett av de träd som avmognar riktigt sent. Plantskolorna börjar plocka upp och leverera sina träd först då de har tappat sina blad, avmognat och gått i vintervila. Eftersom platanen är så sen i sin avmognad, är det risk för uttorkning vid höstplantering, och därför rekommenderas vårplantering. Det är också därför platanen ska levereras med klump och ej barrot, eftersom risken för uttorkning blir ännu mindre.

2. Stockholmsplatanen är en av de träd som har ett mycket stort beroende av mycorizza-svamp för sin etablering och har man inte med något av jorden har den troligtvis mycket svårt att etablera sig.

Troligtvis har den du pratat med missförstått dig och trott att det handlade om vanlig platan (som i sin minsta storlek kan levereras som barrotsträd, även om det inte rekommenderas). I övrigt har du rätt, barrotsträd är ca 30-50% billigare än träd med klump, i de fall det är möjligt att leverera träd utan klump.
ewa zon 3
Usäkta om jag lånar träden lite wub.gif
Hur stor kan Stockholmsplantanen bli?
och hur lång tid får jag räkna med till fullvuxet?
Kunde inte hitta någon bild på Tönnersjös hemsida el nätet.
Kan man se den någonstans i Stockholmstrakten?

/Ewa
Big Gardener
Orginalträdet fanns någonstans i Stockholm (vet dock inte var) men är tyvärr inte kvar.

Stockholmsplatanen blir ungefär lika stor som vanlig Platan, men har troligtvis en något mindre slutstorlek, ca 15-18 m h, ca 12-15 m b. Vanlig platan kan, i de gynsammaste lägen i Sverige (t.ex. Gustav Adolfs torg i Malmö) gå upp mot 25 meter och upp mot 35 meter i södra Europa. På en optimal ståndort kan Stockholmsplatanen troligtvis nå sin slutstorlek på 60-70år. Räkna med 70-80 år på en inte helt optimal ståndort. Den har lite pyramidal form som ung men antar mer äggform som äldre. Den får dessutom inte riktigt de "dasslocksblad" som den vanliga platanen kan få på unga grenar.

Som ni nog har räknat ut är det alltså ett träd som inte lämpar sig för en liten villaträdgård utan är ett utpräglat parkträd eller för stora ytor i torg- och gatumiljö.
Bengt i Särö
http://www.osterlen.com/arboretum/hybridplatan.htm
Hej Jegi.
Här är en Webbsida att kolla på.
Hälsningar
Bengt i Särö
ewa zon 3
CITAT (Big Gardener @ 08-09-2006, 21:51)
Som ni nog har räknat ut är det alltså ett träd som inte lämpar sig för en liten villaträdgård utan är ett utpräglat parkträd eller för stora ytor i torg- och gatumiljö.

Tack för svar. I min trädgård får den inte plats. sad.gif
Men det finns ju så många andra vackra träd smile.gif

/Ewa
jegi
Hoppsan, under min vecka i älgskogen fortsatte visst tråden.
Hmmm... lite synd att man bara tänder på alla typer av jätteträd när man bara har sina löjliga 1000 kvadrat att spela med.
Men en platan ska jag få plats med om jag så ska köpa till extra mark av kommunen. Fortsätter höstarna så här så lär det inte bli några problem med avmognaden heller.
Som den cyniske zonknäckare jag är så vill jag slå ett slag för en en fortsatt ökning av växthuseffekten wink.gif
mari_tres
CITAT (jegi @ 03-10-2006, 00:11)
Hoppsan, under min vecka i älgskogen fortsatte visst tråden.

Läste någonting HEEEELT annat!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif *saknar en generad smaily*
Jaja, man blir ju som dom man är med, jag får skylla på det rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
vilken gullig sak
http://images.google.se/images?svnum=10&hl...a&btnG=S%C3%B6k

var kan man köpa den eller en sån
Alexander-VG-zon3
jag tror jag såg en platan i kristianstad i fredes det va 6träd trår jag å dom hadde en grå grön stam lite svamp tyg liknade stamm och sen rätt så stora blad och samma form som platan . tror bladen var större än min hand .och hela kkornan var väldigt grön den hadde inte många gulablad

fast dte är dte kanske inte men hadde varit kul om det var en sån sort tykcer dom här träden är lite roliga åå intresanta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon