Ok. Jag misstror dig inte om den informationen du fått, men eftersom jag har mycket tillförlitlig "inside-information" (jag är sambo med en av säljarna på Tönnersjö)

så vet jag att du inte kommer kunna köpa Stockholmsplatan som barrotsplanta och det av två skäl:
1. Platanen är ett av de träd som avmognar riktigt sent. Plantskolorna börjar plocka upp och leverera sina träd först då de har tappat sina blad, avmognat och gått i vintervila. Eftersom platanen är så sen i sin avmognad, är det risk för uttorkning vid höstplantering, och därför rekommenderas vårplantering. Det är också därför platanen ska levereras med klump och ej barrot, eftersom risken för uttorkning blir ännu mindre.
2. Stockholmsplatanen är en av de träd som har ett mycket stort beroende av mycorizza-svamp för sin etablering och har man inte med något av jorden har den troligtvis mycket svårt att etablera sig.
Troligtvis har den du pratat med missförstått dig och trott att det handlade om vanlig platan (som i sin minsta storlek kan levereras som barrotsträd, även om det inte rekommenderas). I övrigt har du rätt, barrotsträd är ca 30-50% billigare än träd med klump, i de fall det är möjligt att leverera träd utan klump.