malin72
jag ska höra mig för om jag får ha ett litet växthus... om jag nu får det vart ska jag kolla för att få ett litet men ändå bra hus..tittade på willab och såg några men sen såg jag classicums vägg hus.. jag vill ju få plats med en del och ha lyse mm i helst en stol med tongue.gif vad kan ni rekomendera unsure.gif får inte var för dyrt heller med tanke på alla mina planer för gården wink.gif
malin72
eller finns det bra tips på ett hemma bygge??? vad ska man tänka på då?? unsure.gif
Lady Hamilton
Det är lite svårt att svara på din fråga unsure.gif "litet"- hur menar du då?
Vanligast är ju att nästan vad man än köper för stl. så vill man ha större.
Själv har jag ett på ca 6m2 och det är för litet tycker jag. Där får jag plats med 6 tomater o 4 gurkor + en intryckt illa behandlad mini kiwi sad.gif
Men visst har jag även utnyttjat det vid härdning av vår o sommarplant. Men då använder jag mig även av "hyllsystem"
Men så har jag även mitt uterum/vinterträdgård på 24m2, även det känns numera för litet laugh.gif
Men vill du ha "lite plats" och även kunna "sitta där inne" då måste du nog upp i stl. över 10m2 men bäst är ju ännu större. smile.gif
Lysrören däremot fungerar i vilken stl. som hellst laugh.gif Då är det istället frågan om antalet............
malin72
CITAT (Hamilton @ 06-09-2006, 21:46)
Det är lite svårt att svara på din fråga unsure.gif "litet"- hur menar du då?
Vanligast är ju att nästan vad man än köper för stl. så vill man ha större.
Själv har jag ett på ca 6m2 och det är för litet tycker jag. Där får jag plats med 6 tomater o 4 gurkor + en intryckt illa behandlad mini kiwi sad.gif
Men visst har jag även utnyttjat det vid härdning av vår o sommarplant. Men då använder jag mig även av "hyllsystem"
Men så har jag även mitt uterum/vinterträdgård på 24m2, även det känns numera för litet laugh.gif
Men vill du ha "lite plats" och även kunna "sitta där inne" då måste du nog upp i stl. över 10m2 men bäst är ju ännu större. smile.gif
Lysrören däremot fungerar i vilken stl. som hellst laugh.gif Då är det istället frågan om antalet............

jo det är ju det att jag bor i radhus länga en gavel med större tomt än dom flesta här uppe men det är ju ingen trädgårds tomt på så vis....nu håller vi på att omvandla till bostadsrätt och frågan har kommit att vi som kan och inte stör vill ha ett mindre växthus....man måste väl ha bygglov för 10kvadrat tror jag unsure.gif
drömmen om större får bli den dagen jag vinner pengar och får min efterlängtade villa tomt tongue.gif
RibesRubusVitis
10 kvadrat räknas som friggebod, och det finns planer att höja gränsen till 15 kvadratmeter. Sen får det ju inte stå för nära grannens tomt, även om inget bygglov krävs. Men kommuner lär vara snällare med att bevilja tillstånd för större växthus än för andra typer av byggnader.
malin72
då kanske det går bra då för jag har ingen granne på den sidan smile.gif
malin72
hm ska man ha växthus med golv eller ska det kunna grävas ner i marken eller kan man ha det delat lite golv för bord och stol eller unsure.gif NU ska jag ha ett så är det bara tongue.gif
kerstin z5-6
man kan ha grusgolv med en stensatt del för stol o bord -gruset är bra eftersom det inte behöver "städas på samma sätt som plattor när man dräller jord ...
hemmabygge 20 kvm
Växthus står på en sockel som sedan kan förankras i jorden på olika sätt
Detta
grund grävd-fylld med grus -massiv sockel som är flytande -ej förakrad pga tjälskjutningen här i norr
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2006, 13:34)
man kan ha grusgolv med en stensatt del för stol o bord -gruset är bra eftersom det inte behöver "städas på samma sätt som plattor när man dräller jord ...
hemmabygge 20 kvm
Växthus står på en sockel som sedan kan förankras i jorden på olika sätt
Detta
grund grävd-fylld med grus -massiv sockel som är flytande -ej förakrad pga tjälskjutningen här i norr

åhhh vad det kliar i fingrarna tongue.gif tongue.gif vill ju ha laugh.gif vart får ni ritningar till hemma bygge???blir det billigare nu har jag tittat på en massa ställen genom nätet som säljer och tror att jag sett en del bra men...det är ju en del pengar sen ska det till lyse, ställningar mm
kerstin z5-6
i huvve på min gube laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2006, 21:07)
i huvve på min gube laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

aha den var bra laugh.gif laugh.gif då måste jag säga att det finns bra saker där inne tongue.gif jag undrar om jag kan få min på samma tankar rolleyes.gif nej hm det får nog bli ett färdigt för alla andra "lånar" honom till allt annat laugh.gif laugh.gif
Gurkan
i huvve på min gube  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Så är det ... gubar har bara en sak i huvvet !

Så här såg det ut i mitt huvve i vintras. Sen såg det likadant ut i trädgården i somras efter lite bråk med brädor och verktyg ...
malin72
CITAT (Gurkan @ 07-09-2006, 22:20)
i huvve på min gube  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Så är det ... gubar har bara en sak i huvvet !

Så här såg det ut i mitt huvve i vintras. Sen såg det likadant ut i trädgården i somras efter lite bråk med brädor och verktyg ...

ja vilket jobb ni har lagt ner ohmy.gif ohmy.gif om det nu bara var så att jag kunde fixa allt själv då... jag är ju hemma på dagarna och terapin är ju blommor så täääänk om jag kunde fixa det med liiiiiiiiite hjälp tongue.gif
jag ser mig själv i växthuset med mina växter och kaffekoppen rolleyes.gif
KURT
Tänk också på att det blir mycket svårare att styra klimatet i ett litet växthus. Det blir varmare och fuktigare snabbare i ett mindre växthus.
malin72
CITAT (KURT @ 08-09-2006, 06:51)
Tänk också på att det blir mycket svårare att styra klimatet i ett litet växthus. Det blir varmare och fuktigare snabbare i ett mindre växthus.

jo det är ju sant men större än 10 kvadrat kan det inte bli....måste ju få plats på den lilla tomten
smile.gif
BME
CITAT (malin72 @ 07-09-2006, 08:04)
då kanske det går bra då för jag har ingen granne på den sidan smile.gif

Man har i princip alltid en granne - någon äger marken även om ingen bor där. Så vill man bygga närmare än 4,5 m från tomtgränsen är det säkrast att få godkännande även från den markägaren.

smile.gif Birgitta
malin72
jo det vet jag men jag hoppas att det inte blir något problem för det ska stå vid min ena hussida och på andra sidan av (tomten) är det en vägg av garage längan som står som det är finns det imgen insyn på tomten från något håll .... om man nu inte vill gå ner för berget bakom smile.gif
Jonas70
Vem är det som äger garaget då?
För du måste få godkännande av den ägaren om växthuset kommer vara närmre än 4 meter från garaget. Dessutom måste man fråga kommunen om man är mindre än 4 meter från någon väg eller allmänning. Så fungerade det i alla fall för mig när jag skulle sätta upp mitt växthus nu i höst.
lizen
Köp inte ett för litet bara vad du än gör. Det gjorde jag.. Köpte på Willab det näst minsta tor det blev 7000:- totalt och jag hade inte råd med mer och jag visste inte om jag skulle gilla att hålla på. Jag ÄLSKAR det och grämer mig såååå att det är så litet..
(Tror att dom är lite billigare nu)
malin72
CITAT (lizen @ 11-01-2007, 22:32)
Köp inte ett för litet bara vad du än gör. Det gjorde jag.. Köpte på Willab det näst minsta tor det blev 7000:- totalt och jag hade inte råd med mer och jag visste inte om jag skulle gilla att hålla på. Jag ÄLSKAR det och grämer mig såååå att det är så litet..
(Tror att dom är lite billigare nu)

jo jag fick willabs rea katalog i dag....vill fortfarande ha men ...ja jag drömmer vidare wub.gif wub.gif
katah
vi köpte en begagnad två år sedan och gav 3000 kr för en 13 kvm i aluminíum och glas ( vi ville ha glas frör växthuset är placerad på vid husväggen som en inglasad altan, vi ville ju se ut!)

men så här efterhand skulle vi ha bytt takrutorna till isolerande plastrutor, för värmebesparing och skuggningens skull på sommaren.

Kika begagnade på blocket, där syns det ibland riktigt billiga växthus,

Hur transporterade vi ramen hem hel??? wink.gif

jo, vi hyrde en släp för att som var gjort att släpa personbilar.
Lade hela huset upp-o-ner på den ( huset har ett böjd mellan långsidan och taket) och bind fast den med diversa remmar och plankor.

Det såg riktigt mysko ut att transportera luft, för det var ungefär det som syntes mellan listerna laugh.gif tongue.gif

Sedan var det bara hämta grannar och lyfta det hela på tomten!
aanderss
kolla här .
http://www.classicum.se/produkter.asp?id=539
malin72
CITAT (aanderss @ 23-01-2007, 20:31)

mm tack där finns mycket fint...kliar i fingrarna laugh.gif
kricke1
Rusta har!
Jonas70
Hur ser de från Rusta ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon