emmapemma
Ja, rubriken sa väl det mesta? smile.gif

Jag skulle vilja prova den, samt ev. Green Globe, men jag skulle vilja försöka övervintra plantorna (zon 2) och då antar jag att Herrgårds är lättare (rätta mig om jag har fel alt. tipsa mig om andra sorter)

/Emma
Gurkan
Kronärtskockan Herrgårds går inte att fröföröka utan kan bara köpas som sk. "microförökad" planta.

Jag har odlat en som heter Imperial Star i sommar och den blev väldigt bra, tveksamt om det går att övervintra den sorten dock.

Imperial Star :

emmapemma
De ser ju stora och smaskiga ut. Hur många fick du på en planta?

Jag har läst att man får en hel del fler om man kan övervintra en planta, än om man drar upp plantor varje år.
Gurkan
Det blev bara en sån stor per planta plus en lite mindre på några av plantorna. Dvs. ingen vidare skörd.

Efter vad jag läst här på Odla och på andra ställen kan man 10-dubbla skörden andra året. Den fanns en tråd här för nån vecka sen om att övervintra kronärtskocka ... du får leta efter den.

Såvitt jag förstått är det bara Herrgårds som klarar övervintring men jag ska prova med mina ändå, Imperial Star och Green Globe. Om dom ens lever fram till vintern vill säga, dom börjar redan se lite ruttna ut efter allt regnandet. sad.gif
Mia, zon 3
Någonstans har jag hört/läst om att odla kronärtskocka i jättekruka, och rulla in i kallförråd till vintern.... Har någon erfarerhet av det?
KURT
CITAT (Mia @ zon 3,07-09-2006, 14:06)
Någonstans har jag hört/läst om att odla kronärtskocka i jättekruka, och rulla in i kallförråd till vintern.... Har någon erfarerhet av det?

Det går säkert, men det låter ju som om det skulle vara betydligt enklare att isolera den med halm eller något annat?
Mia, zon 3
CITAT (KURT @ 07-09-2006, 14:09)
CITAT (Mia @ zon 3,07-09-2006, 14:06)

Det går säkert, men det låter ju som om det skulle vara betydligt enklare att isolera den med halm eller något annat?

I och för sig... men det beror ju lite på var i landet man bor. Det blir mycket halm om man har meterdjup tjäle runt omkring....
Men är det som med så mycket annat - att det är fukten som är boven i dramat?
Susanna
Jag har prövat olika sätt att övervintra. Första året täckte jag med halm och plast och det funkade inte alls. Mössen såg det hela som ett femstjärnigt hotell. Andra året lät jag en nyköpt kocka stå i en 12-liters kruka i ett frostfritt rum över vintern. Det gick bra och jag planterade ut den på våren, men den gav ganska liten skörd. Dessutom har jag svårt att hitta frostfria platser. Men har man gott om utrymme så tror jag att det funkar bra.

Förra hösten täckte jag en planta med jord sent på hösten. Ett tag såg det ut som plantan dött, men sedan började det spira och plantan gav cirka 10 kockor under sommaren. Så den metoden kommer jag att använda i år igen.

Jag tror att min övervintrade kocka är en Herrgårds men jag är inte säker. När jag tittade på den igår så såg det ut som om den höll på att dö, bladen var vissna och bruna. Men det kommer nya skott från roten, konstig tidpunkt bara.

Övervintrad kocka i somras:
Mia, zon 3
Vad tjusig, Susanna! Jag ska testa, helt klart, ska bara ringa grävskopan så det blir en köksträdgård först..... sad.gif
Gurkan
Tack för ditt inlägg Susanna, det var dig jag tänkte på i mitt förra inlägg ...

Jag har sett att många av dem som har sina änglar ute i jorden under sommaren har dem i 12liters hinkar med stora hål i, rötterna växer då ut genom hinken i jorden och sen när man ska ta in plantan för vinterförvaring kapar man rötterna jäms med hinkens utsida och behöver bara förvara hinken + plantan. Nästa vår planteras hela hinken igen och rötterna växer ut i jorden igen.

Den metoden borde ju funka på skockorna också !

Här är det också tuff konkurrens om utrymmet för vinterförvaring så jag får fundera vidare. Kanske får jag skaffa några plantor Herrgårds nästa år.
Susanna
Det ligger en plantskola i Glemmingebro som brukar ha Herrgårdsplantor till salu. Vet inte vad plantskolan heter dessvärre.

Smart idé att låta krukan rota sig och sedan ta in den. Då slipper man ju grävandet. Men som sagt, jag har i princip ingen plats.
emmapemma
Oy!

Jag väcker upp denna tråd till liv igen, och undrar hur det har gått med övervintringen av era kronärtskockor!

Jag har själv sått sorten GreenGlobe, den står på tillväxt sedan mitten av januari, och är fin, men ganska liten än så länge. Har tänkt ha en samplantering av kronärtskocka och indiankrasse (med variegerade blad) utmed huset i stora träkrukor (som jag hoppas min man vill bygga åt mig, gulle han wub.gif ). Någon tänkte jag kanske sätta antingen i en pallkrage (har nu samlat på mig en hel del, snart har jag 6 dubbla pallkragar), eller inrätta någon slags köksträdgårdsinramning, där några kronärtskockor får ingå.

Till hösten tänkte jag försöka övervintra dem. Med en till vinter som denna (OK, den är ännu inte slut - men man kan ju alltid hoppas) borde jag nog ha en chans att klara det, i alla fall ifall jag gör någon form av isolering på en upphöjd markbädd e.d. Det kostar ju ingen att försöka.

Förresten - brukar kronärtskocksplantorna vara vingliga för er? Mina är jättevingliga, och jag funderar ifall jag ska plantera dem djupare nästa gång jag planterar om dem?

KURT
CITAT (emmapemma @ 14-03-2007, 10:22) *
.......

Till hösten tänkte jag försöka övervintra dem. Med en till vinter som denna (OK, den är ännu inte slut - men man kan ju alltid hoppas) borde jag nog ha en chans att klara det, i alla fall ifall jag gör någon form av isolering på en upphöjd markbädd e.d. Det kostar ju ingen att försöka.

.......

Ja man får vara beredd att anpassa sig efter naturen, snart kan man nog övervintra både tomat & chili på friland här också!
Susanna
Hej igen!

Jag vet inte riktigt hur läget är med min kocka, är just nu 65 mil bort. Men när jag tittade till den för 5 veckor sedan så såg det ut som den klarat sig. Försöker alltså övervintra en som redan klarat en vinter, vill veta hur många säsonger de kan ge skörd.

Plantorna är alltid vingliga vid den här tiden på året, men det ordnar sig när de kommer ut. Då sätter de fart och blir stora och stabila. Jag brukar vara försiktig med att omskola för djupt, har läst någonstans att kockan lätt kan ruttna. Jag brukar sätta dem så att det är cirka 5 mm från där bladen kommer till jorden (om någon nu kan begripa vad jag menar confused.gif )

Mina är cirka 15 cm just nu, har skolat om dem en gång. I år har jag två sorter, Green globe och så en som heter Romanesco, köpte frön i Neapel vid något tillfälle.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon