tulip
Planterade ett äppleträd förra året. Men jag missade att sätta på gnagskydd på det stackars trädet och barken blev helt uppäten av hararna.
Trädet dog (trode jag) men det fick stå kvar i våras i allafall och efter ett tag så började det växa ut grenar under skadan, ca 10-15 cm från marken.
Nu är den döda stammen bortklippt och kvar är dess lågt sittande grenar som har hunnit växa sig till hela 60-70cm. Visst borde det väl kunna bli något av detta? Hur ska jag klippa det för att det ska kunna bli ett hyffsat träd i framtiden?
KURT
"efter ett tag så började det växa ut grenar under skadan, ca 10-15 cm från marken"

Kommer dessa grenar från grundstammen eller från den inympade delen? Man brukar ju kunna se ympningsstället. I vilket fall som hellst så måste man försöka forma ett träd, om det går. Kommer grenarna från grundstammen så har du ett utgångsmaterial att ympa på. Annars är det "bara" att forma ett nytt träd!
tulip
Tror att grenarna kommer från den inympade delen.
Så det är bara att forma på då efter bästa förmåga?
Cilla
Javisst, och glöm inte att skydda det nya mot harar också!

Om du vill skicka in bilder kan vi ge många fantasifulla förslag. När man börjar från början med ett äppelträd så har man måga möjligheter. Vill man att det ska bli ett starkt träd med krona finns det några trix som kan vara ra att veta, och vill man forma det på annat sätt är det bara att klippa, sträcka och böja på.

Om det skulle visa sig att det är underlaget som växt upp så kan du ympa på dina favoritsorter om en tid. Vad som än kommit så finns det möjligheter.
Men glöm inte skyddet!
tulip
Haha, det här låter lite för avancerat för mig :-) Kan ingenting om att klippa träd :-) Men jag ska se om jag kan fixa ett foto, för lite hjälp kan allt behövas. Skulle gärna vilja ha starkt träd med krona (om det innebär vad jag tror att det gör :-) )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon