Full version: Kål
wiksell6
Vilken sommar det har varit- men kålmasken knäckte mig.
Jag har varje morgon plockat kålmask och ägg sedan medsommar på min vitkål,kruskål och svartkål. Med tanke på att jag har 40 plantor så blev det drygt. Ibland har jag sprutat med pyretrum. Vitkålen lyckades de perforera -svartkålen till hälften och prydnadskålen delvis.Kruskålen blev räddad.
Finns det ingen bättre lösning???
KURT
Täcka med väv eller om man som privatperson kan spruta med Bacillus thuringiensis sporer.
rosita
Man får förebygga genom att använda väv från början och under hela växtsäsongen. Jag har i år haft odlingstunnlar av väv över min grönkål och broccoli. Broccolin växte så den lyfte tunneln, så den tog jag bort för ett par veckor sedan, men grönkålen står fortfarande under väv.

Karl-Göran Karlsson
Hej!

Jo, jag har precis drabbats av samma angrepp. Fram tills nu har min brysselkål och grönkål sett så fantasktiskt bra ut men nu ser jag dessa kålfjärilslarver överallt. Oerhört trist.

Jag har prövat med att spola plantorna med en hård vattenstråle och det rensar ju bort en stor mängd av larverna. Men detta har uppenbarligen mycket begränsad effekt för bara efter någon dag är larverna tillbaka igen.

Finns det verkligen inget annat sätt att rädda skörden i detta sena läge? Att odla allt under fiberduk tycker jag förtar själva det roliga i odlandet.
KURT
CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 10-09-2006, 19:57)
Hej!

Jo, jag har precis drabbats av samma angrepp. Fram tills nu har min brysselkål och grönkål sett så fantasktiskt bra ut men nu ser jag dessa kålfjärilslarver överallt. Oerhört trist.

Jag har prövat med att spola plantorna med en hård vattenstråle och det rensar ju bort en stor mängd av larverna. Men detta har uppenbarligen mycket begränsad effekt för bara efter någon dag är larverna tillbaka igen.

Finns det verkligen inget annat sätt att rädda skörden i detta sena läge? Att odla allt under fiberduk tycker jag förtar själva det roliga i odlandet.

Det finns biologisk bekämpning i form av Bacillus thuringiensis sporer, läs mera om kålfjärilar här, även namn på företag som säljer biologiska bekämpningsmedel.

Det har varit en mycket bra sommar för fjärilar i år, då blir det många fjärilslarver. Annars tycker jag ofta att grönkålen får står i fred, man kan också prova andra kålsorter som är mindre utsatta t ex svartkål.
Karl-Göran Karlsson
OK, jag får väl ta en titt på de biologiska bekämpningsmedlen.

Men annars får man väl se framåt mot en ny växtsäsong utan alltför mycket fjärilar (det kommer väl sådana år också så småningom).

Det som är speciellt trist detta år är faktiskt att även grönkålen åker dit. Jag har också noterat att den brukar klara sig men icke i år!
fruberglund
Här har de totalt massakerat. Hade inte så mycket i början och plockade men nu orkar jag snart inte längre. Broccolin och blomkålen har vi redan skördat det lilla som blev (inte värt allt jobb för den lilla skörden sad.gif ) men brysselkålen håller på att bli till små trådar nu bara.

Det är ju miljoooooooooooner med larver, tar en hel kväll att plocka och sen så är det lika mycket igen. När slutar de lägga ägg egentligen???

Hur gör ni när ni har ihjäl dem? Jag tog en hink med vatten, t-sprit och såpa i, det verkade funka bra men vill pina dem så lite som möjligt. Tror ni de dör snabbt av det? Mosa dem är inget alternativ när det är så mycket, blir ju en jätteäcklig sörja i så fall *bläääää* tongue.gif
KURT
CITAT (fruberglund @ 13-09-2006, 21:13)
Här har de totalt massakerat. Hade inte så mycket i början och plockade men nu orkar jag snart inte längre. Broccolin och blomkålen har vi redan skördat det lilla som blev (inte värt allt jobb för den lilla skörden sad.gif ) men brysselkålen håller på att bli till små trådar nu bara.

Det är ju miljoooooooooooner med larver, tar en hel kväll att plocka och sen så är det lika mycket igen. När slutar de lägga ägg egentligen???

Hur gör ni när ni har ihjäl dem? Jag tog en hink med vatten, t-sprit och såpa i, det verkade funka bra men vill pina dem så lite som möjligt. Tror ni de dör snabbt av det? Mosa dem är inget alternativ när det är så mycket, blir ju en jätteäcklig sörja i så fall *bläääää* tongue.gif

Du skulle säkert kunna hälla ut dem en bit bort bara. De är ju inga allätare och de flesta kommer ändå inte att överleva vintern.
fruberglund
CITAT (KURT @ 14-09-2006, 07:24)
CITAT (fruberglund @ 13-09-2006, 21:13)

Du skulle säkert kunna hälla ut dem en bit bort bara. De är ju inga allätare och de flesta kommer ändå inte att överleva vintern.

Blir de inte fjärilar i år då? Kommer de lägga sig i marken eller vart vintervilar de annars?
KURT
CITAT (fruberglund @ 14-09-2006, 09:22)
Blir de inte fjärilar i år då? Kommer de lägga sig i marken eller vart vintervilar de annars?

Jo de övervintar oftast som puppor, men har de ätit klart som kan de inte bilda puppor och överleva. och även om de kan det så kommer de allra flesta ändå att dö. Om det blir problem med kålfjärilar nästa år eller ej beror bara på vad det blir för väder nästa sommar, det är det som är helt vagörande. I år har det varit mycket bra väder för dem , de är mycket beroende av varmt väder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon