Full version: Lavender
Mrsm_p
Skall plantera lavender runt min rabatt, men vill ha en sort som jag kan ansa om det nu finns. Som jag alltså kan klippa utan att den kolar vippen. Det spelar inte så stor roll om den inte blommar pga det, för jag är ute efter en låg, tät, fin liten häck runt rabatten. Någon som vet? smile.gif
Mia, zon 3
Vad jag vet tål de flesta(=alla?) lavendelsorter hård beskärning. Om du inte är ute efter blommorna så kan du ju fundera på isop också. Fast de doftar ju inte på samma sätt.
Oboen
Jag har en 15 m lång lavendelhäck av sorten *Lavandula Officinalis*. 3 år gammal, den klippte jag nu i veckan strax under blomstänglarna sen klipper jag den igen tidigt nästa vår då jag ser att den börjar skifta från grått till ljusgrönt.

Lycka till, det är en speciell glädje med lavendel eftersom den blommar efter sommarblommorna o läänge. Dessutom gillar jag surret från humlorna som är tokiga i lavendel liksom fjärilarna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon