Eva i Skåne
ni skulle bara se den laugh.gif laugh.gif laugh.gif , bara hälften så lång som innan laugh.gif

Hela familjen fick sig ett gott skratt när han vek upp den biggrin.gif
Jag hade ju vikt ihop och lagt den i hans hög...

Nu var det sällsynt billiga tröjor som han köpt på en marknad i somras (5st/80:-) så han var beredd på att det kanske fick bli engångs-tröjor, men de som inte tumlats ser faktiskt ut att ha hållt formen.

Jo, jag skulle bli skitsur om det varit tvärtom unsure.gif
men den situationen uppstår ju aldrig eftersom det är jag som sköter tvätten
sleep.gif
Magdis
Ojdå! unsure.gif Det var ju tur att det inte var nån svindyr tröja iallafall.
askar
laugh.gif så klart det hade varit annat om det varit din tröja laugh.gif
Leia
CITAT (askar @ 06-09-2006, 18:19)
laugh.gif så klart det hade varit annat om det varit din tröja laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
har också gjort det misstaget rolleyes.gif rolleyes.gif
men hade det varit min, hade tredje världskriget brutit ut här hemma laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Whiskuchi
Fem tröjor för 80 spänn - jag är förvånad att den klarade tvätten! tongue.gif wink.gif biggrin.gif
birgitek
Jag råkade maskintvätta min långa, jättefina lammullshalsduk, den blev ca 30 cm lång, 5 cm bred och hård som en bräda.
Shit happens!
Birgit Ek
yenny
Ja det är sånt som händer biggrin.gif själv tvättade jag en ulltröja.. den passade till en docka efter det laugh.gif
pejori
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 20:57)
Jag råkade maskintvätta min långa, jättefina lammullshalsduk, den blev ca 30 cm lång, 5 cm bred och hård som en bräda.
Shit happens!
Birgit Ek

fattar bara inte varför dom blir så stenhårda laugh.gif laugh.gif laugh.gif
man kan ju döda med dom efter tvätten ju laugh.gif
birgitek
CITAT (pejori @ 06-09-2006, 21:18)
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 20:57)
Shit happens!
Birgit Ek

fattar bara inte varför dom blir så stenhårda laugh.gif laugh.gif laugh.gif
man kan ju döda med dom efter tvätten ju laugh.gif

kanske är det det som kallas "tovning", man kan ju t.o.m. göra skor av ull.
(Vet förresten inte riktigt vad tovning innebär)
Birgit Ek
cic
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 21:34)
Birgit Ek

Tovning smile.gif
Bettson
Jag maskintvättar alltid ulltröjor. Om de inte är märkta för att tåla tex. 30 grader så tvättar jag kallt. Vänder dem ut och in och lägger i en stor tvättpåse så att det inte blir tvätt-loppor.

Viktigaste för att få tröjan snygg är att använda särskilt tvättmedel och att plantorka. Jag köpte någon ställning med väv för att plantorka tvätt med på Jula. Man kan ha flera och stapla.
Summersun
laugh.gif laugh.gif
Jag har tumlat en babyfilt (nån slags ullblandning) och jag kan ju tala om för er att den blev väldigt liten efter det laugh.gif
pejori
CITAT (cic @ 06-09-2006, 22:59)
CITAT (birgitek @ 06-09-2006, 21:34)
Birgit Ek

Tovning smile.gif

tack smile.gif smile.gif
nu vet jag smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 10:10)
Jag maskintvättar alltid ulltröjor. Om de inte är märkta för att tåla tex. 30 grader så tvättar jag kallt. Vänder dem ut och in och lägger i en stor tvättpåse så att det inte blir tvätt-loppor............
.....Viktigaste för att få tröjan snygg är att använda särskilt tvättmedel och att plantorka. Jag köpte någon ställning med väv för att plantorka tvätt med på Jula. Man kan ha flera och stapla......

Man kan även lägga "ömtåliga" plagg på ett badlakan (med ev. tidningar under) och sedan rulla ihop det, sedan trampar du på "rullen" då pressas överskotts vattnet bort, sedan så tar du ur plagget ur rullen och plantorkar plagget
Bettson
CITAT (Hamilton @ 07-09-2006, 11:02)
CITAT (Bettson @ 07-09-2006, 10:10)
Jag maskintvättar alltid ulltröjor. Om de inte är märkta för att tåla tex. 30 grader så tvättar jag kallt. Vänder dem ut och in och lägger i en stor tvättpåse så att det inte blir tvätt-loppor............
.....Viktigaste för att få tröjan snygg  är att använda särskilt tvättmedel och att plantorka. Jag köpte någon ställning med väv för att plantorka tvätt med på Jula. Man kan ha flera och stapla......

Man kan även lägga "ömtåliga" plagg på ett badlakan (med ev. tidningar under) och sedan rulla ihop det, sedan trampar du på "rullen" då pressas överskotts vattnet bort, sedan så tar du ur plagget ur rullen och plantorkar plagget

Fast jag gillar möjligheten att kunna forma tröjan efteråt. Lika så att när den ligger och torkar på ett nät så kommer ju luften till även underifrån.

Är det tjocka plagg så riskerar man annars att de torkar för långsamt och luktar lite unket. SÅ brukar ju plantorkning ta plats också.

Jag har en stapel med plantorkar. Åtta tar inte mer plats än en. Och då kan man ju kosta på sig samma behandling med stickade bomullströjor som annars har en benägenhet att bli längre och smalare för varje tvätt.
Morbid
Jag kastade in en "Herdematta" i tvättmaskinen.. Givetvis den som låg på frugans sida av sängen.. Inte så smart.

Den ligger numera på min sida av sängen..

tongue.gif
andersen
CITAT (Morbid @ 07-09-2006, 12:19)
Jag kastade in en "Herdematta" i tvättmaskinen.. Givetvis den som låg på frugans sida av sängen..  Inte så smart.

Den ligger numera på min sida av sängen..

tongue.gif

En fråga bara hur kan man ha ett sådant nick som du har?

En person som är morbid hyser en sjuklig fascination för döden eller dödsrelaterade saker.

Jaha nu såg jag din länk om ormar ok det förklarar dit nick. rolleyes.gif
LadyG
CITAT (andersen @ 07-09-2006, 16:07)
En person som är morbid hyser en sjuklig fascination för döden eller dödsrelaterade saker.

Ordmärkeri på högsta nivå, men morbid betyder bara "sjuklig" (eller "psykiskt sjuk" om man talar om medicinska termer) enligt SAOL, som iaf i min värld har företräde framför wikipedia. smile.gif

Gissningsvis kommer det av lat. morbidus, avledn. av morbus, sjukdom (anknytningen till nori som betyder dö är vag och disputerad).

Är jag jobbig nu? rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon