Full version: Frön
sparre
"Hittade " fin blomma i kommunens blomsterrabatter. Kan någon berätta vad det kan vara, tyvärr ingen bild.
Växten blommar ännu(Sth) med blåa klocklikande blåa blommor lik blåklocka fast tätare . Den är ca 60-80 hög. Har sett den i flera blomsterlådor i Sth. Dålig beskrivning men hoppas kan man alltid.
När ska man så frön, nu eller på våren
Anki
Eva i Skåne
Kanske en hibiskus? se bilden här

När man ska så beror på vad det är för växt, så kanske det måste redas ut först smile.gif
Lady Hamilton
Kan det vara Digitalis

eller

Delphinium
Lars-Olof Arvids
Det låter som någon Campanula-art. Kanske toppklocka?

Olle
Mia, zon 3
Jag tror också på någon Campanula.... mjölkklocka, kanske? C. lactiflora
renate
jag tror på storklocka,finns i blått och vitt
Campanula
Gillan
Det finns ju Gentianior som blommar nu också wink.gif

Sök på Gentiania så får du se.
Anki V
Jag hittade i Stockholms Parkprogram att "Stockholms anuellerna är": Penseér, tagetes, salvia, rudbeckin och dahlia. Kan det vara någon av dom?
Blå, 60-80 cm kan väl vara salvian?

/Anki
sparre
CITAT (Anki V @ 08-09-2006, 09:45)
Jag hittade i Stockholms Parkprogram att "Stockholms anuellerna är": Penseér, tagetes, salvia, rudbeckin och dahlia. Kan det vara någon av dom?
Blå, 60-80 cm kan väl vara salvian?

/Anki

Så såg det ut!! Kan man använda frön och hur ,när???
Förresten det här med reor på växter jag blir alldeles "galen" måste ha allt.
Köpte idad roderondron, höst anemon och lite till fast jag vet inte var jag ska ha dom .
Är det så när man vill ha vacker trädgård eller ???
Åsa, mälardalen zon 2
Blåsalvia brukar odlas som en ettårig växt. Fröerna sås i jan-mars (man bör ha extra belysning). Man kan övervintra rötterna likt dahliaknölar så man måste inte så nytt varje år.
Anki V
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,08-09-2006, 22:25)
Man kan övervintra rötterna likt dahliaknölar så man måste inte så nytt varje år.

När börjar man att driva "rötterna" för att få blommor hyggligt tidigt?

Jag sådde mina Blåsalvia 29/1 och trots en massa pjoller och extraljus så kom de inte igång med någon större blomning fören i augusti.

Många av plantorna vill inte blomma alls utan utvecklade bara en massa blad.

/Anki
Åsa, mälardalen zon 2
Mars-april är nog det tidigaste man bör plocka fram dem man bör nog vänta tills ljuset börjar bli hyfsat.
Anki V
Tack, då ska jag prova att spara några av plantorna som behagat blomma.
Kanske de blommar bättre om de får något år på sig. laugh.gif

Mina frön var "stulna" från landstingets blomlåda. Det är kanske är så att plantor från stulna frön blommar sämre. rolleyes.gif

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon