Full version: Sjukdom på dill
wille
Jag förstår inte att min dill nästan alltid gulnar i topparna när den är
ca 5 cm hög, sedan dör den eller stannar i växten. Växelbruk, potatis
sedan dill + andra köksväxter. Det underliga är att den dill som självsår
sig på hösten och kommer upp året efter inte angrips. Detta i villa-
trädgård, men jag odlar även på en lantgård, till husbehov, samma sjuk-
dom där. Vad göra?
Åsa, mälardalen zon 2
Dill är mycket känslig för div. svampsjukdomar som finns i jorden. Ofta är det dålig växtföljd som är orsaken 4-6års växtföljd brukar rekommenderas för dill. Men ganska ofta kan man få problem med dill även om man sysslar med växtföljd och gör allt rätt, själv har jag faktiskt också upptäckt att den höstsådda dillen klarar sig bättre än den vårsådda så jag brukar faktist både så på hösten och våren. Så om den höstsådda dillen klarar sig bättre så dillen på hösten istället för på våren. +Fungerar dillen inte i grönsakslandet kan man ju exempelvis prova om det fungerar i blomsterabatterna. Man kan även prova nya sorter, själv provar jag ekologiskt frö av sorten Sari i år för att se hur den fungerar vid vårsådd + höstsådd.
Kerstin i Malmö
Vid min första sådd på våren brukar jag sprida ut även dillfrö över hela landet! Nu kommer det sporadiska dillplantor bland sallad och lök! Det är det enda sättet som blir riktigt bra om man sår på våren tycker jg. Brukar kunna få upp det högt och plocka till frysen för sedan kommer det ohyra på den!

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon