Full version: Vård, skola, omsorg
askar
Läste igår i NSD om neddragningarna i omsorgen i Luleå...
tvärtemot vallöftena 2002.
Till o med Vänsterns ledamöter i socialnämden tyckte att det gått för långt
de hoppade av.

Det brutna löftet

Klipp ur artikeln...Vi kan göra en rad effektiviseringar utan att ta bort händer från vården och vuxna från skolan, sade Karl Petersen i samband med att partierna offentliggjorde skattehöjningen på 50 öre i maj 2003.

Några dagar efter det uttalandet hade Luleå kommun 1 847 anställda undersköterskor och vårdbiträden - de som jobbar allra närmast kommunens gamla och svaga.
minus 85 tjänster
Men på samma datum tre år senare, valåret 2006, har antalet krympt till 1 762.

85 tjänster som vårdbiträden och undersköterskor har försvunnit.

Statistiken visar också att den personalgrupp som ökat mesti antal inom äldreomsorgen under mandatperioden är arbetsledarna.

och just nu står GP i fyran och försöker få oss att tro på hans
löften om satsningar på just ovan nämnda grupper
samtidigt som han målar upp ett "skräckscenario" ifall borgarna fick makten. ohmy.gif sad.gif mad.gif

I grunden är jag Socialdemokrat... så som den var i begynnelsen
och fram till S-politikerna... folkvalda... alltmer började tänka mer på att nå en bra sits för egen del... än att jobba och strida för "folkets" bästa.

Nu har vi ju alla sett hur lite alla löften är värda.
Är det då konstigt att man börjar misstro och förakta politiker...
som utan att visa minsta tendens till skam... ljuger oss rakt i ansiktet.

Jag vill ha maktbyte... jag vill se vad alliansen kan åstadkomma... inte vad de lovar
Löften har jag för länge sedan slutat tro på. sad.gif
kristerh
Det är nog inte det enda stället där det blivit neddragningar trots löften om det motsatta wink.gif när valdagen passerat är det helt nya spelregler som gäller, huvudsaken att man har makten verkar vara mantrat,
(undrar varför det finns politikerförrakt.)
Det tråkiga är att det fortfarande finns folk som tror på GP & Co:s löften.
askar
Här har vi också haft en massa neddragningar... t.ex sextimmarsdagen för hemtjänstpersonal har den nuvarande sosseborgarsoppan tagit bort.

Ett exempel... s-märkta kommunalrådet sa... Vi visste inte att vi hade sååå många gamla i kommunen.
Hoppsan!:o ... vem skulle då veta:unsure:

Kommunstyret består av S M FP C MP
Lady Hamilton
Jag beklagar att det har blivit som det har i din kommun sad.gif Men det är inte så enkelt................
Här där jag bor har te.x. elevantalet minskat från 1500 till 1100 under denna mandat period. Så därför har det av naturliga orsaker blivit färre lärar tjänster och vi har även blivit tvugna till att slåsamman några skolor, så att varje elev får ha minst 4 klasskamrater i sin klass (minskade pengar på skolan)
Sedan har de "äldre" som behöver hjälp och vård ökat kraftigt. Därav har vi ökat på vårdpersonals tjänsterna. (Satsa mer pengar på åldrings vården)Men visst många är urförbannade på oss för att just "deras" skola har blivit nerlagd (lägg ner någon annan men inte våran skola) Så är läget i allafall i våran kommun
askar
CITAT (Hamilton @ 06-09-2006, 22:16)
Jag beklagar att det har blivit som det har i din kommun sad.gif Men det är inte så enkelt................
Här där jag bor har te.x. elevantalet minskat från 1500 till 1100 under denna mandat period. Så därför har det av naturliga orsaker blivit färre lärar tjänster och vi har även blivit tvugna till att slåsamman några skolor, så att varje elev får ha minst 4 klasskamrater i sin klass (minskade pengar på skolan)
Sedan har de "äldre" som behöver hjälp och vård ökat kraftigt. Därav har vi ökat på vårdpersonals tjänsterna. (Satsa mer pengar på åldrings vården)Men visst många är urförbannade på oss för att just "deras" skola har blivit nerlagd (lägg ner någon annan men inte våran skola) Så är läget i allafall i våran kommun

Faktiskt så tror jag att i vår kommun har vi högsta lärartätheten i hela länet.
Så har stått att läsa både på SAP-sidan som i media.

Trots det har vi stor procent som inte klarar att få godkänt i basämnena... svenska, engelska och matte. ohmy.gif sad.gif
Lady Hamilton
Vi har trots våra indragningar på skolan en hög lärartäthet. 7,4 /100 elever
Och detta för att vi satsade på lärare som kan undervisa elever stället för lokaler (skolor) som skulle vara 25% fyllda..............
KURT
CITAT (askar @ 06-09-2006, 22:08)
Här har vi också haft en massa neddragningar... t.ex sextimmarsdagen för hemtjänstpersonal har den nuvarande sosseborgarsoppan tagit bort.

Ett exempel... s-märkta kommunalrådet sa... Vi visste inte att vi hade sååå många gamla i kommunen.
Hoppsan!:o ... vem skulle då veta:unsure:

Kommunstyret består av S M FP C MP

Om de sänker skatten så blir det säkert mera pengar över till vård skola och omsorg.....

Dessutom finns det ju ett sjukvårdsparti i Luleå, de verkar ju inte heller klarat av att få mera pengar till omsorgen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon