Full version: Björnbär
suddis
Hej!
Vi har björnbär på tomten men jag har aldrig fått någon kläm på dem. När de är mogna, ska de släppa helt från busken på samma sätt som hallon? Dvs att det blir ett hål i mitten? Oavsett när jag är och rycker i dem efter de blivit svarta så har de en vit plupp kvar i mitten, tyder de på att de är omogna ännu? För två år sedan så var det så ända in i mitten av oktober.

(Sort - okänd.
Zon 2-3 )

Mvh,
(en något förvirrad) suddis.
KURT
Nej björnbär lossnar inte från blomaxeln ens när de är mogna. Gå bara efter färgen istället, är de svarta så är de mogna. Jag tycker att de är godast att äta färska, skall man göra sylt på dem så måste man tillsätta pektin (eller blanda med pektinrika bär), annars blir det blaskigt.
suddis
CITAT (KURT @ 07-09-2006, 13:10)
Nej björnbär lossnar inte från blomaxeln ens när de är mogna. Gå bara efter färgen istället, är de svarta så är de mogna. Jag tycker att de är godast att äta färska, skall man göra sylt på dem så måste man tillsätta pektin (eller blanda med pektinrika bär), annars blir det blaskigt.

Tack!! Då ska jag plocka lite björnbär till helgen för en del är svarta nu! smile.gif

/suddis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon