Järfälla
Impulsköpte en "snygg" uppstammad sak idag på Bauhaus. Photinia Fraser Red Robin heter den. Röda stammar och mörkgröna avlånga spetsiga blad som skiftar lite i rött. Kanske bladen liknar lagerblad litegrann... Vet någon? ohmy.gif

Jag ska ha den i kruka som "solskydd" åt mina bergbambusar. Förra året hade jag Narrbuske, ”Död mans fingrar”, Decaisnea Fargesii, men den pallade inte övervintringen i krukan - trots enorm isolering. Även denna nya kommer jag att försöka övervintra i kruka.

Om någon vet något om Photinia, vad som helst, så mottages det tacksamt! (Har sökt och sökt och frågat och frågat - ingen vet) biggrin.gif
Anders zon 1
Photinia x fraseri är en vacker vintergrön buske som tyvärr är dåligt härdig och nog bara kan odlas i zon 1 (kanske 2?). Att ditt exemplar är uppstammat och står i en krukar gör att det blir ännu mycket känsligare så jag skulle tro att du får svårt att övervintra den utomhus i Järfälla - även med täckning. Kan tillägga att Photinia förmodligen är mindre härdig än narrbusken och då bådar det ju inte gott att den sistnämnda inte klarade övervintringen hös dig. Det bästa är om du kan övervintra Photinian svalt (men frostfritt) och ljust. Om du inte har den möjligheten kan du prova att gräva ner krukan i väldränerad jord (för att skydda röttern mot den värsta kylan), till exempel nära en husgrund, täcka med torra löv och skydda busken med säckväv när vinterkylan börjar komma på allvar (se dock till att det inte blir för tätt så att den ruttnar).

Min erfarenhet av Bauhaus är att man ska vara väldigt försiktig med vad man köper där. Jag har sett att dom ofta har växter som inte alls är härdiga i det område där dom säljs - och utan någon som helst information om detta! Dessutom är växterna ofta misskötta och kan vara i mycket dålig kondition.

/Anders
Järfälla
Tack för utförligt svar. Precis som jag befarade, men jag orkade inte vara förnuftig just då...
Läste nyss att man ska välja buskar/träd som tål 1-2 zoner högre om man ska ha den i kruka. Så då är det helkört, det förstår jag också.

Nåja, man har ju köpt klädtrasor för 299 som bara räckt en säsong... Får se den som en dyr "sommarplanta"...

Men nog ska jag allt prova att övervintra den. Är det bättre att ha den i ett skuggigt hörn intill grunden eller ett solig (tänkte ju täcka den helt).

Den är fin i alla fall!
Anders zon 1
Ett skuggigt hörn är förmodligen bäst trots att du täcker den helt. På en solig plats kan busken skadas av stora temperaturskillnader mellan dag och natt under senvintern-våren. Fast du ska nog undvika att övervintra den i det allra mörkaste hörnet eftersom det kan leda till mer fukt och kanske större risk för att den ruttnar.

Lycka till! smile.gif

/Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon