abbbe
Hej! Jag har två krukrosor i min balkonglåda som har blommat ståtligt denna sommar.
Men jag vil ha de till nästa år också... hur ska jag övervintra dom?
Jag tänkte så här... jag tar in dom i rumstemperatur över vintern och sen så planterar jag ut dom i balkonglådorna igen, går det bra?

Men sen har jag en annan fråga: om det går bra att övervintra på det sättet... när ska man beskära dom? nu på hösten när jag snart tar in dom, eller på våren när jag planterar ut dom? Jag skulle gärna vilja göra det på hösten när jag tar in dom, för om jag gör det på våren kommer blomingen att bli sen...
Åsa, mälardalen zon 2
I rumstemperatur lär de inte bli långlivade men har du något kallt (ca +5C)men frostfritt ställe så kan du ställa dem där efter att de tappat bladen på hösten, rosor vill vila under vintern. Håller man bara ett par plusgrader är växten i vila och behöver inget ljus + de ska hållas åt det torrare hållet så man behöver inte vattna så mycket.

Det är på våren du klipper, även om du klipper på hösten lär du behöva klippa på våren de ev. skott som kommer innan våren lär bli bleka och gängliga och behöver kortas in.
Anki V
Jag gräver ner mina ute i rabatten, ganska djupt och kupar upp ordentligt. Rosen blir nästan begravd.

De flesta brukar överleva.
När tjälen släppt spolar jag bort jord och när "musöronen" kommer klipper jag ner dom ordentligt och börjar göda.
De här är sedan i fjol, en hemsk bild tagen med blixt och när det regnade, själva rosen är väldigt söt.

/Anki
Mia, zon 3
Jag tror att det är mycket beroende på vad det är för sort. Min syster hade tre minirosor i en lite större kruka på balkongen förra sommaren, och den fick stå kvar hela vintern. Alla tre överlevde faktiskt! Men så har jag sett andra som inte klarat sig trots att de haft jättefina förutsättningar. Vet inte om det är olika vilka underlag de är ympade på?
Kajsa
Har läst i en rosbok att dom flesta miniatyrrosor inte är okulerade, utan står på egen rot.

Denna från ICA grävdes ner och klarade sig några år, zon 1-3 kan dom säkert bli äldre än så, men jag har lite kallare.
Mia, zon 3
CITAT (Kajsa @ 07-09-2006, 16:04)
Har läst i en rosbok att dom flesta miniatyrrosor inte är okulerade, utan står på egen rot.

Det visste jag inte! Hur kan det komma sig att det kan vara kommersiellt hållbart, när de påstår att det inte är det att sticklingsföröka trädgårdsrosor? Nu blidde jag nyfiken....
Kajsa
Vet ej hur det kan löna sig och om det gäller alla, det finns en massa sorter. Hur företagen tar fram sina rosor läser man aldrig om, tyvärr.
Läste det i " Rosor i trädgården " av Dag Lyngar en bok från -03
abbbe
Tyvärr så har jag inga sådana svala utrymmen

Jag får väl försöka övervintra dom på ett skyddat ställe i balkongen.

De var egentligen 3 rosor som jag har.. den ena är en rosa krukros.
de två andra är 2 söta gula minirosor som har växt mycket intill varandra och de ser ut som om de en enda rosplanta.
Kan inte namnet på varken den rosa eller de gula. sad.gif

P.S: vilka fina bilder du har på ditt album kajsa! tongue.gif
Whiskuchi
Kan man inte övervintra dem i kylskåpet om man inte har något annat ställe men hyggligt med plats i kylen...? Det är ju svalt iaf tongue.gif
kerstin z5-6
man kan övervintra inne men då fodras speciella arr ...
Jag har 12 stora krukrosor -kanske fler :)inne i + 15 -i uterumsmiljö
det är svalare sept-dec men därefter + 15 o varmare
Under hela tiden fodras ljus via lysrör -lagom vattning och ständig sjukdomskontroll
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-09-2006, 21:36)
+ 15 -i uterumsmiljö

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ett misstag att detta inlägg ”gick iväg”. Förlåt! sleep.gif Jag skulle visa en kompis hur man citerade och inlägget gick iväg när jag stängde datorn (på något sätt) ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon