ewa zon 3
07-09-2006, 15:44
Flyttar det här inlägget till egen rubrik och hoppas på svar.
......Jaha, det är väl bara att bita i det sura äpplet. Jag måste byta till en annan grässort i de partier jag har Tuvtåtel. Den frösår ju sig något kopiöst och jag vill inte behöva klippa bort blomaxen. Tänkte dra upp plantor själv, vill ha ett perennt halvhögt gräs, inte högre än 1m, som böljar lite i vinden och gärna har vackra färger. Läge: Väldränerat och full sol i slänt, stort avlångt parti.
Vad har ni för tips? funderar på Andropogon scorparius/Schizachyrium scoparium från Jelitto. Tror att det heter Kalkongräs på svenska. Eller någon mindre Miscanthus sinensissort?
Andra förslag?
/Ewa
Mia, zon 3
07-09-2006, 20:16
Jag köpte en planta gullbandsgräs i år. Kan alltså inte säkert säga hur högt det blir som etablerat, men i nuläget är det kanske 70 cm. Det böljar sådär vackert, och är lite gulbandat (det hette nånting-nånting Aureomarginata, ska leta fram etiketten nån dag.... )
ewa zon 3
07-09-2006, 21:01
Googlade på Gullbandsgräs/Spartina pectinata Aueromarg. Vackert men tror att det blir lite för stort uppmot 170 cm stod det

Någon som har förslag på något mindre?
/Ewa
kerstin z5-6
07-09-2006, 21:54
palmstarr Carex muskingumensis
AGROPYRON magellanicum ett blått gräs -
ewa zon 3
07-09-2006, 22:01
Palmstarren är fin men vill inte den ha det rätt så fuktigt. Tror du att den kan klara lite torrare jord när den väl etablerat sig?
/Ewa
kerstin z5-6
07-09-2006, 22:03
det har inte rört på ögonbrynet denna torra sommar .. och det står i vanligt grusig rabattjord
ewa zon 3
07-09-2006, 22:17
Bra då får den stå med på listan över tänkbara.
Kollar på bilder på AGROPYRON magellanicum, det verkar ju böljande och bra men undrar hur det blir med 15-20 st i ett fält. Hm, kanske blir det alldeles underbart.
/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.