Full version: Andreas Resor
andreas i uppsala
Att Resa Är Att Leva

På grund av en förkylning har jag varit tvungen att stanna hemma idag. Tiden har jag spenderat med att kolla på bilder jag tagit på mina resor i år. Tänkte att jag kunde dela med mig lite, även då bilderna har några veckor/månader på nacken smile.gif

I denna tråden hade jag tänkt lägga upp bilder från resor och dylikt smile.gif
Dessutom kommer jag så ofta jag kan uppdatera med nya bilder, bl.a från Turin (oktober) och Kina (våren 07) men även från olika delar av Svea Rike tongue.gif Hoppas ni gillar det.

Jag börjar med lite Balibilder smile.gif tagna med Canon EOS 350D (värd varenda krona)

yenny
Så roligt att du delar med dej av dina resor!
Fina bilder!
askar
Fina bilder Andreas smile.gif
Alltid kul att få se bilder från främmande länder.

Visst kan resa vara livet... men för de flesta handlar det om annat.

Inte alla har föräldrar som kan bjuda på resor jorden runt.. lyckos dig. smile.gif
andreas i uppsala
CITAT (askar @ 07-09-2006, 21:17)

Inte alla har föräldrar som kan bjuda på resor jorden runt.. lyckos dig. smile.gif

Det gör de inte heller smile.gif Men genom envist sparande, prioriteringar, jobbande och kontakter går allt smile.gif
askar
CITAT (andreas i uppsala @ 07-09-2006, 21:27)
CITAT (askar @ 07-09-2006, 21:17)

det gör de inte heller smile.gif Men genom envist sparande, jobbande, prioriterande och kontakter går allt

Det gör de inte heller smile.gif Men genom envist sparande, prioriteringar, jobbande och kontakter går allt smile.gif

ohmy.gif ... tog för givet eftersom du tidigare berättat om era resor och
du var studerande.
F,låt mina förhastade slutsatser. smile.gif
andreas i uppsala
Askar: Det är lugnt smile.gif Man får passa på att resa så mycket som möjligt nu när man fortfarande bor hemma, gratis! Dessutom ligger bara Arlanda 10 minuter ifrån med p-tåget tongue.gif

Rossi
Underbara bilder Andreas!!!!!
Gillan
Vilka underbara bilder andreas.

Min far är en riktig "globetrotter", så det känns lite grann som
om jag sett bilderna sen förut. Han tar alltså väldigt mycket
bilder han också. Och trots att han närmar sig 75 år, så är han
fortfarande titt som tätt ute på nån fotvandring i Tibet eller Kina
eller..........

Det lustiga är att han har haft Uppsala som medelpunkt i tillvaron sen
han var en ung sökande konstnär i mitten av 50-talet. Kanske är det
ett Uppsalasyndrom rolleyes.gif laugh.gif

Ser verkligen fram mot kommande bilder.
AnitaO
Håller med om att den kameran verkar vara värd sitt pris.
Oerhört fina bilder. Rena konstverk faktiskt smile.gif
Fialotta
Härliga bilder du bjuder på...tack för du delar med dig smile.gif
gammelnalle
avundsjuk??? jag?? sad.gif wink.gif mad.gif

jo till 100%.... men inte missunsam..

och vilken skärpa på korten...

björn
Alba
Underbara bilder.
Jag sitter här i regnet och drömmer mig bort.
andreas i uppsala
CITAT (Evgeni @ 08-09-2006, 07:36)
Vilka underbara bilder andreas.

Min far är en riktig "globetrotter", så det känns lite grann som
om jag sett bilderna sen förut. Han tar alltså väldigt mycket
bilder han också. Och trots att han närmar sig 75 år, så är han
fortfarande titt som tätt ute på nån fotvandring i Tibet eller Kina
eller..........

Det lustiga är att han har haft Uppsala som medelpunkt i tillvaron sen
han var en ung sökande konstnär i mitten av 50-talet. Kanske är det
ett Uppsalasyndrom rolleyes.gif laugh.gif

Ser verkligen fram mot kommande bilder.

kan ligga någonting i det kanske tongue.gif
ninnisky
Med igenkännandets leende tittar jag på dina underbara bilder från Bali.
Vi var där vintern 1997 wub.gif

Ska bli spännande att följa din tråd!
andreas i uppsala
Bilder tagna från Java Augusti 06. Med en befolkning på nära 130 miljoner är Java en av de mest tätbefolkade områdena/öarna i världen och Jakarta med sina 15 miljoner invånare är en av Sydostasiens största.

Jakarta var helt galet. Staden bestod antingen av nya skyskrapor (som ploppar upp överallt) eller av kåkstäder. Infrastrukturen är än så länge urusel. Avsaknaden av trotoarer gjorde det väldigt svårt att verkligen utforska denna metropol. Det kan tillägas att det var så förorenat att man inte kunde se solen, inte ens under en molnfri dag och överallt alla dessa Carrefourskyltar!
Det nya Jakarta

andreas i uppsala
Bandung, Java. En riktigt tråkig stad i min mening men jag var bara där över dagen tongue.gif

Javanesiska vulkaner

och en tropisk solnedgång, i bergen ovanför Jakarta
andreas i uppsala
bryter tvärt och postar lite Köpehamnsbilder från juli 06 smile.gif

Malmö C

andreas i uppsala
mer bilder från underbara Köpenham biggrin.gif Kan tilläga att Wolkenkrabber var en av de som var med

Marmorkirken är underbar, av en de finaste i Skandinavien

LarsV
Visst är det fina bilder, med härlig skärpa och fina färger. Jag blir lite nyfiken på vilken utrustning du har. Fotar du i RAW-format och vilken efterbehandling gör du i så fall? Vilka gluggar har du?
andreas i uppsala
CITAT (LarsV @ 09-09-2006, 10:14)
Visst är det fina bilder, med härlig skärpa och fina färger. Jag blir lite nyfiken på vilken utrustning du har. Fotar du i RAW-format och vilken efterbehandling gör du i så fall? Vilka gluggar har du?

Lars: Jag fotar fortfarande i RGB smile.gif Har en 350D, kit objektiv och ett underbart skarpt 50mms objektiv. Bilderna fixar jag till i photoshop 7.0. JAg brukar även använda mig av pol. filter under soliga dagar

Stockholmsbilder från i söndags smile.gif

Arfurstens...

LarsV
Ja, visst är det skarpa bilder. Måste vara en riktigt skarp 50-mm. Själv försöker jag åstadkomma bra bilder med en D70, men kommer inte i närheten av dina färger. Jag har i o f sig lagt in en egen färgkurva för att "matta" de skarpa röda färgerna, men nu har det nog blivit för matt.

Det är bara att gratulera!
andreas i uppsala
50 mm objektivet till canons eos-modeller är oerhört skarpt, helt jämförbart med de dyrare objektiven. Det som gör 50 mm så fantastiskt är att den är så otroligt billig, bara runt 1000-lappen smile.gif

Har du ett pol.filter under en blå dag så blir även vita byggnader krispigare och du får den där vykortsblåa färgen, dessutom hjälper den till att ta bort "störningar", fusk enligt vissa men det anser inte jag. Brukar alltid fixa till färgbalansen lite grann ifall jag klantat mig. Andra filter som kan rekomenderas är ett skylightfilter

Skärpan kan man fixa till på photoshop under länken filter > sharpen > unsharp mask. Jag brukar alltid lägga till lite skärpa då kitet jämfört med det fasta 50 mm är under all kritik
askar
Jättefina bilder Andreas... men nu när jag läser att du jobbar med dom i Ph så
är det inte lika roligt att titta ...
jag gillar att se på obearbetade.. naturliga. smile.gif
andreas i uppsala
CITAT (askar @ 13-09-2006, 09:13)
Jättefina bilder Andreas... men nu när jag läser att du jobbar med dom i Ph så
är det inte lika roligt att titta ...
jag gillar att se på obearbetade.. naturliga. smile.gif

beskärning, skärpa och bildförminskning är det jag fixar till (beroende på vilket objektiv som används). Något som de flesta som fotar också brukar fixa till. Det finns inga fotografer som inte använder sig av nåt bildbehandlingsprogram
LarsV
CITAT (andreas i uppsala @ 13-09-2006, 09:28)
beskärning, skärpa och bildförminskning är det jag fixar till (beroende på vilket objektiv som används). Något som de flesta som fotar också brukar fixa till. Det finns inga fotografer som inte använder sig av nåt bildbehandlingsprogram

Jag kan bara hålla med. Varför ska man inte använda de möjligheter som faktiskt finns. Men det innebär ju inte att man inte tagit bilden. Det är ju oerhört svårt att redigera en från början dålig bild till att bli riktigt bra. Att man sedan hjälper till lite för att få den där extra, sista finessen, ja det är det många som gör.
andreas i uppsala
japp, bara man inte går för långt smile.gif

Lite Nice-bilder

Promenade des Anglais

Blommande Agave

andreas i uppsala
Förevigandet (en av mina personliga favoriter)

Monaco, världens mest tätbefolkade land

Frankrike Brasilien 1-0

andreas i uppsala
Lite bilder från Piemonte och Ligurien, oktober 2006

vinskörden i Piemontedalen vid alpernas sluttning var i full gång

andreas i uppsala
Turin/Torino. (var där på skolresa)

Anma
Vet du, av alla dessa vackra foton gillar jag vykortet bäst! wub.gif En riktig resebild den, du!! smile.gif
mulle
Härligt, Andreas! Tack!
Mulle,
som också älskar att resa
andreas i uppsala
Bladen har sedan länge fallit av träden. Vi är nu nästan inne i december, men Stockholm ser som vanligt väldigt vacker ut

Bonus från Uppsala

renate
Fantastiska bilder Anreas tagen med en bra kamera av en duktig fotograf.
Tack att du delar med dig.
Betty
Jag håller med Renate, fantastiska bilder! Du är verkligen duktig på att fotografera Andreas. wub.gif
Gillan
Så duktig som du är med kameran Andreas, funderar jag på om inte du skulle lyckas med bedriften att få Kristinehamn ( Lusasken ) vacker också wub.gif

Är uppväxt där, och tycker inte att det är en vacker stad rolleyes.gif wub.gif
andreas i uppsala
tack alla för era värmande kommentarer smile.gif Jag fortsätter med bilder från senaste resan, som jag sparat till i över ett halvår så det kändes underbart att komma iväg.

Ladies and Gents, I give you the City by the bay. I give you the white city in the heart of sunny California. I give you San Francisco!

niklaswik
Galning.. smile.gif Du har ingen bil va? wink.gif (så du måste köpa bensin menar jag.. wink.gif )

San Francisco är otroligt fin/intressant stad, var där 1996 men då var jag bara 10 år så jag kunde väl inte riktigt uppskatta den så mycket som jag skulle göra nu. En sak är i alla fall säker - Hur många bilder man än ser på dom lutande gatorna så måste man ändå vara där och stå i en sån där backe för att inse hur äckligt branta dom faktiskt är! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon