kellysblues
07-09-2006, 23:29
Köpte för ett år sen en planta som i enligt Plantagen ska vara Jasminum officinalis. Den visade sig vara fem gängliga små plantor, och vid omplantering klarade sig endast en av dem. Den har nu blivit en fin liten buske och har bott i ett växthus under sommaren. Det jag undrar är om någon vet när den ska blomma? Den blommade när jag köpte den, men har inte visat några knoppar sedan dess.
Åsa, mälardalen zon 2
08-09-2006, 07:33
Den brukar vilja ha en sval vila under vintern med bara några plusgrader, kylan brukar behövas för att de ska bilda blomknoppar. Har man inget bra övervintringsställe som är såpass kallt kan man testa med att låta den stå ute så länge som möjligt på hösten och sedan ställa växten i det svalaste och ljusaste rummet man har och hoppas på att de veckorna den fick ute under hösten har räckt för att de ska bilda blommor.
kellysblues
08-09-2006, 12:39
Tack! Jag brukar göra så med mina novemberkaktusar -- har haft ihjäl ett par genom att ställa ut dem över sommaren (har väl stått i för mycket sol, kantänka) så nu brukar jag kasta ut dem utanför dörren ett par veckor på hösten istället. Då kan jasminen få hålla dem sällskap i år.