anna_rispan
för flera år sedan blev vi bjudna på en fiksrätt tillagad i ugn. det var torsk och bacon. men det var ju mer. något som var som en sås och jag har för mig att det hela var lite gult.

det var gott hur som helst och nu undrar jag om någon har en aning om vad det kan vara för recept. om det finns överhuvudtaget eller om det var helt gjort på frihand o har gått i arv.

tack på förhand!
KURT
Ingen aning vilket recept du söker. Men jus bacon tillsammans med magra fiskar (t ex torsk) är ganska vanligt i recept från Norge och på svenska västkusten.
anna_rispan
aha, ja vi var hos en familj som bodde nära västkusten. enligt dem så var det ett recept från en fiskarfamilj.

o så håller jag tummarna att någon från västkusten här har ett recept hemma i skåpen...
anna_rispan
Jippi!! Jag har fått receptet!

2 paket frusna torskfiléer eller ca 1 kg färsk torskfilé
1 citron
3 dl grädde
1 stor burk mjukost, typ kräftost
2 paket bacon
ströbröd
salt
peppar

Lägg fisken i en smord eldfast form. Salta och peppra. Bred ut kräftosten över fisken. Kläm över saften från en citron. Häll i grädden så att den täcker fisken.
Dela baconpaketet i 3 bitar och vänd varje bit i ströbröd. Lägg btarna som ett täcke över fisken.

Sätt ugnen på 225 grader.
Täck formen med folie och grädda i 10-15 minuter. Ta av folien och grädda tills baconet får en fin färg (krisptigt)

Servera fisken med kokt ris och en grönsallad.

Tips! Om du vill ha en anna smak så kan du ta neutral mjukost och smaksätta med tex. vitlök eller pepparrot. Det går också bra tt använda annan fast fisk (tex, sej, lax, gädda, abborre, gös, måste vara filead och benfri).
Sailor Pluto
Då blir det fisk på torsdag när fiskbilen kommer biggrin.gif .
elleave
Det låter gott..... smile.gif
zissi
Har köpt ingredienser till din fiskrätt i dag anna rispan. I helgen ska vi avnjuta den. Betyget på rätten kommer senare.
Jag tycker det är så kul att prova lite nya recept. Odla är ju bra på den biten också. yes.gif
Mvh zissi
herkules
stod i affären i går och visste intevad vi skulle ha till middag, kom på att jag läst det här receptet då. nu handlade jag lite fel men det blev gott ändå!
jag använde en liten burk creme fraiche istället för grädden, jag köpte bacontärningar istället för "vanligt" bacon.
tack för receptet, ska göra det på riktigt nästa gång!
zissi
bravo.gif Tack för ett mkt gott fiskrecept. Har just avnjutit middagen på altanen o det blev just baconfisk idag. Hade i lite mer grönt bara annars gjorde jag precis som det stod. Även gubben som inte är så förtjust som jag i fisk tyckte det var riktigt gott - det smakade inte så mycket fisk utan annat gott - som han sa. Jag använde sej som annars kan se lite tråkig ut men här gick det alldeles utmärkt. (Kanske ska prova att sprida ut baconet lite mer till nästa gång bara.)

Mvh zissi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon