Full version: Gräsmatteproblem!
ZIL
Är det någon vänlig själ som kan hjälpa en förtvivlad amatör?
Min gräsmatta har under åren blivit väldigt gropig på sina ställen. Jag antar att det är tjälen.
Nu undrar jag om det bara är att pytsa ut lite jord+gräsfrö eller om det krävs något mer avancerat?
KURT
Kort svar ja det räcker, är de inte alltför stora så behöver du inte ens något gräsfrö. Det kommer växa in från kansterna, använd sanblandad jord.
Slisan
Jag har haft två linderödssvin som har bökat runt i min gräsmatta..
Där det inte var så djupa gropar jämnade jag bara till, lade på lite extra jord samt strödde ut lite gräsfrön. Det gick jättefort innan det blev bra!
Där grisarna däremot bökade runt en längre tid är det numera som en riktig päreåker (potatisåker) och det känns lite hopplöst...jag vet inte rikstigt hur jag ska ta itu med det. Finns tips emottages dessa tacksamt!
KURT
CITAT (Slisan @ 13-09-2006, 15:46)
Jag har haft två linderödssvin som har bökat runt i min gräsmatta..
Där det inte var så djupa gropar jämnade jag bara till, lade på lite extra jord samt strödde ut lite gräsfrön. Det gick jättefort innan det blev bra!
Där grisarna däremot bökade runt en längre tid är det numera som en riktig päreåker (potatisåker) och det känns lite hopplöst...jag vet inte rikstigt hur jag ska ta itu med det. Finns tips emottages dessa tacksamt!

Hade det varit några andra svin än linderödssvin så hade jag föreslagit du att löste problemet långsiktigt genom att göra skinka av grisarna! Men linderödssvin skall man ju vara rädd om!

Ytan måste i alla fall jämnas till, i princip behöver du inte så extra gräsfrön, men det kommer att ta längre tid om man inte sår.

Man kan alltid skapa en gräsmatta från en slät yta, oavsett om man sår gräs eller ej!. Bara man klipper regelbundet så kommer det alltid att tillsist vandra in gräs, gräs är den enda växt som tål att klippas regelbundet.
Eva i Västerås
CITAT (KURT @ 14-09-2006, 07:35)
Bara man klipper regelbundet så kommer det alltid att tillsist vandra in gräs, gräs är den enda växt som tål att klippas regelbundet.

Någon borde tala om det för mina maskrosor och revsmörblommor...
KURT
CITAT (Eva i Västerås @ 18-09-2006, 11:01)
CITAT (KURT @ 14-09-2006, 07:35)
Bara man klipper regelbundet så kommer det alltid att tillsist vandra in gräs, gräs är den enda växt som tål att klippas regelbundet.

Någon borde tala om det för mina maskrosor och revsmörblommor...

Gräset brukar även kunna konkurrera ut maskrosor, om man gödslar gräsmattan så har gräset bättre chanser att konkurrera .
olgak
CITAT (KURT @ 18-09-2006, 11:51)
Gräset brukar även kunna konkurrera ut maskrosor, om man gödslar gräsmattan så har gräset bättre chanser att konkurrera .

Meget intressant. Vad gödslar du med? (Är rudis på gräsmattor.)
vickeva
Fast mina maskrosor har liksom lärt sig huka sig när gräsklipparen kommer, de hör nog när vi tar ut den ur förrådet... laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon