petrea
blink.gif
Jag har fått en massa skott med måbär av en släkting eftersom jag behöver en massa meter häck och det var ett gratisalternariv.
Dessutom har jag ett ganska utsatt läge på min trädgård.
Nu undrar jag hur jag skall göra med sticklingarna.
Jag vet att det går att sticka ner dem som dom är men skall jag gräva en "fåra" eller en liten "grop" på varje ställe??
Tänkte sätta en tre-fyra kvistar åt gången med ca tre knippen per meter.
Kan jag sätta dem rätt i gräsmattan där häcken skall vara?
Det kommer ju troligen iaf att bli gräs i fåran...
Är jag helt ute och cyklar nu eller???
Tacksam för snabbt svar!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle nog gräva iordning en "barnkammare" med lucker fin jord där du kan sticka ner sticklingarna i ogräsfri jord, gärna i ett lite halvskuggigt läge. Stick ner sticklingarna i jorden och vattna, lägg gärna på mjölkvit plast (eller klar plast + fiberduk) under rotningen så inte sticklingarna torkar ut innan de har rotat sig. Små sticklingar orotade eller rotade kan ha svårt att konkurrera med gräs så det är ofta ingen bra idé att sticka/plantera direkt på platsen ifall man inte tänker pyssla om dem med ogräsrensning, luckring, vattning mm. Rensa ogräs och pyssla om sticklingarna i "barnkammaren" i 1-2år tills de är uppe i häckplantstorlek då kan du gräva upp dem och plantera häckplantorna på det stället där du vill ha dem, håll gärna efter gräs + ogräs de första åren så buskarna åtminstone kan komma igång innan gräset tränger sig på. Bra tid att plantera barrotat är sent på hösten då löven fallit och buskarna gått i vila, det går även bra att sätta barrotat mycket tidigt på våren då tjälen släpper medans växterna fortfarande är i vila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon