Susanne i Linköping
Vid universitetet i Linköping har man planterat en liten äppellund med gamla sorter. Läs mer.
Cilla
Länken krånglar, kanske tillfälligt. Men projektet låter intressant!
Det är inte alls alltid storleken på fruktprojekt som blir givande.
Hoppas att länken fungerar imorgon.
Cilla
Äsch, jag kommer inte in till den datorn över huvud taget. Finns det någon annan väg?
KURT
CITAT (Cilla @ 10-09-2006, 21:24)
Äsch, jag kommer inte in till den datorn över huvud taget. Finns det någon annan väg?

Det står nästan inget alls där:

"Äppeltider
Äppelträd

Äppelträdgården vid Origo klarade vinterns angrepp av gnagare bra och här finns nu massor av sällsynta sorter man sällan ser.

Äppelträden är avläggare från den stora äppelträdgården utanför gamla lärarhögskolan mitt i Linköping. Universitetets äppelförening Hampus gjorde en insats för att få med några äpplena till Valla när lärarutbildningen flyttade till Valla. Ett 20-tal särskilt häftiga och ovanliga sorter valdes ut och nu kan man både se och smaka resultatet, sedan Akademiska Hus förra hösten planterade en äppellund.

Men innan äpplena lockar! Läs på skyltarna! Gamla vintersorterna - som Boiken, tysk från tidigt 1800-tal - är plockmogen först i november och smakar bra först i mars …"
Susanne i Linköping
Ja, det finns inte mycket information om projektet men jag ville ändå nämna det. Lite kul är det ju med en äppellund på ett sånt här ställe, sånt görs oftare på platser som botaniska trädgårdar, kulturreservat och liknande. Här står äppelträden mitt i vardagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon