ewa zon 3
Snöflinga - Sutera diffusa. Har försökt hitta frön på de plantor jag har, men hittar inga. Tittar säkert dåligt men hur ser de ut? Är de pyttesmå?

/Ewa
Lady Hamilton
Snow flake- om det är den du menar ("Bacopa" som den ofta felaktigt kallas) Förökas med hjälp av sticklingar.
ewa zon 3
Okej, kan jag övervintra sticklingarna inne?
el ska jag klippa ner mina befintliga plantor och övervintra dom isället?
Tänkte slippa köpa nästa år

Här är den jag menar

/Ewa
Lady Hamilton
Du kan övervintra själva moder plantan om du vill och ta sticklingar till våren. Men den övervintrade plantan kommer att få en "träaktig" stam och bli lite "ful" men den går att "frissera" laugh.gif Så gjorde jag i fjol.
Men samtidigt köpte jag även nya sticklingar i Februari ( 8 kr/st) och de plantorna blev på något vis "fräschare" i tillväxten.

Du kan ju om du vill pröva att ta sticklingar redan nu, du har ju inget att förlora på det.................
ewa zon 3
CITAT (Hamilton @ 08-09-2006, 14:55)
nya sticklingar i Februari ( 8 kr/st) och de plantorna blev på något vis "fräschare" i tillväxten.

Tack för alla tips smile.gif
Sticklingar för 8 kr, inte såg jag några sådana här i Stockholmstrakten. De flesta plantorna var stora och dyra men jag kollade väl på fel ställe rolleyes.gif

/Ewa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hamilton @ 08-09-2006, 13:47)
Snow flake- om det är den du menar ("Bacopa" som den ofta felaktigt kallas) Förökas med hjälp av sticklingar.

bacopa heter den på eng ocg det svenska är snöflinga och ja en del plantskolor använder bacopa istället för snöflinga eller bådadelar wub.gif
Eva i Skåne
Förra hösten tog jag massor av små sticklingar och satte i en kruka. Alla rotade sig inte, men dom som tog sig hade jag inne i ett fönster hela vintern och tog nya sticklingar av i våras.
De räckte till både en balkonglåda och flera stora krukor.

Jag ska försöka i år också smile.gif
ewa zon 3
Jamen de var ju bra. Ska också prova. Vad använde du för jord?

/Ewa
Eva i Skåne
Minns inte, men det var nog vanlig plantjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon