tappehl
Hej,

Vi ska om ett par veckor plantera 70 meger Liguster hck r det tnkt.
Finns det ngon hr som har erfarenhet kring det hela s tas tips tacksamt emot.

Hur djupt skall man grva, hur mycket jord skall man bestlla. Kan man grva fr hand eller r det lge att hyra en grvmaskin, kan man hantera den tillrckligt bra fr att vinna nnting p det eller finns det ngon i huddingeomrdet som kan hjlpa en privatperson?

Mvh Torbjrn
KURT
Frgan har varit aktuell mnga ggr tidigare. Hur djupt du skall grva beror lite p vad det r fr markfrhllanden, samt vad det r fr plantor (storlek) som skall sttas. Har man t ex kompakt lerjord s kanske man br grva lite djupare och fylla p med drnerande material i botten. Nr det gller jordfrbttring s beror det ocks p vad det r fr jord nu, de flesta hckvxter r inte s krsna nr det gller gdning. Det r betydligt viktigare med vattningen.
emmapemma
Jag skulle absolut hyra en minigrvare fr 70 meters hck. Vi hyrde en fr 1/3-dels av den lngden biggrin.gif Jag kan inte svara p hur ltt det r att lra sig hantera den, men min man klarade av det i alla fall. Han har iofs en pappa med grvare, s han hade nog sttt p reglagen frut.

Vi grvde nog till 50-70 cms djup, och jordfrbttrade bara (vi har tung lerjord). Dremot ingen drnering, men det verkar g bra i alla fall).

Jag skulle fixa iordning hela vallgraven frst, och sedan handgrva hlen fr plantorna en efter en, och ta jorden frn "nsta" hl till "nuvarande" planta. Och om jag ska tnka nnu mer pris-prestanda, skulle jag absolut kpa en 70 meter lng bevattningsslang, s du slipper st och handvattna (vad blir det) ca 200 plantor wacko.gif

/Emma
Karrolina
Hej!

Jag skulle sga ett ni iallafall absolut mste frbereda ALLT innan plantorna kommer. Plantera 70 m hck r ett jttejobb. Jag var slut i 2 veckor efter att min sambo och jag satte 35 m hck och vi r unga..

Vi knde en kille som grvde t oss. Det tog 5 timmar med minigrvare fr en van grvmaskinist. Skulle inte ens vilja tnka p hur lng tid det skulle tagit fr hand.. blink.gif Och det var 35 meter. Men vi har tung lerjord.

S nr vi fick plantorna var vallgraven grvd och fylld p nytt med kpejord/lerjord/kompost. Men det tog skert 5-6 timmar att f ner plantorna nd.

Ett jttejobb men nu r vi helnjda! smile.gif Vr tujahck har vuxit massor!
Emmaibcka
Jag planterade 40 m ligusterhck i vras. Grvde SJLV frhand, och uppfattade det inte som s hemsk jobbigt. Gjorde ett dike som var ca 0,30*0,30 m. Sen blandade jag upp den befintliga lerjorden med kpjord p pse och planterade de barrotade plantorna. Inget att hyra en grvmaskin fr enligt mig allts smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon