tappehl
Hej,

Vi ska om ett par veckor plantera 70 meger Liguster häck är det tänkt.
Finns det någon här som har erfarenhet kring det hela så tas tips tacksamt emot.

Hur djupt skall man gräva, hur mycket jord skall man beställa. Kan man gräva för hand eller är det läge att hyra en grävmaskin, kan man hantera den tillräckligt bra för att vinna nånting på det eller finns det någon i huddingeområdet som kan hjälpa en privatperson?

Mvh Torbjörn
KURT
Frågan har varit aktuell många ggr tidigare. Hur djupt du skall gräva beror lite på vad det är för markförhållanden, samt vad det är för plantor (storlek) som skall sättas. Har man t ex kompakt lerjord så kanske man bör gräva lite djupare och fylla på med dränerande material i botten. När det gäller jordförbättring så beror det också på vad det är för jord nu, de flesta häckväxter är inte så kräsna när det gäller gödning. Det är betydligt viktigare med vattningen.
emmapemma
Jag skulle absolut hyra en minigrävare för 70 meters häck. Vi hyrde en för 1/3-dels av den längden biggrin.gif Jag kan inte svara på hur lätt det är att lära sig hantera den, men min man klarade av det i alla fall. Han har iofs en pappa med grävare, så han hade nog stött på reglagen förut.

Vi grävde nog till 50-70 cms djup, och jordförbättrade bara (vi har tung lerjord). Däremot ingen dränering, men det verkar gå bra i alla fall).

Jag skulle fixa iordning hela vallgraven först, och sedan handgräva hålen för plantorna en efter en, och ta jorden från "nästa" hål till "nuvarande" planta. Och om jag ska tänka ännu mer pris-prestanda, skulle jag absolut köpa en 70 meter lång bevattningsslang, så du slipper stå och handvattna (vad blir det) ca 200 plantor wacko.gif

/Emma
Karrolina
Hej!

Jag skulle säga ett ni iallafall absolut måste förbereda ALLT innan plantorna kommer. Plantera 70 m häck är ett jättejobb. Jag var slut i 2 veckor efter att min sambo och jag satte 35 m häck och vi är unga..

Vi kände en kille som grävde åt oss. Det tog 5 timmar med minigrävare för en van grävmaskinist. Skulle inte ens vilja tänka på hur lång tid det skulle tagit för hand.. blink.gif Och det var 35 meter. Men vi har tung lerjord.

Så när vi fick plantorna var vallgraven grävd och fylld på nytt med köpejord/lerjord/kompost. Men det tog säkert 5-6 timmar att få ner plantorna ändå.

Ett jättejobb men nu är vi helnöjda! smile.gif Vår tujahäck har vuxit massor!
Emmaibäcka
Jag planterade 40 m ligusterhäck i våras. Grävde SJÄLV förhand, och uppfattade det inte som så hemsk jobbigt. Gjorde ett dike som var ca 0,30*0,30 m. Sen blandade jag upp den befintliga lerjorden med köpjord på påse och planterade de barrotade plantorna. Inget att hyra en grävmaskin för enligt mig alltså smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon