Full version: tulpaner
malin72
jo det är så här jag har beställt massor av tulpaner och vill få det så där fint som dom visar på bilderna tätt och fint en klunge av samma...men hur blir dom det om man ska sätta dom så långt ifrån varandra som står på påsarna får det inte att gå ihop unsure.gif unsure.gif
Lady Hamilton
Om du planterar enligt anvisningarna så blir det lite glest första åre(t)(n) Och de har då även plats för att bilda sidolökar, sedan kommer de att ev. föröka sig så det blit "tätt"
Plantera tätt om du vill, du kan ju gräva upp och plantera om dem om några år om det blir "för tätt" Jag brukar plantera tätt laugh.gif
Tezzla
Jag brukar plantera tätare än "det brukliga". Jag planterar hellre om lökarna längre fram än grämer mig över att det inte bidde så tätt som jag önskat. tongue.gif
malin72
jo det får nog bli så.... för om jag inte blev nöjd så tas dom ju ändå upp på hösten för omplantering smile.gif
kul att höra att inte alla följer deras råd på påsarna tongue.gif
ewa zon 3
Följer inte heller råden på påsarna när det gäller avstånd.
Planterar hellre i täta grupper och försöker tänka på att ha perenner i närheten som täcker den trista blasten när lökarna blommat över

/Ewa
stina
Jag brukar plantera tulpaner och påskliljor så tätt att dom nästan nuddar vid varandra. Tycker det blir finast så
malin72
en annan fråga nu har jag ju kollat på en massa olika tulpaner färger, st, växtsätt...vad tänker ni på när ni planterar dom inte hur tätt det vet vi nu...men vad har ni runt om vilka perenner grönt eller tänker ni att färgen ska ta ut varandra om det är en röd tulpan tar ni då en senare perenn med liknande färg unsure.gif unsure.gif hur gör ni...det är färsta gången jag beställer sååååååå mycket tulpaner jag älskar tulpaner men nu vill jag inte se det tråkiga i väntan på att den vissnar ner sad.gif
kerstin z5-6
på våren är jag inte färgtaliban .. då får den explodera i färg .. jag tänker i så fall mer på att plantera tulpanerna långt bak ...inget annat är ju oppe då de blommar -sen får perennerna ta över o dölja bladverket från tulpanerna
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-09-2006, 21:31)
på våren är jag inte färgtaliban .. då får den explodera i färg .. jag tänker i så fall mer på att plantera tulpanerna långt bak ...inget annat är ju oppe då de blommar -sen får perennerna ta över o dölja bladverket från tulpanerna

aha så med min "nya" rabatt som ska bli smile.gif då kan jag sätta litte färg klickar var som då... det kanske blir som på din bild då med tanke på min beställning laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
säkert snyggare smile.gif Jag planterar förresten också tätt -typ en tumme mellan lökarna laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon