Grumphy
08-09-2006, 17:49
Hej alla Trädgårds älskare m.fl.
Idagarna fick jag ett äpplträd levererat till mig. när jag packat upp trädet upptäkte jag att flera av grenar inklusive toppskoot vart av klipta !
Jag blev bestört, trädet är 150 cm högt och ser ut att vara högst 2 årigt.
Jag vände mig till firman och svaret ifrån dem blev att de gör så för att grenarna inte ska brytas vi transport.
Min fråga är kommer det bli ett bra träd av detta ?
jag hade själv velat låta det stå 1-2 år innan jag klite toppskottet då jag har stor tomt och kan unna mig ett något större träd som jag kan gå under.
Har någon annan varit med om liknande ?
Tacksam för alla synpunkterter, tips å råd m.m.
Sorten är Ingrid marie
Åsa, mälardalen zon 2
08-09-2006, 21:16
Det kan bli ett bra träd även om man klippt, det påverkar inte om det är ett träd man kan gå under för att få ett träd man kan gå under så behöver man antingen klippa bort de nedersta grenarna eller så skulle man beställt ett träd på högstam för stammen blir inte högre än vad trädet har när man fått det, träden växer i toppen på grenarna.
Big Gardener
08-09-2006, 21:20
Jag skulle personligen inte acceptera ett sådant träd av flera anledningar. Men främst tycker jag det är konstigt att en leverantör av fruktträd inte kan följa de grundläggande kvalitetsnormer som formulerats bl.a. av Sweplant. Där står det tydligt att ett fruktträd skall ha ett toppskott och minst tre välriktade sidogrenar. Trädet får inte beskäras innan försäljning och defiitivt inte av transportskäl.
Anledningen till reglerna är att ett träd som beskärs innan det kommit i marken är betydligt känsligare för frost och torka. Dessutom är trädet mycket känsligt för fruktträdskräfta i tidiga år och öppna snittytor under transport är en mycket bra inkörsport för denna sjukdom. Fruktträd går utmärkt att leverera utan att bli beskurna helt enkelt därför att grenarna är så mjuka att de går att böja och binda upp under en kortare period. Då blir trädet mer lätthanterligt. Att skära bort grenarna är både slarvigt och okunnigt.
Hej Grumphy,
Detta är ett viktigt ämne. Ta gärna några bidler av trädet så får du fler tips.
Att beskära trädet av transportskäl är helt befängt. Däremot kan både toppskott och sidogrenar vara inskurna i plantskolan i första eller andra uppbyggnadsbeskärningen, och det behöver inte vara dåligt.
Innan du börjar argumentera med leverantören, kolla att du inte har sakfel i fråga om trdets ålder. Det är mycket sällsynt att träd säljs som 2-åringar. De brukar vara 4 år, och detta är lätt att se om man får se bild av trädet.
Kolla från grensptsar och inåt. Där den lilla ringen är kring grenarna markerar den växtsäsongernas början och slut, dvs ett år. Fota och lägg in här så kan vi hjälpa dig om du vill.
Hannele
09-09-2006, 00:45
CITAT (Big Gardener @ 08-09-2006, 22:20)
Trädet får inte beskäras innan försäljning och defiitivt inte av transportskäl.
Anledningen till reglerna är att ett träd som beskärs innan det kommit i marken är betydligt känsligare för frost och torka. Dessutom är trädet mycket känsligt för fruktträdskräfta i tidiga år och öppna snittytor under transport är en mycket bra inkörsport för denna sjukdom.
När jag var ny trädgårdsägare (för 15 år sedan), så knippsade trädgårdsmästaren alltid av grenar, när jag köpte frukträd. Inte vågade man säga så mycket...
Karrolina
09-09-2006, 23:21
Nu känner även jag mig upprörd.
Som ny trädgårdsägare köpte jag i våras 4 fruktträd av plantagen. (kommer pga många dåliga köp aldrig mer att handla där) Alla var beskurna. Toppskotten var borttagna och sidogrenarna inkortade. Det låter som på ditt Grumphy. Det är möjligt att det var uppbyggnadsbeskäring. Sånt kan inte jag som nybörjare avgöra. Jag tänkte inte så mycket på saken, jag antog att det skulle vara så.
Men så idag var mammas sambo här och hälsade på. Han såg att där toppskotten var borttagna var barken uppfläkt på tre av träden. Som att sekatören varit oslipad. Han sa att det kommer bli röta där och att trädens livslängd blir betydligt förkortad.
Vet ni om det är så? Ska jag skälla på Plantagen (igen)? För övrigt kräver dom att man måste gräva upp och ta med sånt som man vill ha pengarna tillbaka för. Vilken skit rent ut sagt!
Ska jag se träden som dödsdömda och gräva upp dom? Tänk om dom säger att jag inte får några pengar tillbaka.. Då hade jag kanske kunnat njuta av mina träd några år iallafall. (Tills jag är färdigutbildad och har råd med nya träd)
Förlåt Grumphy att jag spårade ur lite från ämnet.. Blev lite sur. Kunde inte sova för att jag låg och tänkte på det här.
/Karolina
Det förekommer en hel del dålig trädbeskärning, både i plantskolor och i handeln. Framför allt läggs snitten slarvigt. De E-märkta träden är oftast bättre beskurna, där är illa utförd beskärning undantag.
Hur allvarligt det är beror på flera saker, som
- hur stor tillväxt har trädet, dvs hur snabbt kan det försvara sig och övervalla problemen eller ge nya grenar som man kan rikta åt rätt håll. Har man planterat trädet i en liten grop, inte vattnat och luckrat jorden runt omkring stannar illa lagda snitt som problem längre.
- sorten - är det en sort känslig för kräfta är det sämre än om det är en mindre känslig sort
Ofta kan man efterbeskära unga äppelträd som skurits illa, och man har flera år på sig. Är det illa beskuret i nedre grenvarven brukar det inte göra så mycket (om trädet inte blivit svampsmittat), dessa grenar ska ändå bort så att man kan gå under trädet så småningom.
Om det är i toppartierna behöver det inte heller vara hela världen, för där växer det starkast och man kan redan efter ett par år få fram en topp som är välriktad och inte kommer från ett illa lagt snitt.
Skälla tycker jag att man ska göra, för dåliga beskärningar tyder ofta också på dålig trädhygien som gör att träden får svampsjukdomar för evigt.
Lägg in bilder på hela trädet och närbilder på snitten här så kan vi hjälpa till med argument.
Jan af Lisö
11-09-2006, 09:07
Jag tycker det är en annan allvarlig grej med beskärning av träd på (mindre seriösa) plantskolor: Tvättar de sekatörer mellan varje träd ?? Skulle förvåna mig !! Det betyder att en enda kräftsmittade planta kan smitta ALLA E-plantor på denna plantskola !!!!
Det tänkte jag aldrig på när jag köpte mina fruktträd, men har för mig att någon/några av dessa var beskurna. Men de flesta ser OK ut, förutom ett bigarråträd köpt på Bauhaus. Men då det var allra första trädet så får det stå kvar...
Träden är en "livstidsinvestering", lämna "skiten" tillbaka till Plantagen och köp nya träd på våren hos en seriös plantskola !!
Karrolina
11-09-2006, 18:20
Jag ska fundera lite över mina träd..
Dom har vuxit så bra så dom kanske kan klara att läka ihop skadorna. Plommonträdet ser värst ut så vi får väl se med det. Kanske lämnar tillbaka det men jag känner mig så himla less på att klaga. Jag får väl inse att det blir en del dåliga köp innan man lär sig att se vad som är bra. Men sånt som träd kommer jag hädan efter bara köpa på riktiga plantskolor!
För övrigt är jag så jäkla oteknisk så jag inte ens har försökt fixa ett album på odla så att jag kan lägga upp bilder för att visa hur det ser ut..
Får fråga sambon om han har lust att hjälpa mig men då dröjer det väl ett halvår eller så!
E-plantor är normalt sett bättre beskurna än andra. Plantagen för inte kvalitetsplantor som är E-märkta tyvärr. Ska man köpa långlivade plantor utöver perenner och ettåringar är det bättre att gå till andra butiker.
Men visst sker sämre beskärningar på E-plantor också. Fast inte lika ofta, och dessutom är de ofta bättre gynnade på andra sätt också så att de kan ta felbeskärningar bättre.
Man ska komma ihåg att det är i ettårs- eller tvåårsved det normalt skärs i på unga träd. Sådan ved kan ofta ersättas av annan eller övervalla - både i unga och äldre träd. Det är när man bärjar skära fel i äldre ved i äldre träd som det märks på trädens livslängd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.