Jag har en kattgård som är 4x5 meter och den är ca 2 meter hög.
När är det så att jag skulle vilja ha klänngerväxter runt om. Är det någon som har bra förslag på olika klänger växter som man kan kombinera. Jag vill att det ska bli som en lite djungel så jag vill ha någon växt som växer fort, täcker mycket och som blommar länge.
Har själv funderat på om jag ska sätta klätterviltvin och kombinera det med Clematis. Vilka Clematis sorter skulle ni då rekomendera?
Tycker att vita stora och lila stora är fina. Om det finns gula sorter så skulle det också vara fint.
Har ni fotografier får ni gärna visa dem så att jag får se hur de ser ut.
Oj det här hamnade under fel rubrik men det kanske finns någon som kan hjälpa mig iaf?
malin72
09-09-2006, 11:18
klätter som växer snabbt är tex humle.. växer snabbt och blir tät
zaaritha
09-09-2006, 21:03
Går det att övervintra oregano som samväxer med en pelargonia?
zaaritha
09-09-2006, 21:07
Sorry--skulle vart ett nytt inlägg--detta m oreganon!
Hej!
Tack för svaren!
Ska försöka sätta in frågan på rätt lpatts så kanske det kommer in flera svar. Murgräna är giftig för katter men det är Clematisen tydligen också men jag kommer ifs sätta den på utsidan med myggnät nertill då de vill ha skugga så det blir nog bra.
Lady Hamilton
10-09-2006, 19:30
CITAT (zaaritha @ 09-09-2006, 22:03)
Går det att övervintra oregano som samväxer med en pelargonia?
Ja visst kan du det

Men du bör nog klippa ner oreganon emellan åt så den inte blir "träig" Och naturligtvis måste du vattna den någon gång emellanåt
Vildvin! Det är jättevackert även på hösten.
Jag har en jättestor humle på verandan. Den växer som ogräs och katterna brukar gilla att leka med de långa revorna och sträva bladen. Nackdelen med humlen är att den vissnar ner när säsongen är slut (för att sedan sprida sig och växa upp nästa vår). Men den döda veden kan vara hopplös att få bort på senhösten. Annars är ju humle jättevackert! Jag mixar även min med kaprifol. Kaprifolen blommar när humlen är på uppväxt, sedan brukar kaprifolen mest se lite risig ut. Men efter blomningen växer humlen upp och täcker risigheten. Täcker allt annat också...
Men vildvinet är min favorit! Behöver inte dra ner död ved och den är fantastisk på hösten. Eldröd.
Klematisen är lite klen. Har en utanför huset och det händer titt som tätt att någon av katterna leker med den och tuggar av den. Dessutom vill den ha vatten och pyssel och något som täcker dess fötter.
Jag tycker att du ska välja kaprifol eller någon annan mer robust klängväst. Kanske en honungsros utan taggar eller perenn luktärt?
Och inne i kattgården ska du självklart ha havregräs, kattmynta och valeriana!
Lycka till!
bambuskott kanske kan vara lite svåra plus att de inte klänger så mkt.. men de är populära som kattgräs iaf
Ester: Blir dina katter inte dåliga av Clematisen? Har hört att den ska vara lite giftig. Har en kaprifol på tomten nu men den ser så trist ut nertill. Så jag ska nog försöka hitta nöåon Clematis som blir fin. Den kommer att sitta på utsidan med myggnät nertill så katterna inte kommer åt den för jag vågar inte chansa då mina katter äter på diverse blommor, även oäkta fast de alltid har tillgång till gräs.
Jag ska nog satsa på viltvin, det ser så fint ut nu på hösten också. Kattgården sitter i gästhuset som är falurött så den röda vackra färgen kanske försvinner lite men det blir nog fint ändå.
Min ena katt blir lite aggresiv på valerinan så jag vill inte ha det i kattgården och jag har hört att kattmynta sprider sig för mycket.
Har några trädgårdsroser i kattgården och jag tänkte ha någonting till. Har funderat på kantknapetas men den är lite tråkig. Gillar verkligen Daggsalvia men den är tydligen bara ettårig oftast.
Vill inte att det ska dra till sig för mycket bin och har hört att Lavenderna ska göra det så den går bort.
Tack för svaren!
normalt sett brukar katter vara ganska duktiga på att inte äta på sånt som är giftigt men även där finns undantag.. mina har tex inte fattat att chilifrukter inte är goda *tss*
Ja instengtivt äter många katter inte det som är giftigt men som sag det finns alltid undantag och jag vet inte om någon av mina katter blir det undantaget därför vill jag inte ta risken.
Men som jag har fattat det så är de blommorna som är klassade att vara giftiga för katter i själva värket blommor som är giftiga för människor jag tror inte det finns någon separat lista för hundar och katter. Det var i alla fall den infon jag fick när jag kontaktade giftcentralen och vet.
Det som är giftigt för människor behöver inte vara giftigt för katter och tvärt om så jag vet inte hur pålitlig denna lista är i själva verket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.