Hallå!
Jag har just anlagt en surjordsrabatt med rhododendron o azalea. Jag ska också plantera ormbunkar o hasselört. Men jag är sugen på mer blommor på våren. Vivor o hundtandslilja vet jag trivs i surjord. Men jag skulle gärna sätta ner en massa vårlök också.
Vilka lökar kan man ha?
Puffar....
Lök- [I][B]och[B][I] knölväxter menar jag alltså. Ingen som har nåt tips? Nu ger jag mig ut o trycker ner några lökar - det får bära eller brista

.
mari_tres
09-09-2006, 17:46
Många liljor trivs i surjord
Ophelia
10-09-2006, 07:07
Trillium, en del narcisser, frittilarior, och tulpan (sprengeri).
Tack för svar! Trillium är ju underbara! Och liljor får det bli nästa år. Frittilaria - gäller det alla sorter - kungsängsliljor också? Hoppas det
Jag har satt: balkansippor, höstkrokus, en tidlösa (lilac wonder), kungsängsliljor - som sagt: Det får bära eller brista!
(Lökar är ju lite som smågodis som man går o plockar i små påsar. Kan köpa hur mycket som helst - mums!) [B]
Ophelia
11-09-2006, 16:47
Ja jag tror att det bästa sättet är att prova sig fram. De allra flesta lökar gillar ju mer eller mindre sur jord och det gäller även kungsängslilja. Jonkvilllökar ska tydligen passa väldigt bra i sur jord (och de är ju så snygga). Sommarsnöklocka har jag för mig trivs bra i surare jord.
Men lökarna vill ha dränerande jord (grus) och det kanske inte rhododendron o azalea är lika intresserade av? Det kanske kan hjälpa att åtminstonde lägga ett lager grus under löken.
Kurt!
Jo jag har tänkt på det. Fast jag lever inte som jag lär. Grus får det bli nästa år. Men det är i alla fall en upphöjd rabatt så jag hoppas det är bra dränering även om torven drar åt sig en del. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.