Man ska väl ta in Amaryllislökarna nu, att vissna ner? När är det dags att sätta dem för drivning igen?
zaaritha
09-09-2006, 21:38
Tja--mina står ute än--på norrsidan!
Brukar ta in dem i okt., men beror på vädret--förstås!
kellysblues
10-09-2006, 00:59
Beror väl lite på när man vill att de ska blomma också, skulle jag tro. Har inte lyckats få till blomning till jul än själv, förstås.

Mina kom aldrig ut i somras, men en envis lök som blommat sommar och vinter tre år i sträck blommade inne i somras också.

Tänkte jag skulle ställa ut novemberkaktusarna några veckor nu och då får amaryllisarna också följa med. Det fungerar med kaktusarna, men om det fungerar med amaryllisarna återstår ju att se.
De klarar nog ner till +5 till +10 grader skulle jag tro, det är ungefär vid den temperaturen jag har tagit in mina föregående år i alla fall. Sedan brukar jag låta dem stå mörkt under något bord eller så tills de får för sig att börja växa igen. Ganska ovetenskapligt, jag vet, men det funkar med mina i alla fall.
mammafia
10-09-2006, 07:16
när du ställer ut novemberkaktusarna hur länge får de stå ute??
Jag har haft min novemberkaktus ute i ca 1 månad
och den får stå där tills vi får frost.
Så har jag gjort med tidigare kaktusar och då har de blommat
till våren... de har tålt ett par minusgrader.
+3 är lägsta temp vi haft nu under två nätter
kellysblues
10-09-2006, 13:13
Novemberkaktusar kan du ju ha ute hela sommaren, men i skugga. Jag har bränt sönder ett par som solen kommit åt så nu vågar jag inte. Jag brukar ställa ut dem ungefär nu istället och låta dem stå ute tills jag börjar oroa mig för att det är för kallt. I fjor blev det bara ett par veckor, och det räckte för att de skulle blomma.
Eva i Höga
16-09-2006, 13:59
Mina amaryllisar står ute fortfarande nergrävda i krukor, de får stå ute tills det blir frostvarning. Sen sätter jag in dem som de är i ett köksskåp så de står varmt och mörkt. De får stå där tills det börjar komma upp nya blad, då planterar jag om dem och ställer fram dem. Men de blommar ju inte till jul. Jag brukar köpa några nya sorter inför julen för amaryllisen är ju en julblomma tycker vi.
Eva
jag tog in de flesta i förra veckan, satte dem med kruka och allt i en stor kartong och skickade ut dem i förrådet. Det ser jätteskumt ut med en kartong full med livs levande växter med gröna blad. Ungefär som om någon tröttnat på sina växter och satt ut dem i förrådet för att ha vid ett senare tillfälle;)
Alexander-VG-zon3
17-09-2006, 18:19
dom är rätt så härdiga har jag läst på en del sidor själv ska jag köpa nårga nu när dom komemr sen ha dom kvar över vintern utan skydd
CITAT (flaxss @ 17-09-2006, 19:19)
dom är rätt så härdiga har jag läst på en del sidor själv ska jag köpa nårga nu när dom komemr sen ha dom kvar över vintern utan skydd
Med andra ord kan jag ha kvar mina Amaryllis ute?
Alexander-VG-zon3
17-09-2006, 19:30
i zon 1 skulle det någ funka sen annars ska du kankse lägga över skydd ska kolla upp härdigheten igen har inte dte i huet men dte är ju en *lök*
Alexander-VG-zon3
17-09-2006, 19:48
vad jag har fattat detta så är dom flestahärdiga till -12c . plus olika hybrider som ända ner till -17c å -20c men sen finns dte även ett par bara ner till -1c å -6c m.m .
men jag ska köpa som vanligt å plantera i marken å sen lämna domnån utan skydd sne nån med skydd å sne ser man vilka som komemr upp till jorden . och här där jag bor så har vi inggen tjälen föränns då dte bler riktikgt kallt i janurrai å så sen plus snö över då dte är som kallast här
låt dem stå ute så länge du känner för det, vad jag har läst är de inte frosttåliga, mne om man har många växter ute kan det vara skönt att ta in lite allt eftersom så man slipper kuta ut i mörkret när det varnas för frost helt plötsligt och hämta in femtioelva krukor.
Mia, zon 3
19-09-2006, 06:40
Min far övervintrar sina i en "frigolit-drivbänk" inne i kallväxthus. Vet inte vad det motsvarar i frilandssammanhang, men helt oskyddat tror jag knappt på....
Jag köper nya till jul, och varje vår sätter jag ned dem på friland i rabatten. Så här års gräver jag upp dem, låter dem vissna och har dem i källaren till nästa år. Har aldrig brytt mig om att försöka driva om dem till jul, det gör storodlarna bättre än jag....

De blir dessutom riktigt fina rabattblommor, om man kan få ha dem ifred för snäckorna.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.