Full version: Stickling av lavendel
rosita
Jag har tagit 10 sticklingar av lavendel, de har rotat sig och nu undrar jag: ska de planteras nu eller övervintras? I så fall hur?
inge uppsala
Det har gått bra för mig när jag låtit sticklingar övervintra på växtplatsen - d.v.s. de har stått ute hela tiden. Zon 4 är det väl här.
D.v.s. - jag har aldrig skämt bort dom och något litet bortfall har det väl varit.. .Lycka till - hur du än gör!
rosita
Okej, då provar jag att plantera dem i rabatten nu så de hinner rota sig innan vintern. Tack för tipset! rolleyes.gif
buzz
Hej!

Hur sticklar jag lavendel? Är det grus, jord, vatten eller Root riot som gäller?
KURT
CITAT (buzz @ 09-10-2006, 13:25)
Hej!

Hur sticklar jag lavendel? Är det grus, jord, vatten eller Root riot som gäller?

Som alltid, sandblandad jord. Ta gärna stickling med klack, så får men med fler celler som kan bilda rötter.

buzz
Tackar för tipset. Jag har bara provat med kaprifol och sandblandad jord och det blev mindre lyckat. Men ska prova istället med lavendel! :-)
Alexander-VG-zon3
ta veck alla knoppar och blommor på lavendel dom rotar sig lättre då .
jag ska jsälv ta in mina lavendels tcklingar i +10c bara för där är rosmarin i samma kruka å rosmarins sticklingar klara sig inte ute
Jonas70
Hur tar man sticklingar på Rosmarin?
Kan man fortfarande göra det denna säsongen?
Här i zon 1 så är det ju fortfarande rätt varmt, i alla fall för årstiden.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jonas70 @ 24-10-2006, 14:26)
Hur tar man sticklingar på Rosmarin?
Kan man fortfarande göra det denna säsongen?
Här i zon 1 så är det ju fortfarande rätt varmt, i alla fall för årstiden.

samma som lavendel det går att ta rosmarrin nu men den kommer inte klara vintern så du måste ta in sticklingarna sen hoppas på att dom rotar sig till våren . själv skulle jag ta på våren då du kna ha dom ute å det är varmnt ute plus sol ljuse *dom kan ju ruttna lätt på vintern* *eller torka ut för mycket*
Jonas70
Men om jag tar sticklingar nu, och tar och sätter dem i krukor inomhus; tror du inte de kommer rota sig inomhus i krukorna under vintern?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Jonas70 @ 25-10-2006, 11:04)
Men om jag tar sticklingar nu, och tar och sätter dem i krukor inomhus; tror du inte de kommer rota sig inomhus i krukorna under vintern?

nej jag tror inte dom komemr rota sig då ljuset börjar bli svagt nu . plus så trivs dom inte i rumstemp på vintern heller . utan ta sticklingar nu å vinterförvara dom som man gör med andra å hoppas dom rotar sig till våren eller *som jag tycker är bättre* är att vänta till våren då dom kan rota sig ute plus eventuellt planterings klara till hösten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon