Full version: Schefflera
forget-me-not
Min schefflera växer och växer. Tyvärr inte så snyggt, den delar sig konstigt där upptill och nertill är den gles. Så den står ostadigt och ser tråkig ut. Är alldeles för hög också. Vad göra? unsure.gif
Bessie
Det går att beskära den kraftigt med goda resultat. Fast kanske inte nu när växtperioden börjar ta slut, tror du att du kan hålla dig till våren? Vet inte heller om den bryter med nya blad på den bladlösa stammen, så det kan vara bra att lämna litet kvar. Om den står ostadigt kanske du behöver en tyngre, djupare kruka till den också.
niklaswik
Min såg ut så också men så gjorde den nåt väldigt mystiskt i slutet av den här vintern.

Den tog helt enkelt och slängde av sig nästan alla blad, speciellt på den nedre halvan, så ett tag var det nästan bara en stam med en liten "krona" högst upp, men så efter några veckor så kom det flera nya blad på varje ställe där det varit ett blad före. Antagligen kommer det så småningom att bli riktiga grenar där.

Tyvärr kan jag inte säga hur jag lyckades få den att göra så, men du kan ju hoppas. wink.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon