Full version: Så ettåringar
abbbe
Jag har hört att man kan så frön av två-åriga blommor på hösten (aug-sep)
Och sen kan den lilla grodden klara vintern och börja växa på våren .. Men kan man även så ett-åringar på det där viset? Om man har dom på ett skyddat ställe då?
T.ex: Nemesia, Lejongap, Petunia eller Sommaraster?
Ophelia
Jag brukar så ettåringar (blåklint, vallmo, riddarsporre och klätt) på hösten. Ska bl a så en äng nu med dessa ettåringar som ska få blomma till vår/sommar -07 i avvaktan på ängen.

Jag vet oxå att exempelvis rosenskära, lejongap och i vissa fall petunia kan släppa frön på hösten som gror nästa år och blommar. Jag tror inte att alla ettåringars frön har behov av/klarar av att övervintra så länge som den svenska vintern är. Kanske är de väldigt lättgrodda och när vintern väl kommer så fryser de ihjäl. Säkert går det om du har ett skyddad läge (som kan innebära väldigt olika) för många ettåringar är fleråriga i sitt naturliga habitat.

Är väldigt dåligt insatt i detta gällande höstsådd av ettåringar. Jag lär mig genom att prova mig fram. Det brukar vara bäst smile.gif
Agneta z5-6
Tror du att det går att så 1-åringar här uppe i Z5-6 på hösten? //Agneta
kerstin z5-6
nej det går inget vidare ....enstaka kan komma som ringblomma -men säker sådd är det inte sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon