ester
Kan jag göra det? Har en rad med Flammentanz som är 6 år gamla och har blivit dels grova och dels risiga. Förra året kapade jag en hel del av dem, men det känns som om det vore bättre att börja om för de spretar kors och tvärs. Och så får vi en massa rotskott hela tiden.
Kan jag klippa dem nu? Hur blir de när de växer upp igen? Eller är de för gamla och borde bytas ut mot något nytt?
Kajsa
Har en granne som har en 30 - årig Flammentanz den är så fin, så fin.
Bara man förnyar den lite då och då, så blir den gammal.
Rosen blommar på gammal ved, så kapar du allt så får du vänta ett år på blommor, det bästa är att glesa ut dom grövsta grenarna, det är bättre och ta 2-3 grenar nerifrån varje vår, korta in långa skott varje år än gå hårt fram. Man klipper på våren inte nu, då kan rosen lockas att börja växa om det blir en varm höst, och få frostskador i vinter.
Min egen Flammentanz har jag inte klippt än, så jag ska börja ta lite i vår först, den kan bli en jätte, enligt Rosbibeln 5 x 5 m, hua det vill jag inte.

Bara fem år och grenarna är ännu lite klena.
ester
Min Flammentanz blommar om nu! Och den växer så att det knakar, men har fått rost, grova grenar och så har jag inte haft tid att binda upp den ordentligt. Massvis av rotskott också och det verkar som om de bara blir fler och fler.
Fast rotskotten borde jag väl kunna klippa bort nu?
Kajsa
Blommar om, min har nypon nu

den ska annars blomma en ggn, mitt i sommaren, men visst kan naturen spela spratt ibland, men jag antar det är enstaka blommor du fått ?
Rotskotten fortsätter att växa till om du klipper, är det den vilda rosen som den är ympad på som växer eller skott av den äkta rosen, har du sett skotten blomma ? Har inte haft några rotskott än av min ros. Vänta till våren med att klippa, det är det som alltid skrivs i rosböckerna.
ester
Mina har också nypon, men milda höstar så blommar den om. Inte några stora klasar med blommor som det är på sommaren, men ett ändå en hel del.

Rotskotten vill jag ha bort. Farfar har lärt mig att alla grenar som har fler än 5 småblad på ett stort blad ska klippas bort för att de bara tar kraft från plantan. Skotten blommar inte, men de blir väldigt långa och buskiga.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (ester @ 09-09-2006, 20:14)
Rotskotten vill jag ha bort. Farfar har lärt mig att alla grenar som har fler än 5 småblad på ett stort blad ska klippas bort för att de bara tar kraft från plantan. Skotten blommar inte, men de blir väldigt långa och buskiga.

Fast det där med bladen stämmer inte för många rossorter jag odlar pimpinellrosor, och de har fler blad än 5 normalt sett. (och visst blommar även de skotten som dyker upp från grundstammen men oftast blommar de år 2 det är ofta R. multiflora som används som grundstam)

+Rosor klipps på våren ungefär då björken har musöron, Flammentanz kan klippas ner helt men då får du inga blommor under sommaren, Flammentanz blommar på äldre ved.
kerstin z5-6
och det är ingen ide att klippa av de ymprosskott du får vid marken -de ska klippas bort ända nere vid roten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon