Ingodla
Hej, jag har tagit hand om en Livistona rotundifolia (detta är en palmliknande växt med blad som ser ut som "spetsiga solfjädrar"), bladen är väldigt torra hur mycket jag än vattnar. Vissa blad är helt slutna (som stängda solfjädrar) och har bara öppnat sig pyttelite efter vattning. Växten är planterad i en hög kruka och det ligger något som ser ut som små, trådiga kokosnötter i krukan på jorden, antagligen som prydnad.

Hur sköter jag denna växt och får den att se friskare ut?

Svara allra helst till min mail:
dp3ingan[snabel-a]hdk.gu.se
men svar här går också bra!

MVH / Ingemar Andersson

Hittade en bild på fin växt av samma sort:
Alexander-VG-zon3
jag svara här .
jag har en sån här själv å har haft ett antal sånna i mitt liv .

kolla först om spjutet i mitten är helt . rör vid det mittersta outslagna bladet kommer bladte upp så är växten rutten , kommer dne inte upp så är altl som dte ska *svårt att förklara* .

sen är det svårt utan bild jag känner själv på mig att jag måste ha en bild på din planta för att hjälpa dig mer .

men är dett mittersta bladethelt eller *dom mitetrsta bladen hela* så kan plantan överleva är den uttorkad så sätt dne i skugga ett tag å vattna den men sen vet jag inte om du kna ha vattnat dne för mycket så att plötsligt mycket vatten kna gjort att den ruttnat hopaps du förstår hur jag menar .
sen vet jga inte om dom bladen du menar som öppnar sig mindre är just nya friksa bllad ska visa ne bild på min såkan jag vägleda dig mer

men *en frisk solfjäderspalm* gillar halv skugga och mycket vatten ha dne gärna ute på sommarne det har jag jag tar in min vid +5c . sen väntar duu så långt ut på hösten så ska du ha den i +10c .

ett tips sen när du planterarom den är att plantera palmen så att rothalsen kommer ovanför jord på så vis minksas att dne ruttnar just livistona arter har lätt för att ruttna

här är några bilder

första bilden här är hur jag har planterat min palm enn bit ovanjord jag vet inte hur stor din är men detta gäller mest för plamer som inte skappa en stam än .

sen nästa bild är spjuten alltså dom outvecklade bladen känn på denna och kankse även ta lite uppåt inte för hårt kommer den upp så är palmen rutten då får du kasta den .

sen nästa bild som är inringat är ett blad som håller på att utvecklas jag vet inte om det är sånna du menar du har men detta är normalt.

en sak till dom trådliknade sakerna kna vara gammla frön
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon