Full version: Ampelliljan igen
LadyG
Stackars ampellilja säger jag bara, nu har jag varit i farten igen. Den har 1 grönt blad kvar och ser alldeles förtvinad ut. Efter diger felsökning kunde jag inte komma på något annat än att planetera den i fräsch jord.

Det var då jag såg det.

Rötter, tjocka och vita som mask men ingen jord någonstans!!! Stackars sate, nu är den iaf omplanterad, fast jag vet inte om den överlever. Någon som har några erfarenheter av liknande?

Satte inte i näringspinne eftersom den nya jorden säkert är näringsrik så det räcker ett tag.

Stackars sate, först håller jag på att vattna ihjäl den, och nu detta. Att den inte gått hädan alla redan, det begriper jag inte. Tålig sak.
askar
Den kommer säkert igen... Om inte... så tror jag att du är den enda som lyckats ta död på ampellilja laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (askar @ 09-09-2006, 19:54)
Den kommer säkert igen... Om inte... så tror jag att du är den enda som lyckats ta död på ampellilja laugh.gif

jag har med tat död på ampeliljor i mina dar wink.gif blink.gif wacko.gif

men agående dom där maskarna om du inte redna gjort det men skölj bort dom wub.gif
dom är ju tåliga så vi får hålla tummarna
LadyG
Oh, det är inte den första ampelliljan jag haft ihjäl, detta bara råkar vara den som överlevt längst smile.gif

Iofs är katterna skyldiga till avlivandet av en, de åt ner den för mig och den repade sig aldrig efter det. Surt, med tanke på att jag normalt sett brukar ha kattgräs men denna gången hade jag glömt planetra fräscht gräs åt dem.

Just ampelliljor verkar jag vara dålig med helt enkelt smile.gif
LadyG
CITAT (flaxss @ 09-09-2006, 21:03)

jag har med tat död på ampeliljor i mina dar wink.gif blink.gif wacko.gif

men agående dom där maskarna om du inte redna gjort det men skölj bort dom wub.gif
dom är ju tåliga så vi får hålla tummarna

Spolade av rotklumpen för att få bort gammal jord, inte var där mycket jord att spola bort ifs... Jaja, vi får väl se vad som händer med den smile.gif

Det är en seg rackare som stått ut med åtskilligt redan smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 20:03)
Oh, det är inte den första ampelliljan jag haft ihjäl, detta bara råkar vara den som överlevt längst smile.gif

jag har kommit på ett snabbt sätt att döda en ampelilja är att plantera dom i en hemma gjord hydrokultur ett ännu snabbare är att plantera dom i ett kavaruim det är mest säkrast om man vill döda en kom ihåg att dte var populärt när jag var mindre att göra så .

men jag har 3ampelliljor som frodas hos mig en grön, å en krullig å en vanllig
scorpan

ja jag tror nog detsamma.....

LadyG: skulle den dö så maila mig så kan jag skicka skott....har massor med ampellilje skott (helgröna blad)
kram
LadyG
CITAT (scorpan @ 09-09-2006, 21:30)
LadyG: skulle den dö så maila mig så kan jag skicka skott....har massor med ampellilje skott (helgröna blad)
kram

Gulle dig, jag ska lägga det på minnet. wub.gif

Jag älskar gräna ampelliljor men de älskar tydligen inte mig laugh.gif
anna_rispan
Jag planterade om mina grönvita idag. Den hade också fyllt krukar med vita tjocka rötter!!! helt enormt vilka rötter de har!!!
Tosan
CITAT (askar @ 09-09-2006, 19:54) *

Nejdå, jag är proffs på den saken crazy.gif
MariaS
CITAT (askar @ 09-09-2006, 19:54) *

Jag verkar vara lite av en expert på att avliva ampelliljor. Det har ingen betydelse hur jag behandlar dem. Inom tre månader är de garanterat döda! Likadant med hemtrevnader, de bara inte vill vara sams med mig unsure.gif
anna_rispan
CITAT (MariaS @ 28-06-2007, 15:41) *
Jag verkar vara lite av en expert på att avliva ampelliljor. Det har ingen betydelse hur jag behandlar dem. Inom tre månader är de garanterat döda! Likadant med hemtrevnader, de bara inte vill vara sams med mig unsure.gif

fast hemtrevnad är väl kända för att vara kinkiga???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon