Det kan vara fladdermöss men det kan även vara vanliga möss. Om det var fladdermusungar kan dom mycket väl ha flyttats av mamman. Även en mycket stor unge kan bäras av mamman i flykten. Lukten kommer nog från skiten, mus eller fladdermus.
Jag har fått in vuxna fladdermöss 2 gånger i sommarstugan. Första gången hörde jag ett misstänkt krafsande från ett skåp men hur mycket jag letade hittade jag inget. Inte förrän jag tittade på baksidan och hittade en fladdermus som kröp där. Det var väl bara 15 mm mellanrum men krommen på en fladdermus är ótroligt liten.
Det gick inte att få tag i den bakom skåpet men efter några infångningsförsök började den flyga omkring i rummet och då var det inga problem att fånga den med fjärilshåven. Bakifrån, framifrån hade den inga problem att väja undan. Dom flyger normalt långsamt men vänder otroligt snabbt och elegant. När jag väl hade den i håven skrek den några gånger, fullt hörbart.
Lite senare det året kom det in en till men den hörde jag faktiskt när den flög fram och tillbaka och letade efter en utgång. Dvs fladdret av vingarna var hörbart, inte ekolodet. Bifogar en bild på den första besökaren när jag hade baxat fram skåpet en bit. Det var inte städat där bakom så den blev lite dammig. Den hänger nedåt i bakklorna. Givetvis så släppte jag ut dom direkt, var det nån som trodde nåt annat.
Sen bara ett litet påpekande för dom som inte känner till det, fladdermössen är inga möss utan tillhör en egen ordning bland däggdjuren. Mössen tillhör ordningen gnagare.