Full version: Fladdermöss?
Wargen
Under översta trappsteget i trappan upp till andra våningen är det någonting som tjattrar våldsamt när man går förbi. Jag tror att det är fladdermössen som fått ungar, men har de något läte egentligen?
Kanske ungarna tjattrar som fågelungar när de tror att föräldrarna kommer med mat? unsure.gif
Det låter mest vid dygnets mörkare timmar, så jag har fått för mig att det är fladdermöss...Vad skulle det annars vara?
Jag tror inte att jag fått tomtar på loftet ännu, men det låter helt klart mycket mysko. wink.gif
Om utifall det är fladdermöss så tycker jag att det är väldigt trevligt, men synd att de blir störda av mitt spring i trappan. Ska bygga en holk till dem innan vintern.... smile.gif
Någon som vet?
Eivor E på Väddö
Det låter nästan som när jag trodde att jag hade fladdermöss. Njaa, inte riktigt. Dina är mer troliga. Så här var det. Jag hörde små pip uppifrån taket - det lät som om det var på vinden. Min tanke var (liksom din) att det var fladdermöss. Jag gick säkert mer än ett halvår och tyckte det var ganska mysigt att ha fladdermöss på vinden. Tills en dag då jag skulle kolla något med brandvarnaren. När jag tog ner den, pep den!!! Det var mina fladdermöss. Batterierna var slut i brandvarnaren och den sände ut varningssignal för detta. Det var mina fladdermöss.
Hoppas du har mer tur med dina.
Wargen
biggrin.gif Nej, min brandvarnare sitter i taket och håller tyst som tur är...
Om man smyger fram till trappan och knackar försiktigt så blir det ett himla tjatter, så det lutar åt något levande. Jag vet att det ska finnas fladdermöss i huset, (rätt nyinflyttad), men har aldrig hört dem tidigare.
Hoppas de orkar med springet, jag vill ju helst inte riva upp trappan för att flytta dem...undrar hur de lyckats komma ända in under trappsteget dock. wink.gif
Louise i Göteborg
Ta dit nån gammal släkting, om dom inte hör är det fladdermöss rolleyes.gif

Fladdermössens ljud är väldigt höga (tonhöjd inte volym) detta område är bland det första man tappar när man blir gammal eller har haft många misskötta öroninflamationer som barn. Så om ljudet är gällt är det troligen fladdrisarna.
KURT
CITAT (Louise i Göteborg @ 26-05-2003, 09:19)
Ta dit nån gammal släkting, om dom inte hör är det fladdermöss rolleyes.gif

Fladdermössens ljud är väldigt höga (tonhöjd inte volym) detta område är bland det första man tappar när man blir gammal eller har haft många misskötta öroninflamationer som barn. Så om ljudet är gällt är det troligen fladdrisarna.

Frågan är om fladdermössen använder lika höga toner när de "samtalar" som när de jagar? Jaktlätet är ju en form av ekolod (för att hitta insekter), det är ju inte samtal.
Louise i Göteborg
Sant, sant vet bara att min svärfar inte hörde dom trots att ljudet var bedövande. Men visst det var nog jaktjudet.
Tar tillbaks allt.
KURT
Det verkar som om ungarnas diläten skall vara fullt hörbara:

http://www.nrm.se/jourhavande_biolog/sida26.html

Tänker man dessutom på att de kan äta 4000-7000 myggor / natt så borde man nog bygga fladdermusholkar!

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artike...&artikel=223378
Wargen
Oj, oj, nu blev jag orolig. unsure.gif Är säker på att det är fladdermöss under trappan, men de har TYSTNAT! Tänk om de blev för störda av våra rörelser i trappan och övergett ungarna... sad.gif eller om föräldrarna dött och ungarna svultit ihjäl? sad.gif Kan de flytta på ungarna egentligen, verkar krångligt. Det luktar lite, lite om man sticker näsan precis vid trappsteget, men det verkar inte lukta dött och ruttet. Ännu iallafall. sad.gif
För de kan väl knappast vara fullvuxna om de skrek efter mat häromkvällen? wink.gif Suck, jag som tyckte det var så kul att de verkade trivas och ville föröka sig. Jag som är alla myggors älsklings-blodbank! mad.gif
Nu SKA jag bygga holkar åt fladdermössen! wub.gif
Gossen Ruda
Det kan vara fladdermöss men det kan även vara vanliga möss. Om det var fladdermusungar kan dom mycket väl ha flyttats av mamman. Även en mycket stor unge kan bäras av mamman i flykten. Lukten kommer nog från skiten, mus eller fladdermus.

Jag har fått in vuxna fladdermöss 2 gånger i sommarstugan. Första gången hörde jag ett misstänkt krafsande från ett skåp men hur mycket jag letade hittade jag inget. Inte förrän jag tittade på baksidan och hittade en fladdermus som kröp där. Det var väl bara 15 mm mellanrum men krommen på en fladdermus är ótroligt liten.

Det gick inte att få tag i den bakom skåpet men efter några infångningsförsök började den flyga omkring i rummet och då var det inga problem att fånga den med fjärilshåven. Bakifrån, framifrån hade den inga problem att väja undan. Dom flyger normalt långsamt men vänder otroligt snabbt och elegant. När jag väl hade den i håven skrek den några gånger, fullt hörbart.

Lite senare det året kom det in en till men den hörde jag faktiskt när den flög fram och tillbaka och letade efter en utgång. Dvs fladdret av vingarna var hörbart, inte ekolodet. Bifogar en bild på den första besökaren när jag hade baxat fram skåpet en bit. Det var inte städat där bakom så den blev lite dammig. Den hänger nedåt i bakklorna. Givetvis så släppte jag ut dom direkt, var det nån som trodde nåt annat.

Sen bara ett litet påpekande för dom som inte känner till det, fladdermössen är inga möss utan tillhör en egen ordning bland däggdjuren. Mössen tillhör ordningen gnagare.
Fialotta
Har aldrig sett en fladdermus så nära...
jisses vilka klor...nu kommer jag kolla bakom alla mina
skåp ...jag vill inte ha en sån där unsure.gif
Gillar djur...men denna varelse skulle jag inte vilja ha inne
i alla fall...
kerstin z5-6
De är underbara när de flyger i skymningen -och dessutom väldigt vackra på nära håll smile.gif
yla
jättesöta varelser tycker jag
min katt hade tagit en fladdermus o den blev våt på vingarna o låg i gräset o kunde inte flyga då eftersom den måste va på nån höjd då den startar (tror jag)
katen hittade den samtidigt som mej så jag hann rädda den lille våte stackarn,, men han ville inte flyga eller kunde inte för han va våt ,hel va han iallafall så jag hängde upp honom i en låda (upponer såklart) o ställde den på dasstaket så han kunde få vila upp sej först o torka vingarna
o sen så flög han iväg
slutet gott allting gott rolleyes.gif rolleyes.gif
Wargen
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2003, 20:45)
Det kan vara fladdermöss men det kan även vara vanliga möss.

Nej, några vanliga muspip var det inte, utan mer som ett tjatter. Hoppas att mamman flyttade på dem, för jag är väldigt förtjust i fladdermöss. smile.gif
Jag skrev i ett annat inlägg om hur jag torkat en blöt fladdermus med hårtork. Det funkade, den överlevde och flög iväg. wub.gif
Wargen
The bats are back! wub.gif Nu tjattrar det igen under trappan. Vet ej varför det var tyst i några dagar, men nu är det full rulle igen. biggrin.gif Såå glad för här finns redan en massa mygg!
yla
va härligt .
själv satt jag igår i hamocken o njöt den ljuvliga kvällen , o fladdermössen flög ständigt över mej o jagade myggen som nyligen blivit kläckta
det har varit ont om flygfän ett tag så jag har oroat mej för alla som ska ha dom till lunch ,så de va med delade känslor jag såg myggen
men dom biter inte mej så gärna så jag tycker de e bra att dom finns så fåglar o fladdermöss har att äta rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon