JennyJak
Hej! Jag har hur mycket transparente blanche ute i mitt äppelträd.

Är det nån som har något bra sätt att förvara dom, själv har jag funderat på att skära dom i bitar och frysa in dom går det tro? Jag skulle ju vilja ha dom kvar så att man bara kan ta fram om man skulle vilja göra paj eller kaka eller annat gott....

Vill ju inte ha bara mos av alla äpplen....

NÅGRA TIPS??????

Hoppas......
ingrid fuxwall
Det går utmärkt att klyfta och att styckfrysa eller att torka.

Njut av dina äpplen!

ingrid
JennyJak
Åh va härligt, då kan jag ju ta vara på alla äpplen i år och alla år framöver....Varför ska de gå till spillo, frukt är ju så dyrt ändå så!! biggrin.gif

Gött gött!!
Anki på Öland
När jag var liten hade min mormor äppelträdgård med bl.a. Trasparante Blanche. Då samlades släkten på hösten och vi plockade äpplena försiktigt och lade ner dom i lådor med tidningspapper emellan lagren. Man fick vara jätteförsiktig så dom inte blev stötta, sen förvarades lådorna svalt. Mormor hade dom i matkällaren. Minns att vi alltid hade en låda på balkongen med ytterligare ett lager tidningspapper omkring (för att dom inte skulle frysa antar jag) sen hade vi äpplen hela vintern, var bara att plocka ur lådan.
Kanske bra om man har mycket äpplen och inte kan lägga alla i frysen.
Anki
cato
Det är skilnad på äppelsorternas förvaringsmöjligheter.
Transparante Blanche är vad vi kallar för ett sommaräpple och kan ej lagras färskt hur svalt man lägger det. Det måste frysas in för att användas senare. Däremot kan man lagra vintersorter svalt ganska länge.
Anki minns nog fel om vilka äpplen som virades i papper för långtidsförvaring.

Med hälsning
Cato
wolkenkrabber
CITAT (cato @ 10-09-2006, 22:22)
Transparante Blanche är vad vi kallar för ett sommaräpple och kan ej lagras färskt hur svalt man lägger det. Det måste frysas in för att användas senare. Däremot kan man lagra vintersorter svalt ganska länge.

Med hälsning
Cato

vi har fått transparant blanche äpplen av grannen vi har lagrat i korgar i källaren under några månader... och det gick fint...
Kat
Jag skulle inte rekomendera att göra paj på dem. De är för söta tycker jag.
JennyJak
CITAT (Kat @ 11-09-2006, 09:10)
Jag skulle inte rekomendera att göra paj på dem. De är för söta tycker jag.

Hm, de låter inte bra, får prova och se hur dom blir i paj då. Äppelkaka kanske passar mycket bättre då ...Men som sagt jag får testa paj och se hur den blir, får blanda med lite citron biggrin.gif
JennyJak

Med hälsning
Cato

Ja jag kan faktiskt tänka mig att de är svår att förvara i källare. Jag tänkter i alla fall slänga in dom i frysen så att jag är på säkra sidan...biggrin.gif
KURT
Eller varför inte göra äppelmos, Trasparante Blanche tillhör de allra bästa sorterna att göra mos på. Man kan både göra lättsockrat mos, som måste frysas. Eller traditionellt äppelmos. Har man tillgång till utrustning för att passera äpplena så kan de bli mycket effektiv, men det går åt mycket äpplen.
Anki på Öland

Inte alls omöjligt wink.gif det var länge sen.........
Anki
Pirum
Man kan lagra TB ett tag om man skördar dem när de är väldigt omogna, gröna rentav. Såg sådana i ICA Focus, men, vågade inte köpa och prova hur eländigt de säkert smakade. Men annars kan man sylta dem ja, mums smile.gif Eller ha på paj innan de mognat fullt ut.

En älgjävel har ätit upp nästan alla våra TB på en enda natt sad.gif Vi har ett rätt litet träd (bara 30 år gammalt och litet) som den tyvärr når alla grenar på. Vi har även ett äldre TB-träd, som tur är finns det en del äpplen kvar på det att ta med håv. Fast, nu börjar ju andra äpplesorter komma mer till sin rätt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon