Full version: Latin / svenska?
Agneta z5-6
Kanske dum fråga - men då jag bläddrar i frökataloger dyker det upp många blommor/buskar (utan bild och med latinska namn) ibland sådana jag borde veta men kan inte komma på - finns det någon bra sida där man kan slå upp namnet och få det svenska eller viseversa? //Agneta
Åsa, mälardalen zon 2
Kolla i SKUD:S databas.

(+växtnamnen är inte latin alltid, det är en salig blandning av grekiska, latin, persiska mm. jag har fått lära mig att det ska heta vetenskapliga namn istället)

Kan tillägga att det finns många växter som ALDRIG har fått något svenskt namn så man hittar inte alltid något svenskt namn.
Agneta z5-6
Trodde att namnen var enbart latinska.SKUD-listan var inte dum.

MVH/Agneta
Piccante
CITAT (Agneta z5-6 @ 09-09-2006, 21:28)
Trodde att namnen var enbart latinska.SKUD-listan var inte dum.

MVH/Agneta

Det sägs att Linné och hans lärljungar var rätt föraktade av den tidens latinprofessorer på universitetet i Uppsala pga deras tvivelaktiga inställning till det latinska språket. De blandade latin och latiniserad grekiska med latiniserade egenamn och geografiska namn och rätt ofta böjde de orden fel. Så det har redan från första början varit en salig röra med de vetenskapliga namnen.
Ett bra exempel är brunbjörnen Ursus arctos vilket lär betyda "björn björn", fast ursus är från latin och arctos är gammalgrekiska namnet på björn. Det låter dessutom rätt fånigt att påpeka det två gånger att björnen är en björn biggrin.gif Men det finns nog många "dåliga" exempel på både växt och djurnamn.
Monarda
Vill passa på att nämna 'Växternas namn' av Jens Corneliuson. En alldeles utmärkt bok om man vill lära sig mer om växtnamnens latinska ursprung.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon