Full version: Ny Balkomgodlare
Pantern
Hej, jag är ny medlem här och tänkte fråga om någon har odlat fram någon Clematis från frö. Jag har gjort det i år och lyckats, Frågan är nu hur man gör till vintern. Ska den vara kvari krukan och man ska ansa den till våren? eller ska man klippa ner den innan frosten? Balkongen är inglasd utan värme.
Sorten är Korean Beauty.
Har även dragit fram en Slingerhjärta, och det är lika dant med den, hur gör man?
På påsarna strår det inte ett dyft om det.
rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror nog lite på vart du bor (det är stor skillnad på vinterklimatet i norr och i söder) men en STOR kruka (i en liten kruka blir temperaturväxlingarna för extrema) som man packar in med frigolit och dyl. + drar in mot väggen brukar funka.

Klipp inte i klematisen på hösten, om du vill kan du ansa den på våren sorten ska kunna blomma på årsskotten men du måste inte klippa i en så ung planta ifall skotten är fina friska och gröna.
Pantern
Tack för svaret Åsa.
Jag letade på alla tänkbara sidor här och hittade en med mycket bra information.
Jag borr i Stockholms-trakten, så ha kvar den i krukan ska nog funka. Ska i alla fall pröva. Har frön kvar...i fall att det går åt pipan.
Hälsningar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon