CITAT (Natrix @ 02-10-2006, 18:59)
Jag hoppas verkligen dessa kommer att vara heta. Annars tycker jag mycket av det jag provat som skall vara "hetast i världen" etc mest har varit nys. Jag har provat Red Savina, Gold och sliver bullet som enligt säljarna alla skall vara mycket starka. Dock har jag blivit besviken, inte alls på smaken men på styrkan. Jag tycker flera annuum har varit betydligt starkare, såsom tepin m fl. Jag vet inte om det beror på skamlös marknadsföring eller olika klimat men så otroligt starka har de inte varit. Har ni liknande erfarenheter av chinense? Vad tror ni det kan bero på?
Jag har bara provat odla en sorts chinense, Red Habanero står det på påsen, och den blev då ordentligt het. Så pass att jag inte kunde hitta något bra användningsområde för de färska frukterna (torkat pulver går bra). Och jag tycker ändå mycket om het mat.
En sak är att jag reagerar annorlunda på chinensens hetta. Om jag tar en större bit (halvcentimern stor) är det nästan som att jag är på väg att få en allergisk reaktion - halsen svullnar bland annat. Så det kanske har att göra med hur känslig man är. Har inte olika chilisorter olika sorters verksamma ämnen?
Sen är det väl olika faktorer som påverkar hur het en frukt blir, så det går inte att jämföra en frukt med en annan. Jag drev upp plantor själv och gav bort några som blev över till en vän som sen inte alls fick lika heta frukter trots att det var samma sorter.
Jag skulle gärna provodla Naga Morich för att se om smaken skiljer sig från chinensen. Jag är nämligen inte så förtjust i smaken på min Habanero. Den doftar gott men smaken tilltalar mig inte. Den beskrivs ofta som fruktig men det kan jag inte tycka.
Nästa år tänker jag i alla fall ge chinensen en andra chans. Ska provodla några andra sorter den här gången.