Full version: Het fingervisning
Maria i Helsingborg
På Odla (var annars) hittade jag en intressant het-skala smile.gif

myrtille
Red Savina Habanero står med i Guiness rekordbok som världens hetaste chilli, men det lär ska finnas en ännu hetare - Naga Morich !
skäran
CITAT (myrtille @ 10-09-2006, 18:40)
Red Savina Habanero står med i Guiness rekordbok som världens hetaste chilli, men det lär ska finnas en ännu hetare - Naga Morich !

det får vi reda på nästa år då den ska odlas smile.gif
Maria i Helsingborg
Du var mig en modig en, skäran! biggrin.gif
Jag hittade fö. en bra sida med chili + bilder.
myrtille
CITAT (skäran @ 01-10-2006, 12:40)
det får vi reda på nästa år då den ska odlas smile.gif

Å, en seriös pepparälskare. Välkommen till forumet, vi är redan en hel del här som odlar chili, men vi kan inte bli för många. Får man fråga var du lyckats få tag på Naga Morich?
skäran
för att vara korrekt, jag har inte fröerna i min hand utan de finns hos en kamrat. hur han i sin tur fick tag i dem vet jag inte men jag misstänker han köpt dem eller bytt till sig. jag kan fråga.

jag har sagt det här tidigare, många av oss chileodlare är glada för att dela med oss, det är bara att fråga smile.gif

jag får även passa på och tacka för det mottagande jag fick, ska försöka hinna lägga upp lite bilder.

chau
Natrix
CITAT
för att vara korrekt, jag har inte fröerna i min hand utan de finns hos en kamrat.

Mig du menar, skäran? smile.gif I så fall så har jag bytt till mig frön från två källor. Den ena är Mark McMullan som i sin tur fått sina frön från Bangladesh.

Jag hoppas verkligen dessa kommer att vara heta. Annars tycker jag mycket av det jag provat som skall vara "hetast i världen" etc mest har varit nys. Jag har provat Red Savina, Gold och sliver bullet som enligt säljarna alla skall vara mycket starka. Dock har jag blivit besviken, inte alls på smaken men på styrkan. Jag tycker flera annuum har varit betydligt starkare, såsom tepin m fl. Jag vet inte om det beror på skamlös marknadsföring eller olika klimat men så otroligt starka har de inte varit. Har ni liknande erfarenheter av chinense? Vad tror ni det kan bero på?

Kul förrästen att du hittat min hemsida, Maria.
Maria i Helsingborg
CITAT (Natrix @ 02-10-2006, 19:59)
CITAT

Den är fantastisk! smile.gif
skäran
CITAT (Natrix @ 02-10-2006, 19:59)
CITAT
för att vara korrekt, jag har inte fröerna i min hand utan de finns hos en kamrat.

Mig du menar, skäran? smile.gif I så fall så har jag bytt till mig frön från två källor. Den ena är Mark McMullan som i sin tur fått sina frön från Bangladesh.

Jag hoppas verkligen dessa kommer att vara heta. Annars tycker jag mycket av det jag provat som skall vara "hetast i världen" etc mest har varit nys. Jag har provat Red Savina, Gold och sliver bullet som enligt säljarna alla skall vara mycket starka. Dock har jag blivit besviken, inte alls på smaken men på styrkan. Jag tycker flera annuum har varit betydligt starkare, såsom tepin m fl. Jag vet inte om det beror på skamlös marknadsföring eller olika klimat men så otroligt starka har de inte varit. Har ni liknande erfarenheter av chinense? Vad tror ni det kan bero på?

jodå, så var det smile.gif
Maria i Helsingborg
En annan sida med sting: hett hett......
myrtille
CITAT (Natrix @ 02-10-2006, 18:59)

Jag har bara provat odla en sorts chinense, Red Habanero står det på påsen, och den blev då ordentligt het. Så pass att jag inte kunde hitta något bra användningsområde för de färska frukterna (torkat pulver går bra). Och jag tycker ändå mycket om het mat.

En sak är att jag reagerar annorlunda på chinensens hetta. Om jag tar en större bit (halvcentimern stor) är det nästan som att jag är på väg att få en allergisk reaktion - halsen svullnar bland annat. Så det kanske har att göra med hur känslig man är. Har inte olika chilisorter olika sorters verksamma ämnen?

Sen är det väl olika faktorer som påverkar hur het en frukt blir, så det går inte att jämföra en frukt med en annan. Jag drev upp plantor själv och gav bort några som blev över till en vän som sen inte alls fick lika heta frukter trots att det var samma sorter.

Jag skulle gärna provodla Naga Morich för att se om smaken skiljer sig från chinensen. Jag är nämligen inte så förtjust i smaken på min Habanero. Den doftar gott men smaken tilltalar mig inte. Den beskrivs ofta som fruktig men det kan jag inte tycka.

Nästa år tänker jag i alla fall ge chinensen en andra chans. Ska provodla några andra sorter den här gången.
Gurkan
Myrtille : Om du vill ha en riktigt god och rimligt het Habanero så tycker jag att du ska prova Örtagårdens oranga Habanero, det är den "äkta" Habaneron. Den är lite spetsig i formen och härligt orange och lite "vaxig" i utseendet.

Annars, vill du ha maximal fruktighet och frächör med lagom styrka så är det Aji Crystal du ska leta efter. En C. baccatum. Ger dessutom stor och ganska tidig skörd. Öht. så innefattar C. baccatum många av mina favoriter.

Att frukterna varierar i styrka mellan plantorna är nog inte så hemskt ovanligt, dels är varje planta en individ med en viss variation i sig (vissa sorter varierar mer och andra mindre) och odlingsbetingelserna, sol, värme m.m. påverkar också hur starka frukterna blir.

Tillägg :

Det finns en habanero till som är ruskigt god och den heter Peruviansk Habanero, har liknande form som den orangea från Örtagården, veckad och lite spetsig fast den är röd. HET !!! Doftar som rabarber och fruktsallad när man skär upp den. smile.gif
myrtille
Jag har bytt mig till fyra sorters chinense-fröer: chocolate habanero (brun), piment antillais (röd), habanero amarillo (gul) och red surinam/mme jeanette (röd). En del av dem härstammar från Brasilien och Franska Guyana så jag inbillar mig att de är nära originalhabaneron.
En sorts baccatum har jag nu: chapéu de bispo (biskopsmössa) som jag tror är samma som kallas monk's hat ibland - har lite kul form. Aji har jag letat men inte fått tag i, men det är klart man kan köpa också. Jag har tittat lite bland örtagårdens utbud och det finns mycket intressant. Ska absolut kolla in vad denna Crystal är.
Gurkan
Om du Googlar på Aji Crystal så hittar du fröna på flera ställen, jag tro jag köpte mina från Plants of Distinction (Rockdala Handelsträdgård ... finns tyvärr inte längre kvar). Dom har två andra baccatum som är grymt goda som heter Lemon Drop(mild) och Hot Lemon(het) ! Rekomenderas varmt.

Plants of Distinction, deras webbutik är nog inte igång än men jag har mailat och dom lovar att det inte är några problem att beställa från vanliga papperskatalogen som man kan få om man fyller i formuläret på deras hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon