Full version: Siam Curcuma
Tjoppa
Jag köpte för ett par veckor sen en sån växt på Ikea.
Den var jättefin, men nu har den börjat få ganska mycket bruna blad.
Jag har varit inne på hemsidan (Siam Curcuma) för att kolla skötsel, och det verkar som att den vill ha ganska varmt. Nu är det ju rätt kyligt eftersom hyresvärden inte har slagit på elementen ännu, kan det bero på det?
Nån som har några tips om denna fina växten?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är troligtvis inte för kyligt för den, jag har mina ingefärsväxter (ingefära, gurkmeja, Kunchi) i uterummet och de lär ha det kallare än vad din växt har som också hör till samma familj som dessa växter. Mina växter mår utmärkt och är frodiga och gröna. Det mina växter får som troligtvis dina inte får är massor av naturligt ljus de har det betydligt ljusare än vad det brukar vara på fönsterbrädan inomhus + de har högre luftfuktighet än vad man har inomhus.

Mina ingefärsväxter brukar bli risiga på hösten när jag tar in dem och under vintern vissnar de ner och bara knölen övervintrar (fast ingefäran brukar jag äta upp och så köper jag ny knöl istället).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon