Full version: ekollon
bj_orn
Nu när ekollon har växt till sig kan man ta ner dem redan nu och lägga ner i jorden eller ska man låta dem "mogna" mer på trädet först innan man tar dem.
Big Gardener
Ekollon brukar nå sin optimala mognad under slutet av september till början av oktober beroende på vilken växtzon du befinner dig i. I slutet av augusti brukar ekollonen ha nått halva sin slutstorlek. Under spetember fördubblar de sin storlek.

Därefter kan du lätt plantera dem. Ekollon är recalictranta vilket innebär att de inte behöver någon frövila för att gro. Därför är de också mer uttorkningskänsliga och kan inte lagras någon längre tid.

Innan plantering så kontrollera gärna att ekollonet är helt utan några ingångshål för larver eller liknande.
bj_orn
Då väntar jag 2-3 veckor till då. Tack för ett bra svar.
Monarda
Måste haka på med en fråga. Gäller det här alla sorters ekollon? Jag har tagit från en rödek.
Peo
CITAT (Monarda @ 10-09-2006, 19:39)
Måste haka på med en fråga. Gäller det här alla sorters ekollon? Jag har tagit från en rödek.

Jag plockade ekollon från rödek förra hösten och la i kylskåpet med fuktad orchideekompost i en plastpåse. På våren hade i princip alla grodd och det var bara att plantera i kruka och ta ut i maj, Juni.
P
Big Gardener
Jag missade frågan tidigare. Jo, det stämmer att varken rödek (Quercus rubra) eller kärrek (Quercus palustris) omfattas av någon frövila. Hur det är med turkisk ek (Quercus cerris), bergek (Quercus petraea) eller stenek (Quercus ilex) är jag inte riktigt säker på men jag gissar att inte heller dessa omfattas av någon frövila.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon