Ti bee
Vi har en så urfin igelkott i trädgården, det är väl ok vad gäller grödans säkerhet? Det borde väl vara som så att han/hon äter sniglar och annat otyg? Igelkottar gör väl ingen förnär?
Jag trodde att de var kvälls- och nattaktiva djur. Den här är ute och springer på dagarna, framför mina fötter ibland. Häromdagen låg den och sov i solgasset. Idag satt den i rabatten och letade runt. Den är inte speciellt skygg heller, jag kan stå en meter eller mindre från den och den bara pysslar vidare med sitt. Verkar vara ung, men vuxen. Lite överraskad över min nya kompis, är han/hon normal?
Hur sköter man en igelkott bäst? Lämnar den ifred antar jag. (ingen mjölk - det vet jag!).(Gillar strömming/sill - det vet jag också). Någon med egna erfarenheter.
Min lillunge vart alldeles till sig över igelkotten och ville dit och bekanta sig, men icke. sad.gif
Ja, fin är den i alla fall!
Hasse_h
Är det någon mer än jag som upplever att det är mer igelkottar än vanligt i år? Igår fick vi besök av ännu en igelkott (inte samma indvid som besökt oss tidigare) som vi gav ett rått ägg. Den smaskade i sig det med välbehag, lade sig tillrätta framför en buske i solen och sov några timmar innan den traskade vidare.

Nu är iaf alla mina planteringsgropar fyllda så ingen igelkott ska behöva riskera livet genom att trilla ner i någon sådan... rolleyes.gif
Ella
Vi har en tam igelkott i vår sommarstuga! Den vandrar helt resolut in på verandan, när vi sitter och äter, springer omkring bland våra fötter och mumsar i sig det vi spiller. wub.gif wub.gif wub.gif

Nu misstänker jag att någon av våra grannar som bor där hela sommaren, matar den mer medvetet, och ser till att den har någon plats att övervintra!Hur man ska ordna en plats för den att övervintra på står nog i någon av länkarna. biggrin.gif rolleyes.gif smile.gif

Ta väl hand om ditt nyttodjur! wub.gif
Hannele
Igelgott är nattdjur - inte mycket till sällskap.
Den äter sniglar.
Hasse_h
CITAT (Hannele @ 26-05-2003, 12:36)
Igelgott är nattdjur - inte mycket till sällskap.
Den äter sniglar.

Trots att den anses som nattdjur så visar ju de många historierna att de också kan vara aktiva på dagen.
Posse
CITAT (Ti bee @ 26-05-2003, 00:57)
Vi har en så urfin igelkott i trädgården...

Jag skulle vara "taggsam" över en trädgårdskotte! smile.gif rolleyes.gif
Gossen Ruda
Ha-ha. Kan tillägga att igelkotten smaskar i sig allt vad den kan få tag i av animaliskt ursprung, levande eller dött. Insekter, maskar, ägg och fågelungar bara för att ge några exempel. Om den inte störs är den gärna ute på dagen.
Ti bee
smile.gif biggrin.gif smile.gif
Ja, den är för söt!
Cilla
Borde vara sällan igelkottar får tag i fågelungar och fågelägg även om de säkert skulle äta dem. Sniglar och smågrodor har jag sett dem äta, liksom daggmaskar - och kattmat. Ormar lär de också smaska i sig när de kan.

Om jag inte minns fel är igelkotten en av våra äldsta nu existerande djur, 30 miljoner gammal.

Här på holmarna försöker man plantera in igelkottar (de är fridlysta men man kan få omplacera och ta hand om skadade igelkottar lärde jag mig av en öbo i helgen). Ofta simmar en ensam kotte över men det blir ju inte fler av detta. Skrönor går i Stockholms innerskärgården om att det för 30-40 år sedan fanns gott om igelkottar men att inaveln gjorde dem underliga så att de t ex bet barn i fötterna...
Ti bee
Bet barn i fötterna......puhh lite läskigt.... smile.gif
Sylvia
Det där att de ibland nafsar folk på tårna har sin förklaring i att de ser väldigt illa. Och eftersom fötter sällan luktar rosenknopp, får de för sig att det är något smaskigt att äta och de måste nafsa för att komma på att de har tagit fel. De gör inte det för att vara stygga.

Själv har jag kottar i trädgråden som är så tama att de kommer in i huset om altandörren är öppet och helt ogenererad äter upp katternas mat i köket. Och springer efter en på trädgrådsgången när de tycker att det dags för kvällsmat, de får kattmat m.m. tongue.gif tongue.gif
Ti bee
Vad härligt!! Vilka charmiga djur! Det är första riktiga närkontakten för mig och jag är charmad till tusen! smile.gif wub.gif smile.gif
Posse
Jag klappade en igelkott en gång... Spännande! rolleyes.gif
KURT
CITAT (Posse @ 27-05-2003, 10:56)

Igelkottar brukar ha gott om husdjur i pälsen, så det kan nog bli spännande!
Posse
CITAT (KURT @ 27-05-2003, 11:10)
CITAT (Posse @ 27-05-2003, 10:56)

Igelkottar brukar ha gott om husdjur i pälsen, så det kan nog bli spännande!

Kanske marigt klia sig med päls av taggar....
Sylvia
Ja just det, klappa helst inte dom så gulliga dom än är, och i görligaste mån släpp inte in heller, om det går att förhindra! laugh.gif wub.gif
Cilla
Kanske är det inte endast en skröna att de kan nafsa i tårna då!

På Fjäderholmarna i Stockholm - öar med historiska anor och känd krog - finns ett fisk- och räkrökeri där man sitter utomhus. Dit kommer igelkottarna och äter upp alla räkskal som spills på altanen. Mycket roligt att se dem, särskilt när de kommer med ungar!
Sylvia
CITAT (Cilla @ 27-05-2003, 15:01)

Onej, det är ingen skröna!! De har nämligen nafsat min väninnas dotter på tårna och det har jag sett, vi satt på altanen o drack kaffe!
Posse
CITAT (Sylvia @ 27-05-2003, 16:40)
CITAT (Cilla @ 27-05-2003, 15:01)

Onej, det är ingen skröna!! De har nämligen nafsat min väninnas dotter på tårna och det har jag sett, vi satt på altanen o drack kaffe!

Kanske missuppfattat "påtår"? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon