ester
Tills nästa år ska jag anlägga en jättelång rabatt med perenner. Nu undrar jag om det är bäst att fröså eller om man ska köpa färdiga plantor? Blir de frösådda för klena? Jag har redan nu drivit upp ett par plantor som jag tänkte sätta i plastkrukor och låta stå i skyddat läge ute under vintern. Är det en god idé?

Växter som jag vill ha är: jätteprästkrage, vallmo, riddarsporre, nejlikor och pioner. Och några till, men det ska se lite gammaldags ut och jag vill ha så tätt med perenner att det blir ett hav. De får gärna fröså sig också. Rabatten ska gå utmed en gärdesgård av trä som ramar in framsidan av trädgården.

En rosenbuske ska jag också ha där det blir ett hörne. Något vackert och lite gammaldags och helst inte mer än 1,5 meter hög. Jag har en rosa plena (Finlands vita ros) men den har inte mått så bra det senaste så jag vågar inte flytta den...igen.
Vad för sorts ros kan jag tänkas vilja ha? En vit eller ljusrosa.
Lady Hamilton
Jag köpte frön till en perenn Prästkrage Crazy Daisy Som jag sådde i våras. Plantorna var små fram till i juli då de "växte till sig" och började blomma med lite olika blommor. Just nu blommar de så här men det har varit lite "blandat" (har tyvärr ingen bild på de "frissiga" blommorna). I övrigt så tycker jag att plantan fyller upp i rabatten bra i en 50 cm bred rabatt och plantorna blir över 50 cm höga.
ester
CITAT (Hamilton @ 10-09-2006, 20:10)
Jag köpte frön till en perenn Prästkrage Crazy Daisy Som jag sådde i våras. Plantorna var små fram till i juli då de "växte till sig" och började blomma med lite olika blommor. Just nu blommar de så här men det har varit lite "blandat" (har tyvärr ingen bild på de "frissiga" blommorna). I övrigt så tycker jag att plantan fyller upp i rabatten bra i en 50 cm bred rabatt och plantorna blir över 50 cm höga.

Snyggt!
Vad har du för sorts kant till? Vi vill ha nån lite osynlig kant som hindrar gräs och ogräs från utsidan av gärdesgården från att växa in, men jag vet inte vad man ska välja. 30 meter rabatt - då kan man ju inte välja dyr marksten iallafall.
Ophelia
Riddarsporre, jätteprästkrage är lätta att fröså. Jag har höstsått dem i krukor ute (skyddad och täckt med lite löv). Pioner går väl att fröså men tar så lååååååååång tid innan det blir nåt. Vallmo? Vad för vallmo? Är det kornvallmo så kan du direktså, så pluppar de upp. Nejlikor? Vad för nejlikor? Borstnejlika? Mycket lätta att fröså, perfekt till hösten.

Själv är jag mycket road av att driva upp själv för att "se vad det blir". Förra hösten sådde jag förgätmigej, bellisar, höstöga, färgkulla, bortsnejlikor, riddarsporrar, klematis, benved, stenört, rosenkrage, isop, akleja, flicköga, höstöga, salvia, grekisk vädd, purpurklätt med gott resultat (tror jag missat nåt).
Lady Hamilton
CITAT (ester @ 10-09-2006, 20:15)
.....Vad har du för sorts kant till?...............

Nu är mitt kamera batteri slut sad.gif Så jag kan inte visa några bilder, men jag har byggt upp rabatt kanterna med impregnerade stockar som jag köpt på Coop (finns på andra ställen också smile.gif ) Förut hade jag typ plast eller "trä-pinne" kanter men de "vittrade" eller "ruttnade" sönder efter bara några år så nu har jag sattsat på något mera "långsiktigt" smile.gif
ester
CITAT (Hamilton @ 10-09-2006, 20:26)
CITAT (ester @ 10-09-2006, 20:15)
.....Vad har du för sorts kant till?...............

Nu är mitt kamera batteri slut sad.gif Så jag kan inte visa några bilder, men jag har byggt upp rabatt kanterna med impregnerade stockar som jag köpt på Coop (finns på andra ställen också smile.gif ) Förut hade jag typ plast eller "trä-pinne" kanter men de "vittrade" eller "ruttnade" sönder efter bara några år så nu har jag sattsat på något mera "långsiktigt" smile.gif

Stockar blir för grovt för mig, men man kanske kunde ha tryckimpregnerade brädor? Lite halvt nergrävda? Det ska ju se lite naturligt ut ihop med gärdesgården också.
Lady Hamilton
Ja det kan du ha smile.gif Förstod nästan att det inte skulle funka för dig, men jag ville svara ändå wub.gif ........................
Lady Hamilton
Har tagit nya kort på mina frösådda prästkragar (de 2 sista bilderna)
Så här olika blommar Crazy Daisy

frugb
Hej!
Jag har anlagt en lång perennrabatt denna sommar längs med gången mot huset. Jag sådde inomhus med lysrör, kanske började i mars eller så. Jag har tvååriga blommor och perenner i rabatten, och de har tagit sig jättebra. Lammöronen blev jättestora på en säsong, och riddarsporrarna har blommat lite försiktigt nu i slutet av sommaren. Kan verkligen rekommendera att så själv!

Kolla gärna bilder på www.frugb.tradgardsblogg.se

Lycka till!
Mvh frugb

biggrin.gif
ewa zon 3
CITAT (Hamilton @ 23-09-2006, 17:22)

Nämen ohmy.gif superläckra! Prästkragar hör inte till mina favoriter men dom här är så galna att man bara måste gilla dom. Förlåt att jag kapar tråden lite wub.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Lång rabatt :
Ja det är definitivt så själv som gäller -särskilt om du gillar gammeldags perenner och vill ha ett "hav "
De du och andra föreslår + tex de bienna Digitalis apricot -och stockrosor är lättsådda sorter
Pionerna köper du de lever din livslängd och mer -så de är värda sina kronor
kolla in den vanliga vita gammeldags festiva maxima -eller den mumsiga Lauras dessert

beställ , önska frö nu -från odlare , grannar osv -så sätter såddkarusellen igång med råd och dåd i januari i förökningsavdelningen
perennerna är om du sår dem vinter vårvinter tidig vår fullstora plantor till hösten, kan ofta planteras ut i juni på växtplats beroende på när du sår, blommar med enstaka blommor år ett -men kommer fullt till sin rätt år två
här är några av mina hemsådda" favoriter

Riddarsporre ovan och ostronört och lewisia nedan

stockros appelblossom

mer riddare
Bluelace

Eryngium nalpinum superbum"

bergvallmo

bara som några exempel smile.gif
Ros
Louis Bugnet som blommar hela säsongen , (finns även som stamros , annars buske 1,5 m

annika_h
Tänk om mina fingrar var lika gröna som dina Kerstin!
Jag blir så avundsjuk när jag ser dina vackra bilder!
Mina riddarsporrar och stockrosor åt sniglarna upp!!
Men sommardahlior, löjtnantshjärta och strandkrassingen som jag frösådde fick vara i fred.(tur att inte allt går åt iaf)
Problemet var att få plats med alla frökrukor( bor i lägenhet)
Ska skaffa ett mindre växthus i plast?till våren.
kerstin z5-6
Mina fingrar är mer svarta än gröna smile.gif Och odlingslyckan beror nog mer än annat, på total avsaknad av både mördarsniglar , rådjur och annat otyg biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon