|
När man vill byta ut de växter man har - vad gör man då? Slänger man dem levande eller väntar man på att de ska döden dö? Erbjuder man sina vänner att ta över de oönskade växterna?
Jag köpte i våras 4 svulstiga, engelska pelargoner. Jag ville egentligen ha Mårbacka, men de såg halvvissna ut och jag föll för de engelska för att de hade stora, knallrosa blommor med mörk mitt. Men de passar inte riktigt. Och så har de blivit så stora trots att jag hackat i dem med sekatören varje gång de blommat över. Lite misskötta har de väl blivit för att jag inte länge vill ha dem, men de lever och frodas och det känns dumt att slänga. Samma sak med de gräsliga Aloe Vera. Jag gillar dem inte, men utbudet i blomsteraffären var uselt så jag tog två. Tänkte att de skulle bli snygga i mina betongkrukor. Men de växte och växte och växte. Nu är de halvvägs ut från fönsterbänken och spretar åt andra hållet högt upp på fönsterrutan. Samma sak där. Livs levande, men urk vad trista!
Jag vill ha NYTT!!! 4 mårbacka till köksfönstren, kanske StPaula vid diskbänken, fler växter i vardagsrummet... Ska jag kasta? Eller ska man piffa till dem och låta dem bo kvar? Går det att klippa AloeVera med sekatör för att minska dem? Och kan man göra nåt åt rötterna på en gigantisk hibiskus? Minska ner pelargonerna så att de blir små igen? Eller hur får man växter att inte växa så utan hålla den storlek de har då man köper dem?
Monarda
10-09-2006, 19:18
Numera slänger jag när jag tröttnat. Förr tyckte jag det var hemskt att slänga något som levde, men jag kom underfund med att jag mådde dåligt själv av att ha halvdåliga växter i mitt hem. Nu matar jag komposten i stället. Slänger även alla pelargoner på altanen när det blir för kallt trots att dom oftast är som vackrast då. Orkar inte släpa in dom över vintern och se hur eländiga dom blir.
Eva i Skåne
10-09-2006, 19:24
SKRIK!! Här har ni en som ytterst ogärna kastar något som det finns liv. Då ska det var nåt riktigt hopplöst Det jag inte har plats till försöker jag sätta på jobb, sälja på loppis, ge till bekanta eller så klämmer jag in en kruka till där jag redan konstaterat att det är proppfullt
catlady
10-09-2006, 19:28
Om det handlar om att byta ut krukväxterna så finns det trådar här inne på forumet om just det! Gör någon annan glad och få något nytt samtidigt - alldeles gratis! Just aloe vera-kaktusar tycker jag är tacksamt att ge till ungdomar. De tycker att de är tuffa om de bara har en snygg kruka.
forget-me-not
10-09-2006, 19:34
CITAT (ester @ 10-09-2006, 20:12) När man vill byta ut de växter man har - vad gör man då? Slänger man dem levande eller väntar man på att de ska döden dö? Jag kör hem blommorna jag ledsnat på till mina föräldrar, där får de döden dö ganska så snart därefter.
Jag har lite svårt för att bara kasta levande fula krukväxter. Ofta får de först flytta in i nåt rum där jag inte kommer ihåg att vattna så ofta, då blir de ännu fulare efter ett tag eller rent av dör om jag har tur...- sen är det inga problem med att kasta dem i komposten.
CITAT (Betty @ 10-09-2006, 20:36) Jag har lite svårt för att bara kasta levande fula krukväxter. Ofta får de först flytta in i nåt rum där jag inte kommer ihåg att vattna så ofta, då blir de ännu fulare efter ett tag eller rent av dör om jag har tur...- sen är det inga problem med att kasta dem i komposten.  Aha, tortyrkammaren
Slänger... gör jag ogärna Aloe vera... inte växer mina så fort Jag har 6-7 st krukor som inte visat någon nämnvärd tillväxt på ett halvår. Alla krukväxter som bli för stora ger jag till barnen vill själv numera inte ha det för "lummigt" i rummen.
CITAT (ester @ 10-09-2006, 21:12) CITAT (Betty @ 10-09-2006, 20:36) Jag har lite svårt för att bara kasta levande fula krukväxter. Ofta får de först flytta in i nåt rum där jag inte kommer ihåg att vattna så ofta, då blir de ännu fulare efter ett tag eller rent av dör om jag har tur...- sen är det inga problem med att kasta dem i komposten.  Aha, tortyrkammaren  Precis! eller rättare sagt:makens hobbyrum... Missförstå mig rätt nu bara...
vill du bli av med något så ge det till mig  om jag får sköta blommorna här hemma så dör de oftast ganska fort hehe.... det är därför som skötseln av alla växter hamnat på min pojkväns lott  och när du sa att mårbackan såg halvrisig ut - det gör alla växter efter två dagar i en butik! de får inget naturligt ljus och tar man bara hem dem så kommer de växa till sig och bli supersnygga efter bara någon dag - om det inte är fel på växten.
Bra fråga, du. Jag har en skruttig guldpalm jag vill bli av med, den står nu på skrivbordet och får inte tillräckligt med ljus. Bergspalm vore bättre. Jag har funderat på att ge bort den till lillasysterns pojkvän, som verkar ha lite växtintresse.
Har du funderat på att ta dina växter till ett lopptorg? Jag har flera gånger sett jättestora monsteror och svärmorstungor på frälsningsarmén m.fl. ställen. Aloe Vera borde ju ha ett rätt bra andrahandsvärde.
Hibiskusrötterna låter som om de skulle må bra av att kortas in nästa gång du planterar om den/byter jord och beskär grenarna (börja rotbeskärningen underifrån, kapa de grövsta rötterna och dem som snurrat sig runt jordklumpen, men var försiktig med hårrötterna). Vill man att den ska hållas liten är det bara att vara hårdhjärtad och kapa två tredjedelar varje vår.
För mig tar det emot så mycket slänga en levande växt, i så fall försöker jag ge bort. Tyvärr(?) dör ju nästan aldrig mina växter, hur mycket jag än missköter dem, så idag har jag faktiskt tagit mig modet och slängt tre växter som jag är så trött på (typ "ungkarlsväxter") och byter ut dem mot finare växter.
Mia, zon 3
13-09-2006, 13:29
Ska bara tala om att de kan komma tillbaka "från andra sidan graven" (eller komposten, i det här fallet....) Jag gjorde tillslut slag i saken och slängde ett småbladigt paradisträd som aldrig varit någon favorit, och som dessutom hade skaffat sig dåligt sällskap (=sköldlöss). Provade först att klippa ned den, men sedan tog jag mod till mig - bar den på armlängs avstånd till trädgårdskomposten, tippade i den och vände och sprang, utan att lyssna på protestpipen från planteländet.... Nu, en hel (torr!) sommar senare visar det sig att inte bara plantan överlevt på komposten, utan att allt jag klippte av den också rotat sig! Så nu tuffar den fram överallt i komposten och och runt omkring där bitarna ramlat.... Den blir större varje dag - måste se efter om den bara blev glad att få komma ut, eller bygger upp sig för att den ruvar på en gruvlig hämnd....
scorpan
13-09-2006, 13:33
CITAT (Bessie @ 11-09-2006, 14:02) Bra fråga, du. Jag har en skruttig guldpalm jag vill bli av med, den står nu på skrivbordet och får inte tillräckligt med ljus. Bergspalm vore bättre. Jag har funderat på att ge bort den till lillasysterns pojkvän, som verkar ha lite växtintresse.
Har du funderat på att ta dina växter till ett lopptorg? Jag har flera gånger sett jättestora monsteror och svärmorstungor på frälsningsarmén m.fl. ställen. Aloe Vera borde ju ha ett rätt bra andrahandsvärde.
Hibiskusrötterna låter som om de skulle må bra av att kortas in nästa gång du planterar om den/byter jord och beskär grenarna (börja rotbeskärningen underifrån, kapa de grövsta rötterna och dem som snurrat sig runt jordklumpen, men var försiktig med hårrötterna). Vill man att den ska hållas liten är det bara att vara hårdhjärtad och kapa två tredjedelar varje vår. hur vet man vilken rotdel som är vad?.....för mig är hela en rot. *s*
på tal om livskraftiga blommor.... tog hem en marguerit på stam eftersom den iaf skulle slängas och tänkt inte på att trädgården ser ut som den gör = den skulle blivit men blev aldrig planterad. under flera månaders tid fick den inget vatten av mig och stog ute i sin kruka som den stått i sen den drevs fram.... den blommade en gång och dog. sen blommade den igen - ovanpå det döda alltså kom inte de nya gröna bladen under det gamla bruna utan växte direkt på det bruna..... svårt att förklara men om man jämför med utväxt när man färgar håret och har det i en sån där afrofrisyr... brunt under och grönt med vita blommor utanpå haha
Jag har också väldigt svårt för att slänga levande växter, till och med överblivna plantor som jag drivit upp från frö för utplantering i trädgården (dem ger jag bort till mamma om inte annat). Ledsnar jag på en krukväxt brukar jag försöka ignorera växten ett tag. Om den inte dör då kan den få leva vidare, för då har den bevisat sig vara värdig. Jag har även lyckats skänka bort en väldigt trevlig hängsparris som bara hade den lilla nackdelen att den började bli enorm och att den "barrade" överallt  , samt en hemskt ful ampellilja som jag misslyckats med att ignorera ihjäl. Några kaktusar och saintpaulior fick nya hem i samband med att vi flyttade förra året.
Nu börjar jag igen, apropå att döda krukväxter, tänka på Anthony Crowley i Terry Pratchetts och Neil Gaimans Goda Omen....
Whiskuchi
14-09-2006, 18:07
Jag har sällan det problemet, antingen dör de under vinterförvaringen eller så äter katterna upp dem  edit: jag ställer dem alltså så katterna kommer åt dem när jag tröttnat på dem. Fast det funkar bara med sånt som är garanterat ogiftigt och dessutom gott enligt katterna - pelargoner funkar inte som kattgräs
Alexander-VG-zon3
14-09-2006, 18:28
nää inte kna nui slänga växter vad hesmkt . jag slänger ingen växxt föräns dne är sten dö jag sköter om allt in i det sista . själv gör jag på andra hållet å tar imot å köper halvdåliga växter och på så vis få dom fina igen konsum är en bra äffar att köpa halvdåligt å sen känna sig bra när man har fått den fin . oftast är det inte växtens fel om den mår dåligt eller ser dålig ut och har man tålamod å sköter den så kna den lila hlavdöa växt bli en fin å stor växt senare . jag tar hem väldigt mycket från jobbet som dom slänger som är verkligen hlav dött senb plantera man dte i rabtten visp så är dne jätte fin nästan hela min trädgård är uppbyggd av halcdöa växter å det kna man verkligen inte tro att den är . alla växter jag har fått denna sommar har jga inte råd med utan allt är som sagt växter jag tat hand om
Isa2000
16-09-2006, 14:29
Hahaha vilken rolig tråd!  Visste inte att det fanns så många andra som kände likadant! Själv får jag så dåligt samvete bara vid tanken på att slänga något levande att det är omöjligt. Så den brukar få stå på någon undanskymd plats ett tag och sen till sommaren planterar jag ut dom i trädgården eller på gården där jag bor eller så. Vet inte om det är särskilt bra egentligen, men det blir fint och man slipper det dåliga samvetet!
Har också svårt att slänga blommor... Vissa blir liksom speciella... En hibiskus slänger jag inte förrän den är stendöd. Andra kan åka när den är halvdöd. JAg lyckas dock ta död på en hel del plantor eftersom jag är för bra på att vattna... Måste sluta ha växter i kruka utan bara ha dem på fat, då ser man när de fått vatten som de inte kan ta upp... Om inte annat så har det blivit blött i fönsterkarmen långt tidigare. Ciczi
jag slänger levande växter varje dag för att de blitt lite hängiga så ingen vill köpa dem fast de skulle bli superfina om någon bara köpte dem och tog hand om dem..
Jag kämpar till sista gröna strået för varenda växt... Finns det liv finns det hopp säger jag bara!
CITAT (LadyG @ 17-09-2006, 14:56) Jag kämpar till sista gröna strået för varenda växt... Finns det liv finns det hopp säger jag bara! samma här
melissa
17-09-2006, 17:20
Jag ser fram emot födelsedagar och inflyttningsfester och liknande för det är så lätt att åka till IKEA och köpa ett par snygga krukor, sätta ett par plantor och schvisha iväg dem. Det är så jag blir av med blommor jag inte har plats med. Annars bor jag gärna i ett växthus.
Mia, zon 3
19-09-2006, 06:44
CITAT (sudden @ 17-09-2006, 00:54) jag slänger levande växter varje dag för att de blitt lite hängiga så ingen vill köpa dem fast de skulle bli superfina om någon bara köpte dem och tog hand om dem.. Och jag är en sån som springer på de sista-sista-reorna och köper sådana växter.... Brukar lyfta ur jordklumpen ur krukan - då ser man om rötterna är värda 10:- eller vad det brukar handla om. Hittills har ALLT funkat (nej förresten - en liten pion har inte kommit upp på ett år nu, men jag har inte gett upp än. Den kanske bara vilar lite?  ) Fast vi pratade visst KRUKväxter här, kom jag på.... jag menade perenner... glöm allt jag skrev..... vimserivims
CITAT (Mia @ zon 3,19-09-2006, 07:44) CITAT (sudden @ 17-09-2006, 00:54) jag slänger levande växter varje dag för att de blitt lite hängiga så ingen vill köpa dem fast de skulle bli superfina om någon bara köpte dem och tog hand om dem.. Och jag är en sån som springer på de sista-sista-reorna och köper sådana växter.... Brukar lyfta ur jordklumpen ur krukan - då ser man om rötterna är värda 10:- eller vad det brukar handla om. Hittills har ALLT funkat (nej förresten - en liten pion har inte kommit upp på ett år nu, men jag har inte gett upp än. Den kanske bara vilar lite?  ) Fast vi pratade visst KRUKväxter här, kom jag på.... jag menade perenner... glöm allt jag skrev..... vimserivims  hahaha jag kastar både krukväxter och perenner  i en affär kan man ju inte spara på sakerna tills de dött eller nån köpt dem.... så de får bara stanna ett par dagar i butiken sen blir de för hängiga.. det lönar sig oftast alltid att köpa nedsatta växter för de är inte mkt äldre än de gladare växterna.. kanske nån dag äldre och en dag mer utan solljus... kommer man tillbaka dagen efter kommer gårdagens glada växter förmodligen vara lessna och nedsatta...
Jag skulle nog inte gilla ditt jobb Sudden Inte om jag inte fick försöka rädda alla plantor, och det kan man ju inte göra i en butik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|