Full version: Pumparecept?
Tobb
Jag undrar vad man ska göra med en pumpa på ca 100kg?
Man kan ju inte göra marmelad på hela? wink.gif
Men hur mycket av pumpan går att använda?
Jag har aldrig använt pumpa till något, så jag vet inte ens hur det smaker...

wub.gif My Precious laugh.giflaugh.giftongue.gif

För fler bilder se gärna mitt album, eller titta på sida 2 i denna tråd smile.gif
catlady
Pumpkin-pie är ju jättepopulärt i USA. Personligen tycker jag inte direkt om pumpa-smaken, men många andra gillar ju det så det är säkert värt att prova! Googla smile.gif
Tobb
smile.gif Det ska jag testa! Hittade även en sida där de rostade pumpafrön, kanske ska ta och testa det också
myrtille
Det fanns recept på pumpasoppa i en annan tråd. Jag har testat och det var supergott. Haralds tips att smaksätta med kanel och muskot var en smaksensation. Jag brukar låta lite linser koka med också för att det ska bli matigare. Det blir en himla massa soppa förstås, 100 kg - puh!
Pumparecept
Susanna
Stilig pumpa!!

Pröva att göra en pumpakaka! Kanongott. Recept finns i någon tråd men heter nog squashkaka, förresten här kommer receptet. Jag kan det i huvudet numera.

I kg mosad pumpa (koka den mjuk, ta bort skalet, mosa med gaffel eller mixer)
Blanda pumpamoset med:
5 dl mjölk
fyra ägg
1 dl mjöl
1½ dl socker
15 hackade mandlar
5-6 hackade bittermandlar

Häll i smord form. Låt stå i ungnen 1-1½ timme på 200 grader. Jag lovar, det är smaskens!

Mandlarna kan också bytas ut mot solrosfrön, pumpafrön, jordmandlar etc. Jag brukar äta kakan med någon god sylt, körsbär, jordgubbar eller liknande.
yrian
Något som är väldigt gott, och mycket enkelt:

Skär pumpa i lagom stora bitar, lägg i en eldfast form, droppa över olja, krossa vitlöksklyftor och strö över, plus salt.
In i ugnen, 250 grader ca 20 minuter.

Tror nästan att vi bara åt detta hela förra helgen! tongue.gif

Sen rostade jag pumpafrön i stekpanna också, med olja och salt.
Åsså lite rödvin till det hela...
ester
Är du bara 24 så har du väl inga problem ännu, men annars äter min pappa och farfar rostade pumpakärnor för att slippa gå upp och kissa på natten. Ska tydligen vara ett mirakelmedel.
Castea
CITAT (ester @ 10-09-2006, 22:06)
Är du bara 24 så har du väl inga problem ännu, men annars äter min pappa och farfar rostade pumpakärnor för att slippa gå upp och kissa på natten. Ska tydligen vara ett mirakelmedel.

"Högintressant"..! Måste de rostas? Eller kan man köpa naturella med skal, sådana som säljs i orientaliska butiker t ex?

Castea,
24+12 år.... kvinna med gubbproblem... laugh.gif wacko.gif
Maria i Helsingborg
En sådan pumpa är väl värd att visas fram!! OMG rolleyes.gif

Vi brukar sylta pumpa - jättegott till söndagssteken t. ex.
ester
CITAT (Castea @ 10-09-2006, 22:14)
CITAT (ester @ 10-09-2006, 22:06)

"Högintressant"..! Måste de rostas? Eller kan man köpa naturella med skal, sådana som säljs i orientaliska butiker t ex?

Castea,
24+12 år.... kvinna med gubbproblem... laugh.gif wacko.gif

De måste inte rostas, men de ska ju vara torkade. Vet att pappa blandar dem i müsli, men att farfar käkar saltade kärnor som snacks innan han går och lägger sig.
Men vad jag förstått är de dyra att köpa?
Tobb
smile.gif
Oj vad många förslag! wub.gif

Bara att skriva inköpslista på det som jag inte har hemma.
Låter pumpan vila till helgen, sedan är det dax för lite förädling.

Men undrar bara vem som ska äta allt detta tongue.gif wink.gif
Gurkan
Jag gillar inläggningar och pickles så jag skulle tipsa om att göra en inläggning med pumpa och ingerfära i ättikslag.

Skär pumpan i 2-3cm stora tärningar. Skala och skiva en bit ingerfära.

Koka lag på 3dl ättika (24%) + 9dl vatten, 2dl socker, 2 tsk gult senapsfrö.

Koka pumpan hastigt i lättsaltat vatten, typ 3 min, häll av vattnet och lägg den i burkar varvat med den skivade ingerfäran. Häll på lag så att det täcker.

(dubbla/halvera osv receptet på lagen beroende på hur mycket du ska göra)

Låt stå nån vecka sen är det gudagott som tillbehör till nästan all mat, blandat i sallad (i mindre bitar) ... eller att äta som "snacks" som jag gör just nu. laugh.gif

Vilken otrolig lyx att ha 100 kilo pumpa att göra av med .... smile.gif
Tobb
undrar bara hur mycket av den som är fruktkött, och hur mycket som är "kärnhus"?
yrian
CITAT (Tobb @ 11-09-2006, 23:02)
undrar bara hur mycket av den som är fruktkött, och hur mycket som är "kärnhus"?

Tobb, det får du se! tongue.gif

Spelar väl inte så stor roll, tycker jag. Allt går ju att ta till vara. Pumpafrön är inte billiga att köpa i matvaruaffären. Fast det är klart, är det hårda skal runt fröna blir det kanske knepigt. Får hoppas du har starka tänder i så fall. smile.gif
Gurkan
Tobb ! Även om 90% är kärnhus så har du mer pumpa äv vad du och familjen kan mumsa i er ... smile.gif ... hoppas den är god bara.

Om man vill ha pumpafrön så ska man väl odla "nakenfröpumpa" f.ö. ... dom har inget skal runt fröna och är nästan bara "kärnhus". Kolla hos Runåbergs, dom har nån variant av fröpumpa ... icke att förväxla med fröGurka !!! ohmy.gif .... o inte med nakenfröGurka heller !! laugh.gif

Yrian ! Jag har mumsat i mig en hel burk av pumpainläggningen nu ... ska försöka spara nån av de resterande burkarna tills du kommer så att du får smaka ... men det blir nog svårt. tongue.gif Mums mums ....
Maria i Helsingborg

Kan du inte ta en bild när du delar den? smile.gif

(jag har nog ett liknande recept som Gurkan gav + muskotblomma, gott!)
Kan leta fram det vb.)
yrian
CITAT (Gurkan @ 11-09-2006, 23:45)
Yrian ! Jag har mumsat i mig en hel burk av pumpainläggningen nu ... ska försöka spara nån av de resterande burkarna tills du kommer så att du får smaka ... men det blir nog svårt.  :P Mums mums ....

ohmy.gif Näe, vet du vad... bara för att jag sitter 20 mil bort på jobb så är det inte fritt fram...

Låt bli pumpainläggningarna!! mad.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Näe, vet du vad... bara för att jag sitter 20 mil bort på jobb så är det inte fritt fram...

Låt bli pumpainläggningarna!! mad.gif

Så ja, lugn och fin tjejen laugh.gif
yrian
CITAT (Maria i Helsingborg @ 12-09-2006, 11:34)
Så ja, lugn och fin tjejen  :lol:

Jag är lugn... jag är alltid lugn...
Men, har han väl kommit igång så... unsure.gif
Jag har inte mycket hopp, tyvärr... sad.gif
Gurkan
CITAT (yrian @ 12-09-2006, 11:54)
Så ja, lugn och fin tjejen  laugh.gif

Som sagt ... mums mums ... laugh.gif

Såg en skylt längs vägen hem från jobbet att dom sålde pumpor ... kanske skulle slå till på en idag så har vi lite att tugga på i helgen.
Tobb
CITAT (Maria i Helsingborg @ 12-09-2006, 07:35)

Kan du inte ta en bild när du delar den? smile.gif

(jag har nog ett liknande recept som Gurkan gav + muskotblomma, gott!)
Kan leta fram det vb.)

Jag har min digi redo smile.gif Jag gillar att ta bilder så det kan nog komma några bilder på en delad pumpa wub.gif
Magdis
CITAT (Gurkan @ 12-09-2006, 12:09)
CITAT (yrian @ 12-09-2006, 11:54)
Så ja, lugn och fin tjejen  laugh.gif

Som sagt ... mums mums ... laugh.gif

Såg en skylt längs vägen hem från jobbet att dom sålde pumpor ... kanske skulle slå till på en idag så har vi lite att tugga på i helgen.

Har du inte sjuttioelva burkar med pumpainläggning.. tongue.gif
Tobb
Hur smakar inlagd pumpa? unsure.gif
Gurkan
CITAT (Tobb @ 12-09-2006, 22:53)
Hur smakar inlagd pumpa? unsure.gif

Ja du ... hur beskriver man en smak ... hmmm.

För det första, gillar du pumpa ?? Inte att odla då utan att äta ?

Jag tänker mig pumpa som en grönsak med lite fruktig smak och behaglig konsistens. Kombinerat med ättikan och sockret som ger denna söt-sura lag och ingerfärans friska "karamelliga" kryddighet och varma känsla blev det helt enkelt ... ehh ... otroligt gott.

Som sagt, ett gott tillbehör till mycket mat, som ingrediens i sallader eller att äta som den är. Dessutom blir burkarna så fantastiskt vackra, ättikan och sockret hjälper till att förstärka och fördjupa pumpaköttets färg. Äter du inte upp dem själv så kan du alltid ge bort dem i present ... garanterat uppskattat, oväntat och imponerar på vilken söt tjej som helst.

Gör några burkar enl. mitt recept och så får du tjata på maria så får du ett recept till att prova.

*går och öppnar en burk till*

Mums mums ... laugh.gif
Maria i Helsingborg
Är du gravid, Gurkan??? biggrin.gif

Mitt recept ser i stort ut som Gurkans.

SYLTAD PUMPA
2 kg pumpa eller squash.

Koka skalat och tärnat pumpakött halvmjukt i vatten (1 tsk salt/l. vatten).
Låt rinna av.

Koka lag på
2 dl ättiksspit
3 dl vatten
4 dl socker
2 blad muskotblomma
2 bitar hel ingefära
½ tsk hel vitpeppar
1 tsk gula senapsfrön.

Lägg i pumpabitarna och koka 5-10 min. De ska bara bli lite mer mjuka, INTE gå i sönder. Ta upp med hålslev och lägg i rengjorda burkar. Koka ihop lagen 5 minuter och häll sedan över pumpan i burken/burkarna. På med lock och förvara svalt.

smile.gif
Tobb
Jo det är ju så att jag inte har smakat pumpa överhuvudtaget tongue.gif

Men har ju lite att ta av, så jag kan ju testa flera olika recept wink.gif
Gurkan
CITAT (Tobb @ 13-09-2006, 21:53)
....
Men har ju lite att ta av, så jag kan ju testa flera olika recept wink.gif

Ta bort den tveksamma smileyn och prova allt !!! Jag lovar, det är jättegott med pumpa.
Tobb

Tog den lilla frilandspumpan denna helg. Vägde 13,5kg smile.gif

Point of no return,

Delad ohmy.gif

Pumpakaka, och lite pumpor

Får bli mer bakande och lagande imorgon smile.gif Men undrar fortfarande vem som ska äta upp allt detta! wub.gif
Men det går ju inte åt så mycket! Vad blir det med resten, då jag tar stora pumpan och gör något på det?? tongue.gif
Maria i Helsingborg
Längtar efter DEN bilden wub.gif biggrin.gif
Susanna
Jag brukar frysa pumpamos. Då kan man göra pumpakaka,soppor etc hela vintern lång.
Susanna
kakan såg smarrig ut förresten!
Tobb
Bra förslag med att frysa moset smile.gif
Stackars mixer som ska mixa all pumpa bara laugh.gif
Kakan var god, även min syrra med familj fick smaka och gillade den. Såg även till att de tog med halva lilla pumpan. tongue.gif
Har ju den stora pumpan kvar, så den kommer att räcka ett bra tag. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon