|
lilla mamma
10-09-2006, 20:03
Just hemkommen från Elmias campingforum, undrar jag om man inte skulle kunna ha camping i anslutning till landets olika trädgårdsmässor, Nu vill jag veta hur ni har det på denna front
Det är jag som röstat "våga vägra campingliv.." Så du är en av ALLA som har varit överallt i helgen.. På mitt jobb, på min parkering.. (Jobbar på IKEA, och vår parkering nyttjas ofta av husvagnar och husbilar..)
lilla mamma
10-09-2006, 20:14
men du, vi stod på elmias parkering och betalade för oss, men Ikea åkte vi förbi
netaave
10-09-2006, 20:39
Här har du en inbiten husvagnscampare och jag blir knottrig av avundsjuka när jag ser att du varit på årets Elmiamässa. Den är ju bara så underbar, synd bara at det ligger så avsides härifrån. Vi var där senast för ett par år sen när vi skulle köpa nytt förtält och före det så där 8-10 år på raken. Elmia helgen är verkligen lilla julafton.
CITAT (cic @ 10-09-2006, 21:10) Det är jag som röstat "våga vägra campingliv.."  Nu är vi två...
Å jag tycker husbuss är bästa alternativet. Hoppas jag får sällskap i den kategorin  Tänker ha buss så länge jag har behörigheterna kvar. Sen får man väl lov att kravla sig in i en husbil av något slag, för rullande kommer jag nog vara resten av livet. Det är så nice
CITAT (lilla mamma @ 10-09-2006, 21:14) men du, vi stod på elmias parkering och betalade för oss, men Ikea åkte vi förbi Klart. Jag tror att många av dom som står på olika parkeringar gjorde det för att det inte fanns plats någon annanstans.
Elisabeth-Västkustkolonisten
10-09-2006, 21:24
CITAT (Klura @ 10-09-2006, 21:59) Å jag tycker husbuss är bästa alternativet. Hoppas jag får sällskap i den kategorin  Tänker ha buss så länge jag har behörigheterna kvar. Sen får man väl lov att kravla sig in i en husbil av något slag, för rullande kommer jag nog vara resten av livet. Det är så nice  Husbil är bra och lättare att åka in i stan också än med en buss Elisabeth
Snöflinga
10-09-2006, 21:30
Våga vägra-medlem nr. 3 ... gynnar hellre hotell näringen, övernattningsstugor och vandrarhem mm.
Vi leder... 35,71% just nu...
Jaha, det är i alla fall nån mer än jag som fyllt i tält Fast jag fick lite ångest nu. Vi har inte varit iväg på två somrar. Och vi brukar ta våra två rum och kök och ge oss iväg till Danmark någonstans. Vi är lika förtjusta i att campa båda två
kristerh
11-09-2006, 11:52
Jag vägrar att campa  jag är alldeles för bekväm för det, tar hellre in på hotell än campar, eller låter bli.
netaave
11-09-2006, 11:55
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-09-2006, 22:24) CITAT (Klura @ 10-09-2006, 21:59) Å jag tycker husbuss är bästa alternativet. Hoppas jag får sällskap i den kategorin  Tänker ha buss så länge jag har behörigheterna kvar. Sen får man väl lov att kravla sig in i en husbil av något slag, för rullande kommer jag nog vara resten av livet. Det är så nice :wub: Husbil är bra och lättare att åka in i stan också än med en buss Elisabeth Jaha du ställer upp din husbil på en vacker plats, åker och köper mjölk och när du kommer tillbaka är platsen upptagen. Nej, *gnolar* man ska ha husvagn........
Och jag har blivit tillfrågad av en kompis att hjälpa honom och vara tillfällig scoutledare i helgen och sova utomhus etc. men jag tackade nej .....
Jag tycker om att vara ute i friska luften men vill gärna ha toppmoderna bekvämlighetsanrättningar runtomkring mig.
11-09-2006, 12:39
CITAT (netaave @ 11-09-2006, 12:55) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-09-2006, 22:24) CITAT (Klura @ 10-09-2006, 21:59) Å jag tycker husbuss är bästa alternativet. Hoppas jag får sällskap i den kategorin  Tänker ha buss så länge jag har behörigheterna kvar. Sen får man väl lov att kravla sig in i en husbil av något slag, för rullande kommer jag nog vara resten av livet. Det är så nice  Husbil är bra och lättare att åka in i stan också än med en buss Elisabeth Jaha du ställer upp din husbil på en vacker plats, åker och köper mjölk och när du kommer tillbaka är platsen upptagen. Nej, *gnolar* man ska ha husvagn........  Jag handlar innan jag ställer mig på plats. Eller på vissa campingplatser har dom en skylt man hänger på eluttaget att platsen är upptaget. Eller man låta bord och stolar t.ex. stå på platsen. Är det en någotsånär välorganiserat campingplats så vet dom v ilken plats som är ledig och vilken är upptagen. Men det är klart att i detta avseende är det enklare med husvagn. Men annars föredrar jag husbil. Vill inte åka runt med husvagnsekipaget. Min sambo hade husvagn tidigare och även han tycker att det är mycket bättre med husbil. Det är som med allt annat, fördelar och nackdelar. Elisabeth
netaave
11-09-2006, 13:16
Fast man åker ju bara till med ekipaget, turistar gör man utan vagn.
Anki på Öland
11-09-2006, 21:58
Har precis idag varit och hämtat en liten husbil som jag köpt. Har aldrig förut varken tältat, bott i husvagn eller husbil så vi får väl se vad jag gillar det........ Men visst är den söt!!  Anki
CITAT (Anki på Öland @ 11-09-2006, 22:58) Har precis idag varit och hämtat en liten husbil som jag köpt. Har aldrig förut varken tältat, bott i husvagn eller husbil så vi får väl se vad jag gillar det........ Men visst är den söt!!  Anki Precis en sån har jag haft!!  Tänk om det är samma Nu har jag dock en "riktig" husbil (menar inget illa, jag gillade Cosmos)
CITAT (Anki på Öland @ 11-09-2006, 22:58) Har precis idag varit och hämtat en liten husbil som jag köpt. Har aldrig förut varken tältat, bott i husvagn eller husbil så vi får väl se vad jag gillar det........ Men visst är den söt!!  Anki en helt perfekt och lagom bil... den får man gott om plats för alla vovvarna i, när man ska iväg nånstans
Ännu en till som röstat på "Våga-vägra-campingliv". Ser att vi är uppe i drygt 58%.
jag vägrar också campa... inte min grej.
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-09-2006, 22:24) Husbil är bra och lättare att åka in i stan också än med en buss
Elisabeth Och personbil är lättare än husbil Brukar inte vara några problem med buss. Möjligtvis att parkera så nära centrum som möjligt för att slippa gå några meter x-tra då.. det är nog det enda jag kan komma på just nu (tidig morron) Men den dagen jag har husbil så kanske jag är lite krasslig i benen och då är det bra att stå nära.
Anki på Öland
12-09-2006, 09:55
CITAT (pejori @ 11-09-2006, 23:39) Precis min tanke!! Anki
lilla mamma
13-09-2006, 09:04
min man vägrar vara med i min dröm, tänk en gammal scania husbils inredd.. Praktisk husbil, grattis till ett bra köp
CITAT (Snöflinga @ 10-09-2006, 23:30) Våga vägra-medlem nr. 3 ... gynnar hellre hotell näringen, övernattningsstugor och vandrarhem mm.  4.... Campar inte om jag slipper...
lilla mamma
13-09-2006, 10:19
och jag vågar vägra hotell
Hannele
13-09-2006, 11:27
Husbil och husvagn och husbuss - har ni aldrig haft cykelsemester?
lilla mamma
13-09-2006, 11:51
cykeln är alltid med, men gud vad skönt det där såg ut, kanske min motvilja mot tält nångång ger med sig
kerstin z5-6
13-09-2006, 12:48
ingen camping för mej heller , husbil verkar mest lockande om jag måste
13-09-2006, 12:48
CITAT (Hannele @ 13-09-2006, 12:27) Husbil och husvagn och husbuss - har ni aldrig haft cykelsemester?  Tänkt har jag många gånger på det men vad hjälper det om hälsan sviker??????
Hannele
13-09-2006, 13:05
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2006, 13:48) Tänkt har jag många gånger på det men vad hjälper det om hälsan sviker?????? Pojkarna har cyklat Siljan runt 4 gånger, men brist på annat kan de sätta upp tältet i trädgården, ibland inte ens tält, utan de har sovit i sovsäck på altanen.. En av sönerna sov utomhus varenda dag under en sommar.
13-09-2006, 13:07
Jag har aldrig förut varit en vän av campandet.
Men när vi sålde stugan för 2 år sedan då började vi tänka på husbil. Vi hyrde en och åkte runt i Skåne och tyckte det passar oss.
Vi letade efter en lämplig bil men hittade ingen som passade oss och där även priset stämmde.
Men så bestämmde vi oss för att inte köpa. När man räknar in allt, försäkring, skatt och uppställningsplats måste man också ha osv
Så i år skulle vi hyra en husbil igen och gjorde det också. Men kort därefter läste ja en annons och vi tittade på bilen. 1 dag senare var den köpt.
Och nu har vi redan hunnit att byta upp oss. Och vi har hunnit med några turer med bilen också (Norrland, Småland, Skåne, Dalsland och så Tyskland)
Min sambo har ju haft husvagn i många år men ingen av oss vill ha det nu. Även om det är enklare när man står på campingplatsen och vill åka någonstans.
Men så åker vi ju då och då till tyskland och då är det bättre med husbil. Eller som för 1 1/2 vecka sedan när vi åkte till Dalsland och plockade svamp. På vägen hem stannade vi många gånger i skogen och gick och plockade lite till. Vi vill ju inte bara åka till ett ställe och stanna där utan vi vill stannar där det precis då passar oss.
Det blir säkert en tur till nu på hösten till tyskland. Har ju många trädgårdsvänner i norra Tyskland som planerar den ena träffen efter den andra. Nästa träff är nog i Hannover, en mat och vinträff.....
Så jag har ändrat mig mycket vad camping anbelanger. Eftersom min hälsa är dåligt så slutade jag att resa. Och nu har jag varit ute på några turer redan i år men jag behöver inte packa så mycket, allt finns ju i bilen.
Härligt säger jag
Elisabeth
CITAT (Anki på Öland @ 11-09-2006, 22:58) Har precis idag varit och hämtat en liten husbil som jag köpt. Har aldrig förut varken tältat, bott i husvagn eller husbil så vi får väl se vad jag gillar det........ Men visst är den söt!!  Anki Åh... en sån vore alldeles lagom för oss två
lilla mamma
13-09-2006, 14:53
jag bor granne med husbilslandet, köp husbil där och drick kaffe hos mig husbilsmecka
13-09-2006, 14:57
CITAT (lilla mamma @ 13-09-2006, 15:53) jag bor granne med husbilslandet, köp husbil där och drick kaffe hos mig Det säger du nu... Söndagen efter midsommar var vi där men tyvärr var det stängd. Vi hade ringd under flera dagar dit och alltid fått samma svar att på söndagen är det öppet si och så. Jag hade ju velat åka hem via Dalsland (och går till väveriet) men min Sambo skulle gärna titta på husbil. Känner si gblåst.. det gjorde vi. Så då åkte vi hem trots att vi hade tänkt att stanna en dag till någonstans. Elisabeth
Margith
13-09-2006, 15:07
Absolut Våga vägra-alternativet Jag förstår inte vitsen med att ha det trångt, obekvämt och opraktiskt bara för att man har semester. Men visst använder vi både tält och husbil, men bara när andra alternativ inte finns
CITAT (lilla mamma @ 13-09-2006, 10:04) min man vägrar vara med i min dröm, tänk en gammal scania husbils inredd.. Scania husbil modell XXL 
ni som var på elmia-mässan... är det lika med bilmässan?? eller är det växtmässa?? jag har ingen koll på det där vi tältade på midsommarafton hos en vän som inte bodde i ett stort hus men hade stor tomt  perfekt när man har hund och har blitt rund under fötterna.. bara å krypa in
CITAT (Margith @ 13-09-2006, 16:07) Jag förstår inte vitsen med att ha det trångt, obekvämt och opraktiskt bara för att man har semester. Jag har vare sig trångt, obekvämt eller opraktiskt i min buss. Den är 12 meter lång, 2.50 bred och 4 meter hög. Okej, lite trångt i trappan upp till loftet och man kan inte sitta och läsa i sängarna pga höjden. Men jag sover i sovrummet en trappa ned.
Det var husbil och husvagnsmässa förra helgen på Elmia.
birgitek
13-09-2006, 18:36
Hade jag råd med en stor och lyxig husbil skulle jag kunna tänka mig åka runt. Men husvagn och trängas på campingplatser, nej tack. Birgit Ek
Margith
13-09-2006, 19:40
CITAT (Klura @ 13-09-2006, 19:21) Jag har vare sig trångt, obekvämt eller opraktiskt i min buss. Den är 12 meter lång, 2.50 bred och 4 meter hög. 12 meter bil... jag har inte körkort för att få köra nåt sånt Vår husbil är nog inte speciellt liten, men om jag står vid spisen måste jag dra in magen om nån vill passera mig och då tycker jag att det är trångt. I ärlighetens namn kan jag väl då erkänna att jag har inte så mycket mage att dra in Obekvämt? inte i husbilen men absolut i tält Opraktiskt? Ja absolut i både ock  Att laga mat på gasolspis eller trangia och toppa alltihop med att antingen handdiska trangian i en iskall fjällbäck eller handdiska i varmt vatten i husbilen.. nej tack, jag stannar gärna hemma med diskmaskinen  Jag vidhåller: våga vägra camping (och då har jag inte ens nämnt hur tvättstugan ser ut efter en veckas camping, inte heller hur lång tid det tar innan du ser golvet i tvättstugan igen)
Jag kan slänga in både disk och tvättmaskin om jag vill. Har utrymmet och klarar det viktmässigt med en maxlast på 2640 kg, har tillräckligt stor vattentank och dubbla avloppstankar (400L + 2x200L/st) men anser inte att jag behöver det. Vi hade sommarstuga tidigare med pump på gården så jag står gärna i diskbaljan och pysslar. Riktigt avkopplande ju. Det är tydligen nya regler på ombyggda fordon numera (har inte full koll än på de) Men.. om jag inte fattar helt fel så: Om du köper en buss och bygger om den med fast bostadsinredning, då klassas den som personbilsklass 2 oavsett totalvikt. Det innebär att den går som personbil, alltså B-kort. Det är helt sjukt egentligen. Här har en annan gått en himla massa bra och dyrbara utbildningar för att lära sig handskas och framföra tunga fordon på ett säkert sätt och så helt plötsligt får min mormor som knappt har åkt vanlig linjebuss ens, ge sig ut och köra hej vilt. Nu är iofs min buss reggad som lastbil så det är C-kort på den.
14-09-2006, 07:30
CITAT (Klura @ 13-09-2006, 22:54) Jag kan slänga in både disk och tvättmaskin om jag vill. Har utrymmet och klarar det viktmässigt med en maxlast på 2640 kg, har tillräckligt stor vattentank och dubbla avloppstankar (400L + 2x200L/st) men anser inte att jag behöver det. Vi hade sommarstuga tidigare med pump på gården så jag står gärna i diskbaljan och pysslar. Riktigt avkopplande ju. Det är tydligen nya regler på ombyggda fordon numera (har inte full koll än på de) Men.. om jag inte fattar helt fel så: Om du köper en buss och bygger om den med fast bostadsinredning, då klassas den som personbilsklass 2 oavsett totalvikt. Det innebär att den går som personbil, alltså B-kort. Det är helt sjukt egentligen. Här har en annan gått en himla massa bra och dyrbara utbildningar för att lära sig handskas och framföra tunga fordon på ett säkert sätt och så helt plötsligt får min mormor som knappt har åkt vanlig linjebuss ens, ge sig ut och köra hej vilt. Nu är iofs min buss reggad som lastbil så det är C-kort på den. Klura jag hörde bara att dom höjde vikten, inte att det inte spelar någon roll. Det var en husbilsförsäljare som pratade om det.
netaave
14-09-2006, 11:48
Jag har i mitt liv campat på alla sätt som går jag har varit på cykelsemester med tält, har varit på bilsemester med tält. Vi har haft en inredd folkabuss, vi har haft ett stort åbäke till husbil, vi har haft stora husvagnar och har nu en mindre alldeles lagom husvagn för oss. Komforten i husvagn/husbil är densamma du har centralvärme, varmvatten, kyl/frys, toa och tvättrum, ja det finns t.o.m. dusch. Den skulle dock aldrig falla mig in att använda. Vi har campat på campingar och fricampat, vi har haft säsongsplats vilket är att jämföra med vilket sommarstugeområde som helst. Det jag gillar med husvagnen är friheten och bekvämligheten. Jag får vara ute och fara men ändå sova i min egen säng och ha alla bekvämligheter och mitt eget. Vi ligger inte så mycket på campingar längre jag tycker bäst om att hitta egna små mysiga ställen och tack och lov för allemansrätten som gör det möjligt. Vi har oftast husvagnen med också när vi hälsar på vänner, återigen det här med att kunna sova i sin egen säng. Dra sig tillbaka om man känner för det samt att det blir mindre besvär för dom man besöker. Vi har hyrt stugor och campingstugor, men jag tycker oftast det är så ofräscht, vill bo i min egen skit inte andras. Till slut det här med camping och camping att jämföra camping i tält med det i husvagn/bil är som att jämföra hur det är att bo i en riskoja med att bo i ett hus. Jag har lovat mig själv att aldrig mer behöva sova i tält.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|