Full version: nerium
Inka
Hej!
Jag har en stor nerium som jag kommer att få problem att övervintra. Kan den stå inne i ett boningsrum eller mår den dåligt av det?
Den har stått ute i en kruka i sommar och mår utmärkt just nu. Förr övervintrade jag den på en inglasad balkong och frostvakt, men det går inte längre.
Inka
Alexander-VG-zon3
dom kna vara ute tills det blert ca -5c men då måste du ha dom i +5c +10c själv har jag mina på friland å ska försöka .

den mår dåligt av att varra i för hög temp på vintern . men sätt den annars inne i ett rum som inte används å öppna fönstret sen sätetr du neriumen i andra ännen av rummet på så vis bler dte kallt . det som kan hända om du har dne inne är spinn plus att den tappar en del blad
Mia, zon 3
Sätt i Provadopinnar, så får du bort det mesta (fast kanske inte spinn, då). Min brukar samla på sig trips i mängder, och där hjälper pinnarna.
kerstin z5-6
nerium går bra inne men xtraljus kan behövas för att den inte ska se för ledsen ut
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-09-2006, 09:34)
nerium går bra inne men xtraljus kan behövas för att den inte ska se för ledsen ut

den går säkert bra inne med .
men den trivs bättre under vintern svalt plus så blommar den mer
kerstin z5-6
och det är bara bristen på ljus , som gör att de behöver vintervila ... där de växer naturligt finns ingen sådan
Alexander-VG-zon3
jo men extra växtlampoor knainte ersätta ljuset helt .
plus så har man dom inne i vanlig värme så kommer ohyra .
det är vist vinter där dom växervilt , dom växer vilt från afrika och i medelhavet å asien och i medelhhavet har dom vinter även i afrika har dom nån typ av vila .
hela medelhavetsländerna kan få både frost å snö om dte ska vara riktigt illa .
men den mår bättre av en vintervila där den kna få kraft att skappa blommknoppar . men den funkar säket utmärkt även inne på vintern MEN har man ett ställe som håller +10c så är dte bättre hur man än gör
kerstin z5-6
Vinter ? på teneriffa är det aldrig vinter ....
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-09-2006, 19:43)
Vinter ? på teneriffa är det aldrig vinter ....

vinter där så dags tempen bler runt +13-20c och natten ner till 12-14c . plus har dom havsklimat så det blåser lite kallare . inte har du runt +20c i ditt hus på vintern inte har jag det . sen kna man inte heller jämfnöra naturen med en krukväxt i norden helt annat . sen kna man inte ta ut växter som just är ppå en plats utom nerium växer vilt från marocko till medelhavet och in i asien det är deras naturliga hem miljö och vad jag vet så kna medelhavet bli kallt på vintern om det så vill med natt frost på -1c -5c och en dags temp på +10c och i den miljön växer neriumen . dom behöver för att växa bra och blomma bra en temp på +10 +12c och extraljuse . men dom funkar inne på vintern med extra ljuse men år efter år så tär dte på växten o blommnigen utebler eller bler väldigt dåligt . däför är en temp på ca runt +10c bäst för den här hos oss men det funkar även inne som du säger plus spinn som kan komma om man har dne inne

tilläg vad jag har läst så kommer den ursprugligen från östra medelhavs området
kerstin z5-6
Precis .. jag svarade alltså på frågen -"vad ska jag göra med min Nerium i vinter -om man inte kan ha den svalt + 14-15 c o ljus -så överlever den fint i rumstemp med extraljus -det är inte idealt , men det går bra .
De växter som inte finns normalt i ett klimat med minusgrader behöver inte vintervila"-de kan fortsätta att vara gröna och växa -andra exempel är Änglatrumpet , Streilitza ,Bouganvillea mfl

med vintervila avses oftast att växten är ganska , torr eller vattnas mycket lite , står kallt o ev mörkt-vissa måste ju ha den perioden för att blomma bra -men inte nerium

Under de år jag bodde på teneriffa kan jag inte påstå att det var särskilt mycket vinterlikt i dec-feb .." smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-09-2006, 21:37)
Precis .. jag svarade alltså på frågen -"vad ska jag göra med min Nerium i vinter -om man inte kan ha den svalt + 14-15 c o ljus -så överlever den fint i rumstemp med extraljus -det är inte idealt , men det går bra .
De växter som inte finns normalt i ett klimat med minusgrader behöver inte vintervila"-de kan fortsätta att vara gröna och växa -andra exempel är Änglatrumpet , Streilitza ,Bouganvillea mfl

med vintervila avses oftast att växten är ganska , torr eller vattnas mycket lite , står kallt o ev mörkt-vissa måste ju ha den perioden för att blomma bra -men inte nerium

Under de år jag bodde på teneriffa kan jag inte påstå att det var särskilt mycket vinterlikt i dec-feb .." smile.gif

jo du svarde på frågan och jag tror dig och det funkar säkert .
men +10c tycker jag funkar bättre och den mår bättre av det anser jag!!

afrika,asien har inte heller nåt så där värst vinter . men man måste även veta att den växer vilt i klimat som har vinter alltså en medelhavsvinter .

men slipper växten torrluft,ohyra,somartemp och är istället på vintervila så blommar den bättre tycker jag för den mår bättre av vintervilan .

inne i huset har vi inte ideal temp och låg fukt hadde vi haft runt +20c +22c och en lägre natt temp och hög fukt och extra ljuse så hadde det säkert gått lika bra som vintervila om inte bättre?!?

men som nu så får ju personen som frågade ha den som du säger .
men bara att jag tycker än och kommer alltid att tycka att +10c är bättre för den .

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon