anna_rispan
Ja det är vad jag undrar. Kan jag frysa palsternackan i småbitar. Ska jag förvälla lite först och i såfall hur mycket? Ska bitarna blir helt mjuka eller inte??

Imorgon ska jag ta hand om dom.
ingrid fuxwall
Själv brukar jag förvara dem i matskällaren så jag tar gärna emot tips också
KURT
Förväll i saltat vatten någon minut, kyl och frys. Om du kokar så att bitarna blir mjuka eller ej har ingen betydelse. Man kokar för att stänga av all biologisk aktivitet.

Kokar du dem inte mjuka så måste de tillagas något när du tar upp dem ur frysen, kokar du dem klara nu, så skall de inte kokas något mera när de tar upp dem.
anna_rispan
tack för svaret!! nu ska jag genast ut i köket och skal, hacka och koka....

bra att man kan klara sig utan en bra matkällare.
å andra sidan kan ju frysen blir full rätt snart...hmmm
Eva 33c
CITAT
nu ska jag genast ut i köket och skal, hacka och koka....

Jag tycker du är lite tidigt ute! Palsternackorna växer fortfarande, oftast är det först nu mot höstkanten som rötterna börjar växa till ordentlig. Dessutom kan den gärna få stå kvar i landet till efter någon frostnatt eftersom den blir sötare då. Men du kanske är otålig. Har du många kan du ju prova att spara någon i landet och se vad som hänt framåt oktober. smile.gif
anna_rispan
ja jag var otålig. lämnade en kvar i landet. smile.gif
det var så svårt att ta bort ogräset som var lika stort som palsternackeplantan när de stod kvar så allt åkte upp. rolleyes.gif

men nästa år kan jag ju försöka vara tålmodigare o låta fler sitta kvar.
mamma har förövrigt hitta självsådda palsternackor och de ska få sitta kvar längre. ( vi odlar på kolonilotter och mamma o pappa har precis tagit en ny lott som de hittar nytt på hela tiden)

några som jag tog upp var ändå okej storlek på, men några hade spruckit. är det sama som för morötter. ojämnt med vatten??
askar
Så fort butikerna har "skördefest" kommer jag att inhandla
större mängd palsternacka... förvälla och frysa. smile.gif

Vi konsumerar ganska mycket av den varan året om
och mestadels kostar den 50-80 kr/kg.
I förrra veckan dock bara 25.90 ohmy.gif

Kan man göra likadant med Rotselleri...också god åtgång på smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon