visbylinda
Jag skulle vilja plantera lite vårlökar under vår 4 meter höga Paradisbuske. Vilka lökar klarar av halvskugga/skugga bäst?
Betty
Jag köpte en påse lökar idag, Ornithogalum nutans - Aftonstjärna, det står på påsen att de blommar längst om man sätter dem i halvskugga. Dessutom tillhör de gruppen lökväxter som rådjuren undviker. smile.gif

Jag har vita orchidénarcisser och vita krokus i min skuggrabatt (djup husskugga i norrläge)
Under mina stora syréner har jag vildtulpaner (Tulipa tarda), de verkar trivas och förökar sig.
Eva 33c
De tidiga vårlökarna brukar hinna både blomma och vissna ner innan buskarna har fått sina blad, vilket gör att de inte alls påverkas av den djupa skugga som blir under buskarna under sommaren. I allafall här hos mig. De lökar som står soligast/varmast kommer igång tidigare än de som står lite skuggigare/kallare. Men det är ju bara bra om blomningen sprids ut lite i tid.
Scillan är nog ett säkert kort i alla lägen tror jag. smile.gif
Tesla
Förra året satte jag nunneört (små knölar) på ett skuggställe. De blommade ymnigt och jättelänge, rosa. Satte även ett par Kungsängsliljor på prov, de blev också jättefina så i år ska jag sätta fler.
Ophelia
Krollilja, snödroppe, en del fritillarior m.m.
visbylinda
Tusen tack för all hjälp! Härligt att lära sig nya saker.
Mvh Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon