visbylinda
Nej, den blommar inte nu ;-)
När vi kom tillbaka från semestern i juli så hade vår syrén blommat klart. Först nu slår det mig att man kanske borde klippa av de utblommade delarna på den? Är det så? Är det för sent att göra det nu? Vad händer om jag inte gör det?

Är även nyfiken på vad det är för slags syrén. Jag är van vid syrénbuskar men det här är mer ett slags träd. Gamla ägaren kallade den för "Tysk syrén". Den blommar i lila.

Det är "trädet" som syns mellan skottkärra och torkvinda:
Syrénträdet

Bild på klasarna:
Blomman
Cilla
Någon slags ädelsyrén är det, titta på ungersk syrén på nätet och jämför med dina blommor.

Att klippa fröstllningar på syrén tycker vissa ger bättre blom, men jag känner ingen som testat att göra det på endast halva busken eller vartannat år för att verkligen se om det ger resultat. Jag tror att det ger mer att luckra jorden någon meter utanför busken och till våren lägga kogödsel gär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon