hej
vi hyrde vält i malmö på bauhaus, svågertorp, det kostar typ 100 kr dygnet.
Du får ha tegelsten eller stenar själv att använda som tyngd.
Raka marken först, så att den är helt jämn och inte har några svackor.
Vältra jorden innan du lägger ut gräset och efteråt så att gräsrötterna kommer i kontakt med jorden.
Om jorden är bra så kan det räcka att strö ut lite algomin tex under grässvålen och senare i höst så kan du gödsla gräset med höstgödling.
Att välja gödningssystemet är en djungel, jag använder algomin för att det är miljövänligt och verkade relativt okomplicerat...Men det finns jättemånga olika typer av andra system.
Vi rullade ut vår gräsmatta den 6 juni (mitt i värmeböljan!) och vi hade bara matjord och algomin men jag måste säga att vårt gräs är det frodigaste (men dock ingen golfgreen precis) jag har sett i sommar!
Vattna mycket och klipp inte så mycket i taget eller för kort.
Gräs gillar rätt sandig jord så du måste inte ha samma fina jord som till planeteringar tex.
Om huset är nybyggt så kan det varit tunga maskiner som har kört över tomten och då kan jorden vara hårt packad. Då får du fräsa den så att vattnet kan sjunka undan. Stående vatten är nog det sämsta för gräs om jag förstår saken rätt. (vi fick gräva en stenkista och en dränering i den grusstig som vi anlade i samband med gräsmattan för att vi märkte att vi fick en vattensansamling).
det är vad jag vet men jag är också en nybörjare i gräsbranschen

här är en bild hur det såg ut 6 veckor senare...

går att spela fotboll på som synes

lycka till!
soulfire